Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Számunkra egészen mást jelent 1848, mint a XIX. századi angol művészettörténet számára. Londonban ugyanis épp ekkor alakult meg három képzőművész-hallgató kezdeményezésére egy radikális művészeti csoport, a Preraffaelita Testvériség. Budapesten első alkalommal láthatunk mintegy száz alkotást tagjaiktól.
Kép: Vágyott szépség - Preraffaelita remekművek a Tate gyűjteményéből - és Az utópia szépsége - Preraffaelita hatások a századforduló magyar művészetében c. kísérőkiállítás - Magyar Nemzeti Galéria Budapest kiállításmegnyitó, festmények 2021.05.13 fotó: Németh András Péter / Szabad Föld, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361
Bő két hónapig, augusztus 22-ig láthatók az angol Tate Britain múzeum kincsei a Nemzeti Galéria földszintjén Vágyott szépség címmel. A kilenc részre osztott tárlatot szokatlan módon nemcsak történeti összefoglalók, hanem korabeli fotóanyag és az alkotók ihlető versei is magyarázzák, értelmezik. A preraffaelita, azaz Raffaello előtti művészet alapelveihez ragaszkodó fiatalok ugyanis főként a természethű ábrázolásmódot, a társadalmi problémák bemutatását és a Biblia, az irodalom, a történelem eseményeinek megfestését tűzték ki feladatul.
Közülük például az olasz származású Dante Gabriel Rossetti nemcsak képeken, hanem versekben is feldolgozott egyes témákat. Ahogyan a szerelemről és párkapcsolatról is rendhagyóan vélekedett a társaság, így nem meglepő, hogy a festőművészeket ihlető, velük élő nők alkotásai is kiegészítik a tárlat anyagát.
A korukat megelőző fiatalok színpompás festményein megjelenik még több, a maga korában egyáltalán nem divatos téma: a nők (kiszolgáltatott) helyzete, a szerelem korlátlansága, az isteni szépség kultusza.
Az akadémikus művészettel és a korabeli életfelfogással szembehelyezkedve ez a három művész – az említett Rossettin kívül John Everett Millais és William Holman Hunt – a szenvedély köré építette alkotásait: a preraffaeliták új szemszögből mutatták meg Shakespeare drámáinak eseményeit – ilyen például Claudio és Izabella feszült kettőse a Szeget szeggel című drámából, Dante Beatricéjének ihlető alakja a sejtelmes fényű, szomorú Beata Beatrix Rossettitől, az istenhitről szóló kép, a Jézus megmossa Péter lábát emberi kapcsolatait hangsúlyozó pillanat Browntól.
A kiállításon szereplő vázlatok, grafikai munkák bizonyítják: tették mindezt kiváló rajztudás birtokában, a bemutatott fotókat igénybe véve és az impresszionista festőket jóval megelőzve, a szabadban alkotva.
Ahogyan az lenni szokott, kezdetben kimondottan ellenséges reakciókkal fogadta a szabályszegőket a korabeli kulturális élet. A fiatal hármas csak akkor vált elismertté, amint a kor népszerű társadalomtudósa és filozófusa, John Ruskin védelmébe vette őket.
Így írt róluk 1851-ben: „Szándékuk, hogy visszatérjenek a múltba, abban nyilvánul meg, hogy vagy azt festik, amit látnak, vagy azt, amit valóságnak tartanak, figyelmen kívül hagyva a festészet mindenféle régi szabályait.”
1853-ban a társulat első formájában feloszlott, ugyanakkor kibontakozott egy határozottabb szemléletű művészmozgalom: Rossettihez csatlakozott Edward Burne-Jones és William Morris. A fiatalabb művésznemzedék a preraffaeliták mellé állt.
Az utóbbi két művész hatására a preraffaeliták második korszaka a művészetek közötti kapcsolatot még határozottabban képviselte – átjárást a zene, az irodalom és a képzőművészetek között. A művészeti ágak összekapcsolásával, a kézműves hagyományok értékelésével és a természetközeliség eszméivel elindultak egy olyan úton, amelyhez egyre többen csatlakoztak, amely végül a szecesszióhoz vezetett, és az iparművészet felértékelődésében is szerepet játszott.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu