ŐSI MESTERSÉGEKET kelt életre a mezőtárkányi Kovács Tibor: gyékényt fon, halászhálót és csipkét készít. Több külföldi kiállítás után az egri könyvtárban is bemutatta művészi igényű képeit: varrott és vertcsipke-alkotások kerülnek ki a keze alól. Ha nem ez töltené ki az idejét, várkapitánynak állna.
Fotó: Gal Gabor +36303330726
Hajdan a szegény nép furfangos eszközöket talált ki, hogy hal kerüljön a hálójába, ezért halfogó szerszámból igen sokféle akad.
Kovács Tibort a '70-es években kezdte érdekelni a halászháló készítésének technikája, s akkor még nem is sejtette, hogy ez népművészet.
A magyar népies halászat sokáig megőrizte az ősi hagyományokat, ezért, amikor kutatásba kezdett, bőven talált anyagot.
– Előástam a régi, elfeledett halászhálófajtákat, de magam is készítettem például varsát, dobóhálót, tapogatót. A régi öregek között még akadtak, akik tudtak halászhálót kötni, és szívesen meséltek róla – mondja Kovács Tibor, aki most a Heves megyei Mezőtárkányban él.
Rengeteg időt töltött a vízparton, így kedvet kapott a gyékénykötéshez is. Megtanult kosarat fonni, s beiratkozott egy budapesti iskolába, hogy papírja is legyen róla. Tanítottak ott csipkekészítést is, így megtudta, hogy van egy olyan csipkefajta, ami a halászháló-készítés technikájára épül. Tibor elemében érezte magát, még a tanárnak is tudott új technikákat mutatni. Átnyergelt hát a csipkékre. Először a népi vonalat követte, majd inkább a modern képekben találta meg önmagát: ezt a stílust egyedül ő műveli az országban.
Műveinek érdekessége, hogy nem a jól bevált horgolófonállal dolgozik, de társítja a különféle természetes anyagokat, gyapjút, lent, kendert. Külföldön is nagy érdeklődéssel fogadják, műveivel bejárta Európát, egyedüli egyéni kiállítóként hívták meg Prágába. Kiállíthatott a francia–belga határnál is, azon a vidéken, amely méltán nevezi magát a csipkekészítés „őshazájának”. Az egri kiállításon egy olaszországi csipkemúzeum pályázatára készült képeit is láthattuk. Egyszerű, de erőteljes motívumok tűnnek fel a munkáin: legyenek azok virágok vagy figurák, mindig a természettel együtt lélegző ember életérzését közvetítik.
Fontos, hogy ez az igen szép, régi mesterség ne tűnjön el. Manapság inkább nőies szorgoskodásnak gondoljuk a csipkekészítést, egy kezünkön is megszámlálhatjuk, hányan művelik aktívan az erősebb nem tagjai közül. Nem volt ez mindig így – magyarázza a művész. A középkorban külön céhbe tömörültek a paszománykészítők és a gombkötők, ebből nőtt ki a csipkeverés. A céheknek pedig csak férfiak lehettek tagjai.
Akárki is kacérkodjon e mesterséggel, vértezze fel magát jó sok türelemmel!
Egy-egy képén a művész akár hónapokig dolgozik, pedig neki már negyedszázados gyakorlat van a kezeiben. A tervezés különösen nagy tudást igényel – árulja el, matematikai képességeket is kíván. Aki csak hobbiból bíbelődne a vert csipkékkel, annak is meg kell tanulnia egyszerre több száz vagy ezer szállal dolgozni, a varrott változatnál pedig az egyetlen szál cérnával kell ügyesen bánni. Mégis sokakat érdekel ez az időtöltés, a mai lányok is éreznek hozzá kedvet.
A művészi fantázia akkor sem hagyja cserben Kovács Tibort, amikor eljátszik a gondolattal, hol élne, ha csak úgy nekivághatna a világnak. Kiállításai révén megismerte Itáliát, otthon érzi magát a mediterrán derűvel megáldott olaszok közt. Eredetileg kertésznek tanult, így ha új életet kezdhetne, a legszívesebben gránátalma-termesztő lenne.
Rengeteget járt Szlovákiában, hogy mintákat tanuljon az ottani csipkeverő asszonyoktól, így abban is látna kihívást, hogy beálljon Selmecbányán várkapitánynak…