Túlélőtúra a volánnál: Segítséggel sem fogy

BARÁTKOZUNK VELE, tudjuk, hogy nagyszerű, vágyunk rá, hébe-hóba szembe is jön velünk ez a szinte hangtalan csudamasina. Ám csak annyi biztos: állami támogatás ide vagy oda, így is nagyon drága az elektromos autó.

Ország-világBudai Horváth József2017. 05. 19. péntek2017. 05. 19.

Kép: Cross Section of the Nissan Leaf Electric Car at the IAA International Motor Show 2015. September 22, 2015 in Frankfurt Main, Germany, Image: 262971141, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy, Fotó: Profimedia

Cross Section of the Nissan Leaf Electric Car at the IAA International Motor Show
Cross Section of the Nissan Leaf Electric Car at the IAA International Motor Show 2015. September 22, 2015 in Frankfurt Main, Germany, Image: 262971141, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Fotó: Profimedia

Nézzünk egy példát. A választékban az első közepes méretű elektromos kocsi a Nissan Leaf, amelynek 9,08 millió forint a kezdő ára. Ebből levonhatjuk a márkakereskedői hálózat 600 ezres árkedvezményét, így 8,48 milliónál járunk.

További öröm, hogy számíthatunk az állam támogatására is, ami a bruttó vételár 21%-a, de legfeljebb 1,5 millió forint – tehát hozzávetőleg már „csak” 7 milliós vételárnál tartunk. (A közkedvelt VW Golf benzinmotorral 4,5 milliótól indul, az elektromos változat pedig támogatással 9 millióba kerül.) Nem szeretnék számháborút folytatni, mindazonáltal érdemes néhány, nálunk elérhető – és támogatott – elektromos középkocsi árát szemügyre venni.

Tehát: Mitsubishi i-MiEV 5,6; Kia Soul 7,9; Mercedes B-250E 8,2; Hyundai Ioniq 8,5; BMW i3 9,9 millió forint. A hatótávolságuk (az egy feltöltéssel megtehető kilométerek száma) 200 és 300 között változik, ami függ az akkumulátor kapacitásától: ez a felsorolt járgányoknál 24 és 33 kWh közötti. Szólnunk kell persze a töltőállomások számáról és elhelyezkedéséről is, amiben volna még mit fejlődnünk. Azok vannak a legkedvezőbb helyzetben, akik a saját birodalmukban tehetik töltőre az akkukat, ehhez zárt parkolóhely és védett konnektor szükségeltetik. (A csillaggarázs használata, és ezzel az elektromos autók dömpingje tehát a nagyvárosokban ma még szinte szóba sem jöhet.) A kiindulási alapnak tekintett Nissan Leaf (32 amperes otthoni töltőberendezéssel, 6,6 kW-os töltővel) 24 kWh-s modellje 4 óra, a 30 kWh-s akkumulátorral szerelt modellje 5 és fél óra alatt tölthető fel teljesen. Ezekkel a megtehető távolság 100–160, illetve 125–200 kilométer között változhat (az értékek becsült hatótávolságok, mérsékelt használat mellett; a tényleges adat a vezetési stílustól, az útviszonyoktól, a külső hőmérséklettől és a klímaberendezés használatától függően módosulhat). Summa summarum: idehaza tavaly ősz óta néhány hónap alatt támogatással félszáz elektromos autót vásároltak, és további 200 darabé várható a következő időszakban – noha 1300-ra lenne keret.

De nézzünk egy kicsit távolabbra, mondjuk Németországba. Ott a támogatásra szánt 1,2 milliárd eurós (360 milliárd forint) állami alapból március végéig csak 55 millió eurót (16,5 milliárd forint) vettek igénybe.

A 15 ezer vásárlási kérelemből 8655 szólt elektromos autóra. Az elektromos járművekhez 4 ezer euró (1,2 millió forint), a hibridekhez 3 ezer euró (900 ezer forint) támogatást adnak. Amerikában szárnyal a Tesla márka: idén az első negyedévben 25 ezernél is több autót szállított le, ez 70%-os emelkedés az előző esztendő hasonló időszakához mérve. Csakhogy ezek a kocsik a mi árainkhoz képest is méregdrágák, továbbá mindenféle gyorsulási versenyben is megállják a helyüket, azaz igazából presztízsautók.

Vitathatatlan, hogy a villanymotorral hajtott járgányoké (ne feledkezzünk meg a buszokról és a teherautókról sem) a jövő. Igazából az üzemanyagcellák gyártási költségeinek lefaragása hozhatja meg a várva várt áttörést.

Ezek is érdekelhetnek