Lakat a vasbugyogón - Boccaccio miért nem hallott erről?

TÉVEDÉS, a középkori lovagok nem zárták intim kalodába asszonyaikat, noha hosszú ideig élt ez a legenda. A középkor teológiai szimbólumát a felvilágosodás tudósai szexuális töltettel ruházták fel. Most egy kecskeméti kiállításon láthatók az erényövek.

Ország-világBorzák Tibor2017. 04. 11. kedd2017. 04. 11.

Kép: Kecskemét, 2017. március 17. Erényöv kiállítás a Cifrapalotában Kecskeméten. Fotó: Ujvári Sándor

Lakat a vasbugyogón - Boccaccio miért nem hallott erről?
Kecskemét, 2017. március 17. Erényöv kiállítás a Cifrapalotában Kecskeméten. Fotó: Ujvári Sándor


Elnézve az erény megőrzésére hivatott öveket, kegyetlen tárgyaknak tűnnek. Pedig míves lakatosmunkák, némelyik szépen díszített, de azért láthatóan kényelmetlen viselet lehetett. Az intim testrészt védő vasbugyogón szűkös a lyuk, s annak fűrészfogas kiképzése aligha keltett pajzán gondolatokat a házasságtörésre készülők fejében.

A középkori lovagok pedig nyugodtan indulhattak a keresztes háborúba, hiszen biztosak lehettek abban, hogy szeméremkalodába zárt asszonyaik nem fogják megcsalni őket a távollétükben.

„Olyan öv ez, amelyet hűtlen asszonyokra csatoltak, megakadályozván, hogy más férfiakkal feküdjenek össze. Kétséges azonban, hogy az öv kellő biztonságot nyújt-e, hiszen az asszonyok a testhelyzetük megváltoztatásával könnyen kijátszhatják e szándékot” – olvasható az erényövről Johann Zedler Universal Lexikonjában (1732–1754). Az enciklopédiák, lexikonok a 18. századtól kezdtek el címszavakat közölni a témáról.

Mivel a felvilágosodás képviselői a középkor kultúráját sok tekintetben elutasították, gyakran a nyers erőszak durvaságával, az értelmetlen vallási révülettel azonosították, ennek megfelelően az erényöv mítoszát is a barbárság és a női alávetettség szimbólumának tekintették.

A francia Diderot és D’Alambert, valamint a német Johann Georg Krünitz által jegyzett enciklopédiák is foglalkoztak az erényövvel – utóbbi a 14–15. századi Itáliából, illetve a középkori Spanyolországból eredeztette, és használatát végigkövette Mongóliától Arábián át Afrikáig.

Varga Benedek, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója, az erényöv titkos történetét bemutató vándorkiállítás kurátora sokszorosan cáfolta a különleges tárgy létezését.

Az elnevezés az európai köznyelvben a 15–16. században jelent meg, az írásos emlékekben erényöv, firenzei öv, velencei öv, Vénuszszalag néven emlegették. Latin formáját (cingulum castitatis) pedig előtte legalább egy évezrede teológiai fogalomként használták a lelki tisztaság, a szeplőtelenség, a szűziesség metaforájaként.

Elgondolkodtató az is, hogy az erotikus szatíra nagymesterei, Boccaccio, Bardello vagy Rebalais egyetlenegyszer sem utaltak műveikben az erényövre, pedig a mindennapi emberek szertelen szexualitása, csalárdsága és féltékenysége erre jó alapot adott volna. Hogy Boccaccio Decameronjában sincs szó róla, az arra enged következtetni, hogy a humanista műveltségű író nem ismerte a női ölet elrekesztő különös tárgyat, vagyis az erényöv egyszerűen nem létezett. Megléte csak a 18. században kialakult mítoszon alapul, ami a 20. század végéig maradt fenn. Velencében a Dózsepalotában 1590 óta látható egy erényöv, amilyet a padovai herceg csatolt feleségére és barátnőire. Állítólag ezért gyilkolták meg, de mivel nem találtak nála ilyen eszközt, gyorsan hamisítottak egyet. A legtöbb nyugati múzeumban – illetve nálunk a Nemzeti Múzeumban – ma már nincs kiállítva erényöv, mert amikor az 1990-es években a hamisítás ténye elfogadottá vált, beszedték a vitrinekből. Persze a legenda nem tűnik el ilyen hirtelen…

Ezek is érdekelhetnek