Zemplén kapuja és a történelem

A Budapest–Kassa és a Kassa–Ungvár vasúti fővonalak találkozási pontjánál fekvő település stratégiai fontosságúvá vált a trianoni határok megállapításakor.

Ország-világMarkos Mária2020. 06. 07. vasárnap2020. 06. 07.

Kép: Magas hegy - Szent István kápolna Sátoraljaújhely Trianon határtelepülés 2020.05.21 fotó: Németh András Péter / Szabad Föld, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

Zemplén kapuja és a történelem
Magas hegy - Szent István kápolna Sátoraljaújhely Trianon határtelepülés 2020.05.21 fotó: Németh András Péter / Szabad Föld
Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

Sátor vagy koporsó? Nem mindegy. A zempléni Sátor-hegy lábánál fekvő település, Sátoraljaújhely ugyan a tábori szálláshelyről kapta nevét, ám a bükkel, tölggyel sűrűn borított, helyi viszonylatban monumentálisnak ható vulkáni kúpot – mintegy belső használatra – mi, kései utódok sokszor hívtuk Koporsó-hegynek.

Mióta? Ki tudja?! Térképre nem került e komor névváltozat, csak mi, helyiek tudtuk, miről van szó. Vagy legalábbis tudni véltük.

Nincs ez másképp a Koporsóval átellenben emelkedő Kálvária-heggyel sem. Az idegen emlegette csak Szár-hegynek, pedig a nyolcvanas években gazzal gazdagon benőtt, romos stációkat rejtő ösvényeken, a Kárpátokra is kilátást engedő csúcsán az összedőlt kápolna keveseknek bírt jelentéssel – felvállalt jelentéssel – a szocializmus évtizedei alatt.

Még a városka neve is kettőződött a XX. században: az innenső, magyar oldalon Sátoraljaújhely, a város közepén, egy mára kiszáradásra ítélt patak túlpartján elterülő gyalogos-határátkelőnél ugyanez szlovákul, Slovenské Nové Mesto, amit csak úgy hívtunk, Kisújhely.

Sátoraljaújhely a távolból. Fotó: Németh András Péter

Arról, mi is történt 1920. június 4-én, egy időben nem szívesen beszéltek. A jól ismert Ronyva-legenda is egy, számomra megkésett történelemórán került szóba. Ha fáj, ha nem, ennyivel intéztük el a nemzeti tragédiát akkoriban – egy távoli kisvárosban ajánlott volt tudni, hol a határ a hetvenes-nyolcvanas években. A következő évtizedek pedig már máshol értek.

– Pedig a hajózhatóvá tett folyókról szóló legenda nem is igaz. Az Újhelyt kettészelő Ronyva mellett az Ipolyról keringett még ilyen történet, mely a húszas évek végén bukkant fel először Urmánczy Nándor cikkében, később mindez a Magyar Revíziós Liga politikai akcióinak volt a része a húszas évek végén és a harmincas évek elején.

Amikor a konkrét határrendezési tárgyalások elindultak, mindkét helyen, ahol ezek a legendák felbukkantak, a határ tényleg sokáig vitatott volt, de nem a folyók, hanem a vasutak miatt – tisztázza a történet eredetét dr. Ringer István régész, történész, muzeológus, a Kazinczy Ferenc Múzeum igazgatója, a városi Trianon Bizottság tagja.

Ringer István régész, történész. Fotó: Németh András Péter

A Budapest–Kassa és a Kassa–Ungvár vasúti fővonalak találkozási pontjánál fekvő település stratégiai fontosságúvá vált a trianoni határok megállapításakor. Az újonnan létrejövő Csehszlovákia számára ugyanis ez a csomópont biztosította a közvetlen összeköttetést a kárpátaljai területekkel, ezért mindenképpen igényt tartottak rá.

A békeszerződés létrehozói aztán a város döntő részét Magyarországnak, a vasúti csomópontot az állomással és az ipari területekkel együtt pedig Csehszlovákiának ítélték. A Szlovákiához került Karlatanya külterületén jött létre Slovenské Nové Mesto, az ott élő 113 magyar lakosával. A Ronyva patak bal partján található Kassa–Csap vasútvonalon lévő állomás a sátoraljaújhelyiek 2800 hold földjével, egy téglagyárával és a városi vízművek kútjaival a szomszédos államhoz került.

A város hanyatlásnak indult, 21 ezer fős lélekszáma 18 ezerre csökkent. A kettészelt Sátoraljaújhelyt körülbelül 2000 munkás hagyta el – aminek kései következménye, hogy pótlásukra a Bodrogközből jelentős számú cigány népességet telepítettek a városba a XX. század második felében, a cigányváros bélyegét aggatva a szocializmus évtizedeire már amúgy is megkopott fényű településre, tovább erodálva vonz- és megtartóerejét.

