Kinek fáj jobban a vámháború?

Az Amerikai Egyesült Államok és Kína között dúló kereskedelmi háború az elmúlt napokban tovább mélyült. Vajon ki veszít többet a konfliktus elmérgesedésével?

Ország-világ2019. 05. 20. hétfő2019. 05. 20.

Kép: A container ship unloads its cargo beside the Battleship USS Iowa at the main port terminal in Long Beach, California on May 10, 2019. - Two days of talks to resolve a worrisome US-China trade battle ended Friday, May 10, 2019 with no deal, but no breakdown either, offering a glimmer of hope that Washington and Beijing could find a way to avert damage to the global economy. (Photo by Mark RALSTON / AFP), Fotó: MARK RALSTON

US-China trade talks end with no deal but will continue
A container ship unloads its cargo beside the Battleship USS Iowa at the main port terminal in Long Beach, California on May 10, 2019. - Two days of talks to resolve a worrisome US-China trade battle ended Friday, May 10, 2019 with no deal, but no breakdown either, offering a glimmer of hope that Washington and Beijing could find a way to avert damage to the global economy. (Photo by Mark RALSTON / AFP)
Fotó: MARK RALSTON

 

Egészen a múlt hét végéig minden jel arra mutatott, hogy a két fél hamarosan megállapodik, a tárgyalások tizenegyedik fordulója előtt azonban Donald Trump váratlanul bejelentette, hogy emeli az Egyesült Államokba irányuló kínai importcikkekre vonatkozó vámtarifákat. Az amerikai elnök utasítást adott, mintegy 200 milliárd dollár értékű kínai importtermék vámtarifájának 10-ről 25 százalékra történő emelésére. A döntést megelőzően néhány órával korábban kelt Twitter-bejegyzéseiben Trump védelmébe vette a pótvámok megemelését, és azt írta, hogy számára egyáltalán nem sürgős a kereskedelmi megállapodás, mert az amerikai gazdaság többet nyer a vámtarifákból, mint bármiféle egyezségből.

Az eddigi kereskedelmi viszályban – azaz péntekig – az amerikai kormány 250 milliárd dollár értékű kínai termékre vetett ki pótvámokat, míg Kína válaszul 110 milliárd dollár értékű amerikai importtermék vámtarifáit emelte meg. A kínai kormány nem váratott sokat az ellenlépéssel: 60 milliárd dollárnyi amerikai termékre készül kivetni vámot június 1-jétől az amerikai lépésekre válaszul. Az intézkedés több mint 5000 terméket érint. A vám mértéke termékcsoportonként eltérő, 5–25 százalékos kulcs között mozogna. A külföldi vállalatok kérvényezhetik a kínai vezetéstől, hogy termékeik mentességet kapjanak a vámfizetés alól. Pozitív elbírálás esetén egyéves mentességet kapnának a cégek, illetve azok termékei.

Hogyan hat az Egyesült Államokra?

Két, márciusban közzétett tudományos elemzés szerint a Kínából és más országokból származó behozatalra kivetett amerikai kereskedelmi vámok költségét szinte teljes egészében az amerikai vállalatok és a fogyasztók fizették meg a múlt évben. A New York-i Federal Reserve Bank, a Princeton Egyetem és a Columbia Egyetem közgazdászai kiszámították, hogy az importok széles skálájára kivetett vámok összesen hárommilliárd dollár pluszköltséget jelentenek az amerikai cégeknek és fogyasztóknak az egyéb adóterheiken kívül. Azt is megállapították a közgazdászok, hogy további 1,4 milliárd dollár veszteséget okoz a vámtarifa-háború a kereslet csökkenésének előidézésével.

A másik elemzés – amelynek elkészítésében többek között Pinelopi Goldberg, a Világbank vezető közgazdásza is részt vett – szintén azt állapította meg, hogy a fogyasztók és az amerikai vállalatok fizetik a vámtarifák legnagyobb részét. Az elemzés szerint Trump – Kínával és több más országgal, egyebek közt az Európai Unióval is vívott – kereskedelmi háborújának legnagyobb áldozatai azok az amerikai mezőgazdasági termelők és munkások, akik Trumpot támogatták a 2016-os választáson.

Mi a helyzet az Európai Unióval?

Donald Trump dühe az EU-t is sújthatja, miután rosszul alakulnak a Kínával folytatott tárgyalások. Az amerikai elnöknek május 18-ig kell meghoznia azt a döntést, amely az Európai Unió járműiparát sújtó védővámokról szól. Az Európai Bizottság kereskedelempolitikáért felelős biztosa, Cecilia Malmström egy német lapnak adott interjúban ugyanakkor kiemelte: a brüsszeli bizottság „felkészült a legrosszabbra”, és a ketchuptól a bőröndökig, a traktoroktól a repülőgépekig nagyjából 20 milliárd euró (6500 milliárd forint) értékű amerikai termékre vet ki úgynevezett megtorló vámot, ha Donald Trump védővámot vet ki az EU járműiparának termékeire.

Hogyan hat Kínára?

Kína továbbra is Amerika legfőbb kereskedelmi partnere marad, az export 7 százalékkal emelkedett tavaly. Az Egyesült Államokba irányuló kereskedelmi forgalom azonban 2019 első negyedévében 9 százalékkal csökkent, ami jelzi, hogy a kereskedelmi háború elharapózott. Ennek ellenére szakértők szerint nincs bizonyíték arra, hogy a kínai cégek csökkentették volna áraikat annak érdekében, hogy megtartsák az amerikai piacot, az amerikai importőrök túlságosan is építenek kínai partnereikre – állítja dr. Meredith Crowley, a Cambridge-i Egyetem kereskedelmi szakértője.

Ezek is érdekelhetnek