Itt a megerősítés: emberkereskedelem bűntettének gyanújával zajlik a nyomozás Lakatos Márk botránya ügyében
hirtv.hu
Alig múlt húszéves, de már kisfilmeket és színdarabokat rendezett – az óceán túloldalán. A kiskunfélegyházi születésű Endre Dóra 2017 óta él és dolgozik mint rendező, író, színész a világ egyik leginspirálóbb városában, New Yorkban. Néhány hete debütált a legújabb rendezése, a Grudges című színdarab.
Teljesen egyedül ugrott az ismeretlenbe. Endre Dóra már gyermekként elköteleződött a színház mellett, majd az egyetemen a média–kommunikáció szak és az angol nyelv elmélyítése még inkább más kultúrák és országok megismerése felé sodorta. Egy ideig Firenzében tanult filmezést, majd New Yorkba költözött, hogy ott szerezzen film- és színházi konzervatóriumi diplomát.
Miért pont a Nagy Alma? „Megtetszett, hogy művészileg mennyire színes a város, hogy minden sarkon találok valami rendkívül inspirálót, valami egészen különlegeset. Rengeteget jártam színházba, múzeumba, kulturális eseményekre, és rájöttem, hogy ezek a hatások mennyire segítenek a filmekkel kapcsolatos gondolkodásban.
New York megkívánja, hogy rendkívül jó problémamegoldó és stresszkezelő képességed legyen, emellett fontos az alkalmazkodási készség. Őrületes az élettempó, a munkapiaci verseny, az előrejutási inger mindenki oldaláról. Állandó félsz, valahol mélyen, hogy ez a város egy kicsit túl nagy falat... Mégis, elfogadom a tényt, hogy nem egyszerű itt az élet, mint ahogyan másutt sem. Ezt én választottam, határozott céllal: tanulni és fejlődni jöttem.”
Az alföldi lány tanulmányai ideje alatt igazából véletlenszerűen keveredett egy Off-Broadway-darab közelébe. Kis reménnyel jelentkezett rendezőasszisztensnek, meglepetésére felvették, ám villámgyorsan kinőtte ezt a „kabátot”: egy hónappal később – a próbák, a szöveg értelmezése, a színészek instruálása alapján – a producer felajánlotta, hogy (saját maga helyett) Dóra rendezze a darabot.
A New York-i tisztán látás érdekében
Broadwaynek az 500 férőhely feletti színházakat nevezik, az Off-Broadway pedig a 100 és 499 közötti kapacitású színházak gyűjtőneve; tehát a megkülönböztetés nem minőségi, hanem pusztán a teátrum befogadóképességén alapul. Ezenkívül az Off-Broadway kísérletezőbb és sokrétűbb, mint „nagytestvére”, ugyanakkor a kicsiknél komolyabb anyagi nehézségekbe ütközik a produkciók színrevitele, reklámozása.
Három év alatt elérte New Yorkban, hogy bár színházilag szabadúszó, a filmipart tekintve egy produkciós stúdiónál teljes állásban rendezőként dolgozik, stabil fizetéssel. Tavasszal egy musicalt rendezett, amelyet két helyszínre terveztek (HACPAC Performing Arts Center és West End Theatre), ám néhány előadást a koronavírus miatt elhalasztottak – úgyhogy most tűkön ülnek, várják a jó híreket és a zöld jelzést, mikor kezdhetik a felújító próbákat, mikor tarthatják meg az elmaradt előadásokat.
Viszont Endre Dóra a várakozás időszaka alatt sem állt le az alkotómunkával, néhány héttel ezelőtt debütált a legújabb rendezése, a Grudges, amit Joe Queenan, a Wall Street Journal munkatársa és T. J. Elliott színész, író, producer jegyez. A színdarab a manapság népszerű Zoom internetes platformon volt elérhető, de amint lehet, a producerek hagyományos módon is szeretnék színpadra állítani.
„A Grudges egy szociális és politikai ellentéteken alapuló szituációt boncolgat. Szombat esti vacsorára gyülekezik a család, ahol minden konfliktus – a társadalmon belüli ellentétek nemi, vallási, faji vagy hovatartozási alapon, presztízskülönbségek, múltbeli sérelmek, véleményformáló média – igen gyorsan a felszínre tör. Az alaphelyzet: a család liberális fele egy kis kiadót üzemeltet, amelyet a csőd széléről a republikánus és igen befolyásos idősebb testvér új könyvének kiadása menthetne meg…
Éles csipkelődéssel kezdődik a darab, majd több incidens is történik. Az előadásban nincs klasszikus feloldás, sőt a kisöcs felesége, aki az egész vacsorát és békítő hadjáratot szervezi, végül maga is reményvesztetté válik. Mindegyik fél a maga igazát tartja helyesnek és félresöpri a másik oldal mindennemű véleményét, ez pedig természetesen nem eredményez valamiféle egészséges kompromisszumot és együttműködést. Ehelyett azokat is maga alá temeti, akik korábban még bizakodóak voltak.”
hirtv.hu
borsonline.hu
she.life.hu
mandiner.hu
bama.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
vg.hu
magyarnemzet.hu
magyarnemzet.hu
vg.hu
origo.hu