Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Gróf Esterházy János. Vajon hányan tudják ma Magyarországon, hogy ki ő? Neve után ítélve bizonyára arisztokrata, gondolnánk, egy a számtalan Esterházy közül. A közvélemény akkor figyelt jobban rá, amikor a Fővárosi Közgyűlés a rakpart egy részletét róla nevezte el. Akkor, amikor Schlachta Margitról, az azóta boldoggá avatott apácáról vagy Friedrich Born svájci vöröskeresztes képviselőről és másokról is. Igen, Esterházy János is azok közé tartozott, akik a II. világháború idején üldözötteket mentettek. Mindemellett ő volt a két világháború közötti legjelentősebb felvidéki magyar politikus, akinek a Szovjetunióba hurcoltak emléknapján, november 25-én Érsekújváron emléktáblát avattak, majd néhány napra rá Budapesten, a Magyar Tudományos Akadémián és a Várban tudományos konferenciát rendeztek.
Kép: Gróf Esterházy János megemlékezése és emléktáblájának avatása Érsekújvár, Szlovákia 2016.11.25 fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361
„Nyíltan és bátran vallom a tételt, mely szerint nekünk, magyaroknak és szlovákoknak azt kell keresnünk, ami bennünket közelebb hoz, és nem azt, ami bennünket eltávolít.” Ezt a mondatot olvasgatom az érsekújvári Stardust szálloda falára helyezett emléktáblán, felül szlovák nyelven, alatta magyarul. Az idézet 1940-ből származik. Legfölül pedig, aki elmondta országgyűlési felszólalásában: Gróf Esterházy János 1901–1957.
A szűk, történelmi Komáromi utcában álldogálunk a novemberi estében. A kereszteződést a városi rendőrség autója állja el, hogy ne zavarja meg az amúgy gyér forgalom az emléktábla avatását. A protokoll rendben folyik, ahogy kell, leleplezés, taps, néhány mondatos köszöntők – a hosszabbak már korábban, az emlékmise alkalmával elhangzottak –, fotózás, interjúk adása. Közben az emléktábla feletti domborművet nézem. A különösen kifejező alkotás Szilágyi Tibor szobrász művészetét dicséri. Esterházy János arcáról bölcsességet olvasok le, s persze az arisztokrata származását.
A származása egyben meg is határozta Esterházy János életét. Hogyne, hiszen felmenői közül nem egy aktív résztvevője volt az 1848–49-es szabadságharcnak, egyikük felvidéki kormánybiztosként ezért az életével fizetett. A családtörténet részleteivel néhány nappal később az emlékülésen ismerkedem elsősorban, többek között Molnár Imre történész előadásának köszönhetően. A rebellis felmenőket pedig nem felejtette az akkori hatalom, Esterházy János katonatiszt édesapját
– biztos, ami biztos – az ország határain kívülre, Krakkóba vezényelték. Itt ismerkedett meg a szintén arisztokrata Elzbieta Tarnowskával. Az ismerkedésből szerelem lett, a szerelemből házasság. Felvidéken telepedtek le, Nyitraújlakon. János itt született 1901-ben – s jutott árvaságra négyéves korában. Az édesanya ekkor mindössze 32 éves volt. Rászakadt a birtok igazgatása, aminek az új urak Trianon után mindössze az egytizedét hagyták meg – viszont az adókat nem mérsékelték.
Ez azonban nem tartotta vissza attól az özvegyet, hogy a megmaradt vagyonból is juttasson a rászorulóknak – vagy éppen a budapesti lengyel templom építését segítse. Az asszony élete új és új helyzetében is megállta a helyét. Így vált fiának példaképévé, s határozta meg annak sorsát.
Bár János igazgathatta volna megmaradt birtokait, mégis egyre inkább a közélet felé fordult. Csehszlovákia akkoriban demokratikus ország volt, szabadon szerveződhettek a pártok. Esterházy számára a keresztényszocialista formáció volt a legmegfelelőbb. A keresztény következett a mély vallásosságából, a szocialista pedig a szociális érzékenységéből. Vagyonából ösztöndíjakat hozott létre, tankönyveket íratott a magyar diákok részére.
Többször rács mögé is került, mert akármennyire demokratikus ország volt is Csehszlovákia, a börtöntől azért egy vezető magyar politikus nem menekülhetett. Ennek az árnyékától csak 1935- ben szabadult, amikor is Kassa országgyűlési képviselőjévé választották, egy évre rá pedig az Érsekújváron egyesült két magyar párt elnökévé.
Érsekújvár. A két háború között még a Kisalföld északi részének meghatározó magyar városa. Ma? Ma a negyvenezer lakójából alig több mint nyolcezren vallják magukat magyarnak.
A három órakor kezdődő emlékmisére készülve sétálunk a városban. A feliratok egy része a nyelvünkön is olvasható. A főtér túlsó felén magas tornyú plébániatemplom, oda tartunk. Előtte néhányan álldogálnak.
Itt hallom az első magyar szót a városban: a környékről érkezett a két barátnő, hogy tisztelegjen a mártír magyar politikus előtt.
A templomba méltóságteljes menet vonul, az egyházi zászlót püspöki helynök követi, helyettes államtitkár, pozsonyi magyar nagykövet, brüsszeli szlovákiai magyar képviselő, lovagi ruhába öltözött férfiak és asszonyok.
És Práznovszky Miklós, a Nobilitas Carpathia Egyesület elnöke. Az ő kétéves szervezőmunkájának köszönhető az emléktábla avatása. Vele már régebben megismerkedtem, akkor, amikor egy budapesti sajtótájékoztatón a Beneš-dekrétumok máig tartó hatását részletezte. Mostani beszédében Esterházy életének elsősorban az érsekújvári vonatkozásait taglalja.
A magyarság érdekeinek képviseletére csak szűk erőtérben volt lehetősége Esterházy Jánosnak. A két háború közötti utódállamok magyar politikusainak magatartását leginkább az anyaország határozza meg, hallgatom az Akadémián Szarka László történészt. Az anyaország, ahová már 1930-ban összehívták az utódállamok magyar politikusait: ne önállóskodjanak, hanem mutassanak lojalitást a pillanatnyi államhatalom felé.
Az elgondolás sokáig sikeresnek bizonyult, 1938-ban a Felvidék egy része visszatért az anyaországhoz.
Köztük Kassa is, amelyet addig Esterházy János képviselt a prágai parlamentben. Tizenketten voltak magyarok, közülük tizenegy a budapesti felsőházra váltott. Egyvalaki azonban Pozsonyt választotta. Igen, Esterházy János. Nem tehetett másképpen, nem hagyhatta magára a határrendezés után is Szlovákiában ragadt 60-80 ezer magyar képviseletét. Ez volt megírva számára, a mártíromság felé vezető út.
Pozsonyi parlamenti képviselőként 1942-ben egyedüliként szavazott a szlovákiai zsidóság elhurcolását lehetővé tévő törvény ellen. És mentett lengyeleket, cseheket, szlovákokat is a zsidók mellett.
Mindenkit, akit az akkori őrület el akart pusztítani. Különösen nagy kockázatot vállalva mindezzel, hiszen Szlovákia – ellentétben Magyarországgal – hadban állt Lengyelországgal, tehát ha úgy tetszik, az ellenséget segítette. Bátorságáért néhány évvel ezelőtt a lengyel államfő posztumusz kitüntetéssel adózott az emlékének.
A hadak elvonultak, az új urak, vagy inkább elvtársak pedig átvették a hatalmat. Köztük Gustav Husák, akit Esterházy felkeresett. Bár ne tette volna!
Esterházy János életének utolsó 12 éve a szenvedésé, amelynek részleteit az akadémiai konferenciát szervező Janek István történésznek köszönhetően ismerem meg. Kéthetes közmunkával kezdődik Esterházy Jánosnak az 1945-ös év, január 6. és 18. között – aztán elengedik. Ezt követően fogadta és fogatta le Husák. Átadták az oroszoknak, akik a nyár közepén a Szovjetunióba hurcolják.
Az érsekújvári szentmise egyben megemlékezés a Szovjetunióba hurcolt politikai rabokról és kényszermunkásokról is. Ezen a napon érkezett haza az elhurcolt foglyok első csoportja 1953-ban. Méltó beszéd hangzik a nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkár, Szilágyi Péter szájából a több százezer igaztalanul elhurcolt magyarországi és felvidéki emlékére – akiknek a többsége sohasem térhetett haza.
Az Akadémián Simon Attila somorjai történész emlékezik az ismét elcsatolt Felvidékről elhurcoltakra. Számuk bizonytalan, hiszen Oroszországból még csak most kapják meg a kartonokat, amelyek viszont hamarosan kutathatók lesznek, majd a világháló jóvoltából bárki rendelkezésére állnak. A történész szerint 7-8 ezer felvidéki elhurcoltról bizonyosan beszélhetünk. Fele magyar, de szép számmal akad közöttük szlovák, ruszin és német is.
A forgatókönyv hasonló a magyarországihoz: összeterelik őket „egy kis munkára”, majd irány a gyűjtőtábor, például Szolyva és a végtelen Szovjetunió. Aki nem pusztult bele, az is csak évek múltán térhetett vissza. Illetve sokuk csak térhetett volna, ha Csehszlovákia igényt tart rájuk. De nem, ami egyébként még a szovjet hatóságokat is meglepte. Aki pedig mégis jöhetett, azok közül sok már nem találta a családját, mert őket már a Dunán túlra – vagyis Magyarországra telepítették.
Esterházy János azonban jött, pontosabban hozták. Sőt, az ő kiadatását kifejezetten kérte a csehszlovák állam. Miért? Mert ki akarták végezni.
A halálos ítéletet koholt vádak alapján – kémkedés, uszítás, egyebek – a távollétében mondták ki 1947-ben. Moszkva „kegyesebb” volt hozzá, 1945 augusztusától félévnyi testi-lelki szenvedésnek vetik alá, hogy ismerje el a vádat, együttműködését a fasisztákkal. A következő év februárjában tört meg, akkor, amikor azzal fenyegették, hogy kiirtják a családját. Tízévnyi javítótáborra ítélték. Bányákban, gyárakban dolgoztatták, köztörvényesek között, túl a sarkkörön.
Két évre rá adják ki a szovjetek, és hurcolják vissza Csehszlovákiába. Ekkortájt készült róla egy fénykép, amelyen bizonyosan nem ismerném meg a korábbi felvételek alapján. Haja alig, foga nincs már, kihullott az ólombányában, csont és bőr, tüdőbaj kínozza. Előtte a rabszáma: 7832. Pedig akkor már úgy-ahogy feljavították egészségileg, hogy egyáltalán bírja a hosszú utazást.
Ekkor megmozdultak érte azok, akiket egykor ő mentett. Kegyelmi kérvényt adhatott be, és minő nagylelkűség, két év múltán, 1951-ben aláírta Klement Gottwald köztársasági elnök: kivégzés helyett élethosszig tartó börtön. Büntetését később 25 évre mérsékelték, ám ez Esterházy János sorsán már nem változtatott: a csehországi Mirov börtönében 1957 márciusában érnek véget a szenvedései.
Akkor már Csehszlovákia szinte valamennyi börtönét megjárta. Ennek oka, hogy „káros” hatással volt a börtöntársaira: vigasztalta őket. Hamvait a hatalom nem adja ki a hozzátartozóknak, hanem más elhunytakéval együtt közös sírba dobják. Ott van ma is, és bizonyára marad is, hiszen az évek múlásával már vélhetően azonosíthatatlanok az urnák.
Hazaindulás előtt még egyszer felnézek a domborműre, búcsúzóul, immár egyedül, nyugodtan, protokolltól mentesen. A nemes, bölcs arckifejezés mellett egy újat is felfedezek: mintha Esterházy János szája szegletében mosoly is bujkálna. Némi derű. Mintha csak azt üzenné, amit húgának, Máriának válaszolt, amikor megkérdezte tőle a rabkórházban, hogy nem érez-e gyűlöletet vagy bosszúvágyat azok iránt, akik ilyen szörnyű szenvedések tömegét zúdították rá. Erre válaszolta: „Na, hallod, ugyan miért? Hiszen minden úgy van jól, ahogy a Jóisten akarja. Ha ő jónak tartotta mindezt, akkor ez nekem is jó. Ki vagyok én, hogy a Jóisten akaratát ellenezzem?”
HARDI PÉTER
RIPORTJA
NÉMETH ANDRÁS PÉTER
FELVÉTELEI
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu