Elektromos is, benzines is, mi az?

Kétségtelen, hogy a közeljövő az elektromos hajtású autóé. Végleges győzelméig még néhány kívánalomnak – hosszú hatótáv, könnyű és gyors feltöltés, olcsóbb vételár – teljesülnie kell. Addig is a jelen takarékos és környezetkímélő megoldását a hibrid autó kínálja.

Ország-világBudai Horváth József2020. 08. 22. szombat2020. 08. 22.
Elektromos is, benzines is, mi az?

Elárulom, alábbi gondolataimat lassan egyévnyi ismeretség után foglalom össze. A hibrid autókat immár két évtizede forgalmazó világcég elsősorban városi használatra alkotott kiskocsijával állok meghitt viszonyban. A járgány most lesz ötéves, esztendeje került alám, jó állapotban. Hasonló járművek immár csaknem minden nagyobb gyártó kínálatában szerepelnek, maga a technológia nem titok, de náluk a tapasztalatok tárháza még jócskán bővíthető.

Elektro- és benzinmotor, akkumulátor: ebből áll az összesen 100 lóerős hibridtábor. A sebesség dönti el, hogy vagy az egyik, vagy a másik motor, netán a kettő egyszerre működik. A rendszer önmaga választja meg a legkedvezőbb üzemmódot. Az elektromos hajtás a gyors indítást és a lassú, esetleg lassításokkal tarkított haladást, míg a benzinmotor a nagyobb sebességgel megtett hosszabb utakat szolgálja.

A sofőr is kijelölheti a takarékos, a vegyes és az „erős” üzemmódot a városi, a városi-országúti közlekedésnek és a sztrádán robogásnak megfelelően.

A belsőégésű motor és a fékezéskor termelődő energia tölti a hátsó ülés alá beépített akkumulátort. A hibrid rendszer nem engedi az akkumulátor túlterhelését: a fődarab 20–80 százalékos üzemi tartományban működik, tehát a kocsi hosszabb parkolás után is rajtra kész marad.

A lényeg, hogy a kíméletes hibrid használattal jelentős benzinmegtakarítást érek el: az országúton amúgy nagyjából 6 liter benzinnel suhanó 1500 köbcentis, 74 lóerős motor vegyes üzemmódban, a gázpedál egyenletes nyomogatásával, bekapcsolt légkondival is átlagosan csak 4 litert eszik 100 kilométeren. Ez a kedvező adat nyilván felfelé kitéríthető, mert a motor fürge, mint az ördög. De a ­városban minek, hova kéne fölöslegesen ­ugrálni?

A komótos, kényelmet szeretők imádják az okos automata váltót. A megbízható háromfázisú szinkronmotor és az akkumulátor nem igényel karbantartást, ez utóbbi, legdrágább főegységre – valamennyi hibrid típusát beleértve – a közismerten alacsony meghibásodási mutatókat produkáló márka tíz év garanciát ad. A négy féktárcsa és a fékbetétek élettartama legalább kétszer hosszabb, mint a hagyományos autókban. (Itt is sokat számít a sofőr pedálkezelésének finomsága.)

A hibrid rendszerből hiányoznak a hagyományos autók viszonylag gyorsan elhasználódó alkatrészei (például indítómotor, kuplung, kettős tömegű lendkerék, turbótöltő, sebességváltó). S a vételár? A hibridek nem kerülnek többe, mint a hasonló kategóriájú és teljesítményű dízelautók.

Az extrák sora hosszú, legjobban a kétzónás digitális klímát és a tolatókamerát szeretem. De nem tagadom: meg kell szokni a hangtalanul dolgozó villanymotort, az alacsony benzinszámlát, az olcsó fenntartást. Persze ez nem lehetetlen feladat…

Ezek is érdekelhetnek