A város szétszakítása szimbolikus jelentőségű, az 1920-as határmódosításkor az etnikai alapú döntésnek a látszatára sem adtak a nagyhatalmak: a csekély, 500 fő körüli német, szlovák és ruszin nemzetiségű és a 4000 fős zsidó közösség kivételével magyarok lakták a várost. A Lengyelországgal való közvetlen határ megszűnte tönkretette az egykor virágzó borkivitelt és a magashegységekbe irányuló idegenforgalmat is.

A Ronyva-legenda először Urmánczy Nándor cikkében bukkant fel: Egy patak a „határ„… Fotó: Németh András Péter

Az itt élő polgárok jó része joggal érezhette, hogy Trianon leginkább a dinamikusan fejlődő, kiváló infrastruktúrával rendelkező Sátoraljaújhelyt nyomorította meg. Mindennek fejében ez lett az a vármegyeközpont, mely végül a legmesszebb került az ország középpontjától: az egykori székhely, mely a megye déli részén helyezkedett el, mintegy 100 km-re a határtól, határ menti várossá vált.

– A város 1920-ig pezsgő, felfelé ívelő fejlődési pályán mozgott, fejlett infrastruktúrával rendelkezett, lakosságszáma dinamikusan nőtt, amiben meghatározó szerepet játszottak a zsidó iparosok. A lélekszámhoz viszonyítva Budapest után itt élt a legnagyobb zsidó közösség az országban, amely Trianon után – mintegy annak folyományaként – a XX. század másik nagy traumája, a holokauszt kapcsán került ki az újhelyi társadalomból.

Ez a réteg a város jelentős gazdasági és kulturális erejét adta, elhurcolásukkal máig pótolhatatlan űr tátong. A szatócsboltok helyén ma kínai üzletek sorakoznak a főutcán.

*

Trianon tér. Fotó: Németh András Péter

A Ronyva-mítoszon túl az országos retorikában is közismert toposz 1920. június 4. kőbe vésett dátuma, miszerint azon a napon történt minden. Ringer István – és a történészszakma nagy része – szerint azonban a jelentős dolgok 1919 elejére eldőltek, akkortól csupán formális a magyar delegáció jelentősége, addig viszont meg sem hívták őket.

Hogy mennyire így lehetett, arra utal az 1918. december 19-én a Felsőmagyarországi Hírlapban megjelent cikk, amely a városba látogatott francia újságírók tiszteletére íródott, francia és magyar nyelven. A két francia újságíró azért érkezett Sátoraljaújhelyre, hogy a vármegye nemzetiségek lakta vidékére elutazva személyesen győződjön meg a szóban forgó lakosság nemzetiségi hovatartozásáról. A tiszteletükre díszvacsorát adott a város.

A Nagy Háború után elszegényedett lakosság közadakozás útján a legkiválóbb tokaji borokat vadászta össze, a vendégek menükártyájára pedig a következő szöveget írták fel, ékes francia nyelven: „Legyenek védelmezőink Versailles utolsó ítéletmondásánál… Vessenek egy szeretetteljes pillantást Magyarországra, aki sír…” Az egyik francia vendég szavaiból az derült ki, erősen tudta, mi következik: „Ne higgyék, hogy a történelem végleges ítéleteket hoz. Minden ítélet fellebbezhető. Ha egyebüvé nem, hát az igazsághoz.”

Magas-hegy. Fotó: Németh András Péter

Nem az újságírókon és nem is újhelyi vendéglátóikon múlt, hogy úgy alakult, ahogy.

*

A „Nem, nem, soha” eszméjét az Oremus-dűlő és a nyelv­újító Kazinczy bűvölete homályosította el Kossuth Lajos városában, Zemplén vármegye egykor dicső székhelyén a rendszerváltozásig. Nem volt sem Trianon tér, sem turul, a Kálvária romokban hevert.

Gyerekként, fiatalként jártuk Kazinczy nyomdokain az anyanyelvi versenyeket, a nevével fémjelzett levéltárat és a Zemplén természeti kincseit őrző múzeumot – a szocializmus sivár évtizedei­ben a helyiek a túramozgalmakból is kikoptak, ha felbukkant egy-egy hátizsákos, bakancsos csapat, biztosra vehettük, hogy távoli országrészből érkeztek –, s hallgattuk az évszázadokkal korábbi dicsőségfalra felkerült eredményeket egy-egy városi, iskolai ünnepség alkalmával.

Arról viszont nem szívesen meséltek az átkosban élő városiak, mi történt abban a fehér, még inkább fekete foltként tátongó XX. században, melynek végére, a kilencvenes évekre a város lakóinak jelentős része munkáját vesztve elszegényedett a gyárak bezárásával, a közintézmények örökös átszervezésével és csonkításával. Azokat az évtizedeket, melyek következtében a leszakadás nem csak a főutca szecessziós házainak díszes stukkóit érintette, súlyos hallgatás övezte.

A hetvenes-nyolcvanas évek úgy múltak el, mintha az újhelyi templomtorony órája megállt volna a századfordulón.

A XX. századi történelmi emlékezet leporolásáért sokat tesz a városban a Patrónus Alapítvány, melynek kuratóriumi elnöke Szajkó Gábor, s aki a Magyar Kálvária emlékműegyüttesének felújítását viszi a vállán. Ma már a város is sokat tesz a Trianon-emlékév szervezé­séért, megalakult a Trianon 100 szobor-előkészítő bizottság, a Centenáriumi Turul-szobor felállítását az önkormányzat is támogatta a civil szervezetek és magánszemélyek adományai mellett.

Szajkó Gábor, ha kell szponzort szerez, kápolnát vakol. Fotó: Németh András Péter

Június 6-án új alkotással bővül a szoborcsoport: a Matl Péter munkácsi szobrászművész tervezte Turul-szobrot avatják fel a Szár-hegy oldalában 10.30-kor. Ottjártunkkor, május 20-án déli 12 órakor került fel az utolsó darab a kőmadárra, mely alkotója szerint nem a harcias támadókedvet, sokkal inkább a békét, megbékélést hivatott hirdetni: angyalszárnyai nem lecsapnak, felemelnek.

– A Kis-Szár-hegyen 1934-ben Sátoraljaújhely századikként emelt országzászlót Trianon emlékére. Két évvel később, 1936-ban megépült a Kálvária, ami Krisztus kálváriájának mintáját követve örökítette meg a Magyar Kálváriát: az elszakított városok nevei szerepelnek a stációkon. István király halálának 900. évfordulójára emelték 1938-ban a Szent István-kápolnát, melynek avatóünnepségére négyezer hazafias érzelmű ember érkezett – meséli a mementók történetét Szajkó Gábor.

– Ez az annak idején közadakozásból épült emlékműegyüttes lényegében szabadtéri templom, ahol maga a kápolna az oltár, a fennsík a templomhajó, az országzászló pedig a templomtorony. Sajnos nem sokáig töltötte be szerepét a történelmi emlékhely, 1944–1945-ben az orosz–német front Borsitól idáig húzódott, nagy részét szétlőtték. Aztán jött a szocializmus, és tovább romlott az a kevés is, ami megmaradt belőle.

A zempléni tájba illeszkedő Turul-szobor a kilátópont tövében épül a Szár-hegyen. Fotó: Németh András Péter

*

A város a két háború között – ahogy ma is – a turizmusban próbálta megtalálni a saját kitörési pontját. A Tátra és a Kárpátok bérceit elcsatolták, így az Újhely környéki hegyek felértékelődtek. Ringer István személyes véleménye Újhellyel kapcsolatban, hogy száz év múltán túl kellene lépni a trauma felemlegetésén, és el kellene végre fogadni. Ez a béke-szerződés az etnikai elveket súlyosan felrúgta, mégis a közbeszédben fel kéne hagyni a revizio­nista törekvésekkel, és egy átfogó nemzetiségi politika mentén újraépíthető és jövőbe mutató lenne a múlt.

– Újhely a XX. században több szempontból is nagy traumát átélt, megannyi problémával küszködő kisváros, de ugyanerről a városról az is igaz, hogy kiváló adottságokkal rendelkező település, ahol számos izgalmas kihívást és feladatot talál az itt élő fiatal értelmiségi. Számomra sokkal jobban hangzik ez a fajta optimizmus a Trianon-kérdés kapcsán, nyilván nem feledve azt, hogy igazságtalan béke volt, mely sok szenvedést okozott.

Kaland és kihívás – a város fő bevételi forrása a turizmusra építő Zemplén Kalandpark. A pénz – a történelem fintora – azonban főképp a fizetőképes szlovákiai látogatók pénztárcájából érkezik a városi kincstárba. Fájdalom, de a legtöbb újhelyinek drága a belépő. S nem csak a bobpályán vannak könnyebb helyzetben a szomszédok.

A módosabb szlovákok vásárolják fel az elnéptelenedő hegyközi falvak felújításra váró házait vagy az üresen álló újhelyi ingatlanokat. Ennél is fájóbb, hogy a mára hivatalosan 14 ezer újhelyiből sokan külföldön vagy Pesten próbálnak boldogulni – így megy ez évtizedek óta.

A Szent István-kápolna avató-ünnepségére 1938-ban 4000 hazafias érzelmű ember érkezett. Fotó: Németh András Péter

Száz év hosszú idő, magyarországi vezetők, politikusok, üzletemberek jóvoltából akár még az is megtörténhetett volna ezalatt, hogy ködszurkálás helyett feltámasztanak egy kiváló turisztikai és gasztronómiai adottságú várost a keleti végeken.

Nehéz úgy a hazai idegenforgalomra építeni, hogy a közlekedés csapnivaló. Ha az ócska, lassú, toldott-foldott vasút mellé végre a határig érő autó­pályát építenének, megszűnne a százéves fóbia, mely utazóban és újhelyiben egyaránt mélyen él: Zemplén kapuja mindentől messze van. Hogy az ott lakóknak és hazatérőknek újból sátor legyen e város, és ne koporsó.

A „Trianon 100” mellékletünk cikkeit ide kattintva érheti el.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek