Dancing with the Stars kiesői
origo.hu
BARÁTKOZUNK VELE, tudjuk, hogy nagyszerű, vágyunk rá, hébe-hóba szembe is jön velünk ez a szinte hangtalan csudamasina. Ám csak annyi biztos: állami támogatás ide vagy oda, így is nagyon drága az elektromos autó.
Kép: Cross Section of the Nissan Leaf Electric Car at the IAA International Motor Show 2015. September 22, 2015 in Frankfurt Main, Germany, Image: 262971141, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy, Fotó: Profimedia
Nézzünk egy példát. A választékban az első közepes méretű elektromos kocsi a Nissan Leaf, amelynek 9,08 millió forint a kezdő ára. Ebből levonhatjuk a márkakereskedői hálózat 600 ezres árkedvezményét, így 8,48 milliónál járunk.
További öröm, hogy számíthatunk az állam támogatására is, ami a bruttó vételár 21%-a, de legfeljebb 1,5 millió forint – tehát hozzávetőleg már „csak” 7 milliós vételárnál tartunk. (A közkedvelt VW Golf benzinmotorral 4,5 milliótól indul, az elektromos változat pedig támogatással 9 millióba kerül.) Nem szeretnék számháborút folytatni, mindazonáltal érdemes néhány, nálunk elérhető – és támogatott – elektromos középkocsi árát szemügyre venni.
Tehát: Mitsubishi i-MiEV 5,6; Kia Soul 7,9; Mercedes B-250E 8,2; Hyundai Ioniq 8,5; BMW i3 9,9 millió forint. A hatótávolságuk (az egy feltöltéssel megtehető kilométerek száma) 200 és 300 között változik, ami függ az akkumulátor kapacitásától: ez a felsorolt járgányoknál 24 és 33 kWh közötti. Szólnunk kell persze a töltőállomások számáról és elhelyezkedéséről is, amiben volna még mit fejlődnünk. Azok vannak a legkedvezőbb helyzetben, akik a saját birodalmukban tehetik töltőre az akkukat, ehhez zárt parkolóhely és védett konnektor szükségeltetik. (A csillaggarázs használata, és ezzel az elektromos autók dömpingje tehát a nagyvárosokban ma még szinte szóba sem jöhet.) A kiindulási alapnak tekintett Nissan Leaf (32 amperes otthoni töltőberendezéssel, 6,6 kW-os töltővel) 24 kWh-s modellje 4 óra, a 30 kWh-s akkumulátorral szerelt modellje 5 és fél óra alatt tölthető fel teljesen. Ezekkel a megtehető távolság 100–160, illetve 125–200 kilométer között változhat (az értékek becsült hatótávolságok, mérsékelt használat mellett; a tényleges adat a vezetési stílustól, az útviszonyoktól, a külső hőmérséklettől és a klímaberendezés használatától függően módosulhat). Summa summarum: idehaza tavaly ősz óta néhány hónap alatt támogatással félszáz elektromos autót vásároltak, és további 200 darabé várható a következő időszakban – noha 1300-ra lenne keret.
De nézzünk egy kicsit távolabbra, mondjuk Németországba. Ott a támogatásra szánt 1,2 milliárd eurós (360 milliárd forint) állami alapból március végéig csak 55 millió eurót (16,5 milliárd forint) vettek igénybe.
A 15 ezer vásárlási kérelemből 8655 szólt elektromos autóra. Az elektromos járművekhez 4 ezer euró (1,2 millió forint), a hibridekhez 3 ezer euró (900 ezer forint) támogatást adnak. Amerikában szárnyal a Tesla márka: idén az első negyedévben 25 ezernél is több autót szállított le, ez 70%-os emelkedés az előző esztendő hasonló időszakához mérve. Csakhogy ezek a kocsik a mi árainkhoz képest is méregdrágák, továbbá mindenféle gyorsulási versenyben is megállják a helyüket, azaz igazából presztízsautók.
Vitathatatlan, hogy a villanymotorral hajtott járgányoké (ne feledkezzünk meg a buszokról és a teherautókról sem) a jövő. Igazából az üzemanyagcellák gyártási költségeinek lefaragása hozhatja meg a várva várt áttörést.
origo.hu
mindmegette.hu
life.hu
mandiner.hu
baon.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
origo.hu
borsonline.hu
mandiner.hu
origo.hu