Egy kanadai reklámszakembernek jó tíz évvel ezelőtt elege lett abból, hogy megküzdjön a hirdetéesek kínálta árudömpinggel. „Ami elég, az elég!” jelentette ki, és kezdeményezte, hogy minden év november utolsó péntekén a vásárlók fogják vissza magukat, s mondjanak nemet a pénzköltésre.

Fogyasztó: megállj!

A november végi időzítés persze nem véletlen: a karácsony előtt időszakban az sem tud ellenállni az áruházak hívogató kirakatainak, aki máskor tudatosan vásárol. Rengeteg felesleges, haszontalan dolgot veszünk, és azzal nyugtatjuk magunkat, hogy ajándéknak szánjuk. Szerencsére egyre több családban az ünnep nem az ajándékozásról szól, hanem az együttlétről, a közös ebédekről, vacsorákról.

A reklámok persze nem hagynak nyugodni bennünket. Azt sulykolják belénk: ha nem veszünk, kimaradunk, lemaradunk. A márkák bűvöletében hajlamosak vagyunk elhinni, miszerint a tárgyak birtoklása egyenlő a boldogsággal. Főként a hölgyek állítják, hogy a vásárlás megnyugtatja őket, pedig pontosan tudjuk, hogy sokszor okoz az esztelen pazarlás lelkiismeret-furdalást – leginkább hó végén.

A felesleges tárgyak, a mindennapi életünkben nélkülözhető holmik előállítása pedig hosszú távon nagymértékben igénybe veszik környezetünket. A hatalmas nyersanyag- és energiaigény, a csomagolással keletkezett szemét mennyisége, a szállítási eszközök által kibocsátott szennyezőanyagok az ökológiai katasztrófa egyik első számú okának tekinthetők. A túlfogyasztás jelenségének komolyságát mutatja az Ökológiai Lábnyom fogalma. Ez a szám azt méri, hogy az egyes emberek életmódjukkal a Föld mekkora részét veszik igénybe, mennyi az a terület, ami eltartja őket jelenlegi fogyasztási szintjükön. Érdekes adat:  ha mindenki olyan mértékben fogyasztana energiát, nyersanyagot, vizet, mint például az Amerikai Egyesült Államok polgárai, akkor hat Földre lenne szükségünk…

A Ne vásárolj semmit! nap minden komolyságával együtt vidám tiltakozás a túlfogyasztás, a jólét ellen. A legjobb, ha ilyenkor mindenki otthon hagyja a pénztárcáját, hogy ellenálljon a kísértéseknek. Természetesen nem a tejre és kenyérre kell nemet mondani, hanem, mondjuk, a tizedik pulóverre, a negyedik csizmára, a legújabb mobiltelefonra. Próbáljuk ki,  milyen érzés, ha nem a megszerzett zsákmánynak örülünk, amikor a megelégedettséget nem a boltokban éljük át. Talán a lendület kitart még pár napig, s végül azt vesszük észre, hogy egész jól elvagyunk vásárlás nélkül is…

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.