Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Diák Oscar-díjjal jutalmazzák a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végzett Kovács István filmrendező Ostrom című diplomamunkáját Los Angelesben. A filmben a háború pusztította Szarajevóban egy bosnyák nő vízért indul, hogy hajat tudjon mosni. A fiatal rendező egyetemi mesterei: Enyedi Ildikó, Janisch Attila és Szász János.
Kép: Interjú Kovács István rendezővel. Budapest, 2018.09.20. Fotó: Draskovics Ádám, Fotó: Draskovics Adam
– Eddigi filmjeinek témaválasztása a küzdelem, valamint a háború, első és második világháború. Az Ostrom délszláv háborús környezetben játszódik. Mi a jó a háborúban?
– Semmi.
– Rendezőként mégis motiválja.
– Zentán éltem, a Vajdaságban, amikor kitört a délszláv háború. Ép ésszel felfoghatatlan, hogy mindez a második világháború után ötven évvel történt, ráadásul velünk. Csak a szerencsének köszönhettük, hogy ránk nem lőttek. Nem voltunk napi életveszélyben, de az ágyúlövéseket, a robbanásokat mi is hallottuk. Gyerekként láttam, mi történik a felnőttekkel, hogyan változik meg a világ egyik napról a másikra. Összerándultunk minden csengőszóra. Senkinek nem nyithattunk ajtót, még a postástól sem vettük át a levelet, nehogy katonai behívót hozzon.
– Filmjei mégsem magáról a háborúról szólnak, hanem azokról az emberekről, akik kénytelenek háborúban élni.
– Az Ostromban is az volt a legizgalmasabb, hogyan mutathatjuk meg a háború lényegét egyetlen hajmosásban. Lehetett volna nagyjátékfilm is, de egy rövidfilm attól erős, hogy egyetlen részletből képes megmutatni az egészet. Gyerekként is szerettem a meséket, de a filmkészítésben leginkább az érdekel, ahogyan filmes eszközökkel egyszerűen és érthetően elmesélhetek egy történetet.
– Azt már tudjuk, hogy az Ostrom Diák Oscar-díjas film, de amikor erről beszélgetünk, még nem tudni, hogy arany-, ezüst- vagy bronzérmes-e.
– Valóban, ez csak október 11-én derül ki. Már egy héttel korábban ki kell utaznom Los Angelesbe. Sok helyre visznek, vetítésekre, találkozókra, beszélgetésekre. Megnézem a többiek versenyfilmjét is, nagyon kíváncsi vagyok, hogyan és milyen filmes nyelven mesélnek más rendezők. Ezekből rengeteget lehet tanulni. Kértük a Magyar Nemzeti Filmalap segítségét is, hogy támogasson minket az utazásban, hiszen a díjátadón a stábtagok is szeretnének részt venni.
– Tudom, mindig a legújabb film a legfontosabb, de egy rendező agya folyamatosan új kihívásokon jár. Vagyis: mi lesz a következő filmje?
– Az Ostrom nemcsak azért az eddigi legfontosabb filmem, mert díjat nyert, hanem azért, mert ebben tényleg minden benne van, amit a filmezésről eddig tanultam. És valóban dolgozunk már új nagyjátékfilmen, ráadásul mindjárt két történeten is, de ezek még kezdeti stádiumban vannak. Az egyik délszláv háborús film lesz, a másik a kilencvenes évek Magyarországán játszódik. Részletekbe nem mennék bele, de az biztos, hogy a filmek történetmagja nagyon erős. És az is biztos, hogy a Diák Oscar-díj lendületet ad majd a munkának, az egész stábnak.
DRASKOVICS ÁDÁM FELVÉTELE
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu