Az elektromos autó megállíthatatlanul az élre tör, alig egy évtizeden belül számos országban uralni fogja az új autók piacát. Az e-autó egyszerű szerkezet: csak villanymotor és akkumulátor kell hozzá. Ma már szinte nem is számít modern gyártónak, amelyik nem árul efféle járgányt

Egyre több az e-autó

Lépéskényszerben az autógyárak: a káros anyagok kibocsátásának szigorodó előírásai, illetve az új autók kereskedelmének állami befolyásolása csodatételre ösztönzi valamennyit.

Jelenleg a fő gondjuk, hogy a gyártmánykínálatukon belül minél több hibrid és elektromos kocsi legyen, mert csak így maradnak az összesített légszennyeződési határokon belül, továbbá a benzines és dízelautók forgalmazásának közeledő tiltása gyökeres változtatásokat követel.

Ezért aztán a legtöbb márka lóhalálában fejleszti és dobja piacra elektromos változatait. Csak egy a baj: hamar munka ritkán jó. Így eshet meg, hogy a tesztautó a vásárlásról döntő próbaúton bedöglik vagy korán a szervizben köt ki.

A norvég parlament döntése alapján 2025-re már csupán elektromos vagy hidrogénnel meghajtott kocsit lehet árusítani – a skandináv országban az autópark több mint fele már ma is elektromosakból és a konnektoros hibridekből áll. Angliában 2030-tól tiltják meg a benzin- és dízelmotoros kocsik forgalmazását, de az öntöltő hibridek is csupán 2035-ig maradhatnak.

Az állam Magyarországon is támogatja a zöld rendszámos autók elterjedését: elsősorban a vételár kiegészítésével, adó- és illetékfizetési kedvezménnyel, számos városban a közterületeken ingyenes parkolási lehetőséggel.

Tavaly 2019-hez viszonyítva a nyilvános elektromos töltőállomásokon a töltések száma 25, a töltésekre fordított energia mennyisége 30 százalékkal növekedett. A töl­tőoszlopok is sokasodnak: 2018-ban 108, 2019-ben 770, 2020-ban 1320 áramforrás várta az autósokat 183 településen. A háztartásokban és egyes nem nyilvános helyeken – például a munkahelyeken – az elektromos jármű töltéséhez nem kell felhatalmazás.

Világbajnok

A QuantumScape kaliforniai elektronikai cég akkumulátora 15 perc alatt tölthető teljes kapacitásának 80 százalékára, és ezzel minden más folyékony vagy szilárd alapú áramtárolót megelőzött. Az újfajta akkumulátor 800 alkalommal tölthető fel jelentős veszteség nélkül, ami – töltésenként csaknem 500 kilométerrel számolva – összesen mintegy 380-390 ezer kilométer megtételéhez elegendő.

Történjék az elektromos autók gyártása módszeresen vagy hirtelen felbuzdulásból, a fejlesztés rengeteg pénzbe kerül, ami a vételárban is tükröződik. Ennek a lefaragásához elsősorban az akkumulátor – a kocsi legdrágább egységének – előállítását kell olcsóbbá tenni. A Bloomberg portál szerint az átlagos akkumulátor költsége manapság úgy 7350 dollár (azaz 2,2 millió forint), ám az elmúlt évtized alatt csaknem 90 százalékkal csökkent az ára!

A gyártóknak jelenleg egy kilowattóra energiatárolási kapacitás átlagosan 137 dollárba (41 ezer forintba) kerül, amiért 2010-ben még 1191 dollárt (358 ezer forintot) kellett fizetni. Ám amennyiben az elfogadhatónak vélt 100 dolláros (30 ezer forintos) küszöbértékhez – az elektromos és a belső égésű motoros autók árának kiegyenlítődéséhez – viszonyítjuk, látható, hogy közeledik, de azért még odébb van a cél.

S hogy mi a jó az elektromos autóban? Zajtalan, szagtalan, megy, mint a güzü, olcsóbb a fenntartása (egy középkategóriás villany­autóval a hagyományos üzemanyagokra átszámítva kb. 2 liternyivel lehet 100 km-t megtenni) és a karbantartása, illetve az egyszerűbb hajtáslánc kevesebb meghibásodással jár.

Csak legyen minél olcsóbb…

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.