KRESZ-teszt a gyakorlatban

Egy motoros a főúton haladt egy busz mögött. A busz, annak ellenére, hogy elsőbbsége volt, megállt egy kereszteződésben, hogy jobbról felengedjen a főútra egy balra kanyarodó személygépkocsit.

Ország-világDr. Tanács Gábor2018. 12. 12. szerda2018. 12. 12.
KRESZ-teszt a gyakorlatban

A motoros a kettős záróvonal ellenére a megálló busz előzésébe kezdett, és összeütközött az alárendelt útról elé kanyarodó autóval. A motoros kártérítési pert indított az autó sofőrje, pontosabban annak biztosítója ellen. A  balesetet az okozta, hogy nem adták meg neki az elsőbbséget, a felelősség ezért az autó sofőrjét terheli.

A sofőr azzal védekezett, hogy nem szegett közlekedési szabályt. A busz átengedte az elsőbbséget, a busz mögötti teret nem láthatta, így azt sem, hogy a motoros a KRESZ szabályait megszegve az útjába kerül. A balesethez vezető okfolyamatot a motoros indította el azzal, hogy a záróvonalat átlépve előzésbe kezdett anélkül, hogy látta volna, miért állt meg a busz. Másrészt mindezt olyan sebességgel tette, hogy esélye sem volt korrigálni a pályáját. A motoros szabálytalanul végrehajtott előzése és a rosszul megválasztott sebesség okozta a balesetet.

A motoros azzal érvelt, hogy a hatályos joggyakorlat szerint, ha a baleset elsőbbségadás elmulasztása miatt történik, a kötelezett nem mentesülhet azzal, ha bizonyítja, hogy az elsőbbségadás jogosultja közlekedési szabályt sértett. (Tipikusan gyorshajtásról beszélünk ilyenkor.) A sofőrnek a kanyarodás előtt meg kellett volna győződnie arról, hogy semmi nem akadályozhatja meg a manőver végrehajtását.

A sofőr erre azzal vágott vissza, hogy nincs olyan szabály a KRESZ-ben, amely arra kötelezné a vezetőt, hogy objektíve be nem látható területen is győződjön meg arról, nincs-e ott a közlekedési szabályokat megszegve érkező jármű.

A bíróság úgy látta, hogy mindkét szereplő hibázott. Amikor valaki átengedi az elsőbbséget, az nem vonatkozik a fölérendelt úton érkező más járművekre, velük szemben továbbra is elsőbbséget kell adni, ilyen értelemben a gépkocsivezető igenis megsértette a KRESZ-t. De a balesetben fontos szerepe volt a kettős záróvonalat átlépő, a kereszteződésbe lassítás nélkül behajtó motoros szabályszegésének is. Így a gépkocsivezető biztosítójának a kár 40 százalékát kellett megtérítenie, 60 százalékot pedig a motorosnak viselnie.

A bíróság azt is elmondta, mit kellett volna tennie a sofőrnek: szakaszosan, meg-megállva felhajtania a főútra, hogy a busz mögül érkező esetleges másik járművet elkerülje.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek