– Eltelt az év fele. Összeszámolta már, hány embert sértett meg 2018-ban?
– Úgy gondolom, Magyarországon már rég mindenkit megsértettem a maga kedvtelésében és ízlésében. A magyarok többsége már megkapta tőlem a magáét Postás Józsival, Bunyós Pityuval, az Irigy Hónaljmiriggyel, a Madách Színház musicaljeivel, Friderikusz Sándorral és Hajdú Péterrel kapcsolatban egyaránt. Csak hát az emberek nem szeretik, ha kétségbe vonják az ízlésüket. Annak persze nagyon örülnek, ha valaki kimondja helyettük azt, amit ők nem tudnak vagy nem mernek kimondani, ugyanakkor elvárják, hogy az egész világ szuronyokat az ég felé szegezve tisztelegjen a rossz ízlésük előtt. Nem hajlandóak tudomásul venni az ezek közti ellentmondást. Még szerencse, hogy ez mit sem számít.
– Hanem mi számít?
– Szembe szegülni azzal a régi normával, amely szerint az a jó, a helyes és az esztétikus, ami valakinek tetszik. Legyen az Trianon-rockopera, József Attila-musical, a Defekt Duó, Pintér Tibor Nemzeti Lovas Színháza vagy Márió, a harmonikás. Ez a sok hulladék a széles körű tetszés nyomán akkor is kiemelt helyet és figyelmet kap a kulturális térben, ha minden kétséget kizáróan gagyi. A huszonegyedik századnak nem pusztán az esztétikai, de már az erkölcsi normáit is a lájkok és diszlájkok tőzsdéje írja. Én ezt a szemléletet nem pusztán tagadom, hanem egy új normát próbálok a helyébe állítani.
– Azt meg hogyan?
– Egyszerűen. Ha valami hitvány, miért ne lehetne azt mondani rá, hogy hitvány? Ha bizonyos ételekről kimondhatjuk, hogy emberi fogyasztásra alkalmatlanok, ugyan miért ne mondhatnánk ki ugyanezt erről vagy arról a kulturális termékről? Persze meg lehet ezen sértődni, de egy kritika pusztán egyesek sértettségétől miért ne lehetne megalapozott? Attól, hogy valami millióknak tetszik, még bőven lehet ótvar. Természetesen eszemben sincs más fogyasztói kosarából kivenni a fogyasztásra alkalmatlan szemetet, nem akarok színházakat bezáratni vagy mozifilmeket elégettetni, de az esztétikum megítélése mégse legyen már emberi jogi kérdés! Az, hogy mi a szép és mi a csúf, kifejezetten szubjektív. Nincs rá megoldóképlet.
– Akkor mi a maga mércéje, ami alapján ítéletet hoz, véleményt alkot?
– A kultúra egyetlen mércéje a katarzis, amellyel a szégyen áll szemben, az emberi psziché pedig az egyetlen műszer, ami az esztétikai minőséget mérni képes. Fájdalmas, hogy miközben egy ember alkatilag meg tudja ítélni, hogy mi az értékes, és mi az értéktelen, legtöbben megelégszenek azzal, ha ezt valaki megteszi helyettük. Mások még ezt sem igénylik.
– Vagyis arra buzdítja az embereket, hogy bátran mondják ki a véleményüket?
– Pontosan arra. Mindenki a saját belső szellemi műszere szerint, a katarzis és a szégyen közti skálán. Hisz láthatjuk, hogy nem csupán a jó, de a rossz ízlés is képes profitot termelni. Az ízléstelenséghez is tartozik koncertélmény, színházi belépőjegy, reklámokkal teletömött tévéműsor – sőt, leginkább ahhoz. Ha erre van szükség, azt nyilván tudomásul kell venni, de ne legyen már kötelező ünnepelni! Nevén nevezni a kulturális hulladékot: ez az értelmiség Sztálingrádja – írástudó ember tovább nem hátrálhat.
(A beszélgetésnek ezen a pontján az étterem egyik vendége megjegyzi, hogy az egyre emelkedettebb hangulatban beszélő Puzsér Róberttől a saját hangját sem hallja. Az interjú itt egy percre megakad, majd új lendületet vesz.)
– Az egyik vendég szerint túl hangosan beszél. Ennek élményét hová tenné a katarzis-szégyen skálán?
– Ez nem rólam szól. A vendég szentségként kezeli a saját komfortját, amit én megzavartam. De ez ilyen: a hangoskodó embert mindig megbélyegzik és elzavarják.
– Magát megbélyegezték már?
– Rendszeresen.
– Tudna halkan is beszélni?
– Természetesen képes vagyok rá. Általában azért beszélek hangosan, mert a megfelelő szavakat meg a kellő nyelvi erőt keresem, hogy kifejezzem magam, így belefelejtkezem a közlésbe, és belekerülök egy sajátos flow-ba. Ez persze botrányos, miközben úgy tapasztalom, senkit nem érdekel, ha a beszélő pofáját csak a szél lobogtatja.
– A magáét nem lobogtatja semmiféle szél?
– Saját szélerőművem, saját belső orkánom van. Csakhogy amikor ez beindul, az emberek többsége rögtön valami rosszra gondol. Leginkább Adolf Hitlerre.
– Hitlerrel nem az volt a gond, hogy ordított, hanem az, amit ordított.
– Ezt én is pontosan így látom. Hitler volt az, aki a sárga földig lejáratta az üvöltő, belső orkánt kiárasztó ember karakterét. Ma ennek nyomán az emberek úgy gondolják, hogy aki kiabál, annak nem is lehet igaza. Hiszen aki kiabál, az erőszakos, előbb-utóbb verekszik is. A legjobb azonnal beléfojtani a szót.
– Gyerekként is harsány volt?
– Erős elképzelésem volt a világról, és ezt rendszeresen ütköztettem a környezetemmel – ennek megfelelően időről időre beverték a pofámat.
– Verekedett?
– Dehogyis. Vertek.
– Gyakran?
– Elégszer. De azért reméltem, hogy egyszer eljön az én időm.
– És eljött?
– Eljött, de ahogy az lenni szokott, nem úgy jött el, ahogy azt vártam. A pofonokat mindenesetre ma már elkerülöm.
– Pedig azok ma is vannak, csak úgy hívják: perek.
– Nem kell minden pofont megúszni. A változásért áldozni kell. Annak a fedezetét senki más nem fogja befizetni egy olyan világban, ahol mindenki kényelmesebb, színesebb, szagosabb, szénsavasabb, izgalmasabb élményt akar, csak fizetni ne kelljen érte. Így működik a kereskedelmi televíziózás is. Azt mondják: nesze, itt van, nem is kell fizetned érte. Holott dehogynem kell: a tudatoddal fizetsz a műsorokért, és a reklámok által szedik be tőled a fizetséget. A fogyasztói döntéseiddel kereskednek. Nem a reklámban szereplő áru a termék, hanem te: a tévétársaság a te figyelmeddel fizet a hirdetőknek. Ebből a vágyakat tömegtermelő, tudatlanságot terjesztő intézményes kapzsiságból fakadnak aztán a borzalmas történetek: a meg nem értett hitelkonstrukciók, a kézlegyintéssel elintézett törlesztőrészletek, a „nekem ez jár” fogyasztói attitűdjéből fakadó személyes tragédiák. Aztán a tévéért és nyaralásért eladósodott emberek kétségbeesve kiabálják, hogy „Jaj, ments meg, Orbán Viktor! Konszolidáld a hitelemet!”
– Számon lehet kérni az embereken a gondolkodás képességét, vagy annak hiányát?
– Számon lehet, és számon is kell kérni. Ha már nem lehet számon kérni rajtuk, az annak a jele lesz, hogy el sem várható tőlük, nem is képesek rá. Ugyanakkor legalább ennyire számon lehet és kell kérni az embereken az erkölcsi kiállást önmagukért, a romlottság, a korrupció elutasítását. Mert ki ma korunk hőse? Aki ingyen vacsorázik, mert megteheti. Azzal a dumával, hogy „az anyámat is eladom háromszázezerért” ma Magyarországon csajozni lehet. Ugyan mi ez, ha nem egy nyomorult és kilátástalan morális válság jele? Ma a kivagyiság mértéke a korruptsággal való hencegés, amiért elismerés jár.
– És mi van, ha az emberek ilyen világra vágynak?
– Lehet, hogy ilyen világra vágynak, de ha az emberek olyasmire vágynak, ami ellentétes az erkölcsi világrenddel, azért előbb-utóbb súlyos árat fizetnek – vagy ők, vagy az utódaik. Az igazság időtlen entitás. Ami most fölgerjedt, az mindössze a korszellem egy állapota. Olyan, mint az időjárás: attól még, hogy esik, tudjuk, hogy előbb-utóbb eláll, és kisüt a nap. Ez az értékválság is elmúlik egyszer, és az időtlen szellem visszatér a világba.
– Volt már értékválságban? Megtapasztalta, milyen az?
– A húszas éveim elején.
– Hol veszítette szem elől az igazság szellemét?
– Az önigazolásban. Az ember egója mindig arra törekszik, hogy magához hajlítsa az erkölcsöt. Az egó bármihez jut, abból kenyeret süt, hogy táplálja önmagát. A legnagyobb csapda, hogy az egód tükrén keresztül lásd a valóságot.
– Önt mennyire hajlította meg az egója?
– Abban bízom, hogy nem végzetesen. Mindig voltak körülöttem barátok, akik képesek voltak felmutatni az egyetemeset. Segít, ha az ember jobb példákat lát önmagánál. A módszert másnak is tudom ajánlani. Nem kell tőle félni.
– Maga sem félt?
– Az elismerhetetlentől ma is félek. Attól, hogy voltak vagy lesznek olyan hibáim vagy bűneim az életben, amelyeket magamnak sem merek bevallani. Az elismerhetetlen élethazugságok a legijesztőbbek számomra, főleg, hogy egyszer csak annyi lesz belőlük, hogy már képtelen leszek őket lebontani, és beléjük fulladok. Hat éve rendszeresen járok pszichoterápiába, így próbálok következtetni arra, hogy milyen irányba tartok. Szükség van a külső nézőpontra, mert az egó önigazoló működése folytán az ember épp önmagára lát rá a legnehezebben.
– A terápiáról nem szoktak ilyen nyíltan beszélni. Az emberek többnyire elhallgatják.
– Ez is az értékválság jele. Az önvallomásos töredelmességnek ma rendkívül alacsony az értéke a szellem piacán, miközben nyilvánvalóan kell bizonyos erő, hogy beismerd: terapeutához jársz. Ennek a fajta erőnek ma rendkívül alacsony az árfolyama. Széles körű elvárás, hogy akkor is azt sugározd, veled minden rendben van, amikor ez egyáltalán nincs így. Úgy pedig nehéz felépíteni egy egészséges értékrendet, hogy a környezeted nap mint nap egy hazug szerepet vár el tőled. Sok ember ennek megfelelően nem is a saját sorsát éli, hanem egy árnyékszemélyiségét, akit a vélt vagy valós elvárások nyomán támaszt.
– Végül is min akar változtatni: önmagán vagy a világon?
– Muszáj választanom? Egyikről sem mondanék le szívesen. Mindössze meguntam, hogy a közszereplők úgy hitelesítik önmagukat, hogy folyamatosan smúzolnak egymással. Ha igazolni akarod a jelenlétedet a nyilvános térben, nincs más dolgod, mint a sógorság-komaság régi, jó, magyar receptjéhez nyúlni: puszi-puszi – te hitelesítesz engem, én visszahitelesítelek téged. Törvényszerű volt, hogy valaki egy ponton felmondja ezt a közszereplők körében évtizedek óta zajló működést.
– Miközben maga is közszereplő.
– Az vagyok. Egy közszereplő, akinek elege lett a nagy Kárpát-medencei keresztbe promózásból.
– Magát ki promózza keresztbe?
– Senki. Nem igénylem. És én sem promózok senkit.
– Így viszont örökre kívülálló marad.
– Ez a tervem.