Változott az üzenet

AMIKOR A '90-ES ÉVEK ELSŐ, amerikai mintára verbuvált sikerbandájából, a Manhattan zenekarból kilépett annak frontembere, Varga Szabolcs, tinilányok százezrei álltak döbbenten a hír hallatán. Pedig – ahogy mondani szokás – pénz, paripa, fegyver keveseknek adatott meg olyan gyorsan a rendszerváltozás hajnalán, mint ennek a négy helyes fiúnak. Az énekes évtizedekre eltűnt a nyilvánosság elől. Merthogy az ember előtt mindig két út áll: az egyik a biztonságos, a másik pedig az, ami a sajátja.

Ország-világMarkos Mária2019. 03. 25. hétfő2019. 03. 25.

Kép: Varga Szabolcs 2019.02.18 fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

Változott az üzenet
Varga Szabolcs 2019.02.18 fotó: Németh András Péter
Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

A korszak első professzionális produkciója 1991-ben alakult. S bár utólag tiszavirág-életűnek tűnik, a zenekar fennállásának néhány éve elsöprő sikernek számított akkoriban. A banda Környei Attila, az R-Go basszusgitárosa menedzselésével született, aki nem kevés fantáziát és még nagyobb üzletet látott a jól táncolható, fülbemászó dallamokkal hódító formációban. Az emberek imádták az Exoticból átcsábított Vilmányi Gábort, Csokit a Fixből, Dobi Sándort a Kenguruból, valamint Varga Szabolcsot a főleg Békéscsabán és környékén fellépő La Fontaine együttesből. „Mentőkötél volt számomra ez a lehetőség, vakrepülés, amit, úgy tűnt, érdemes kipróbálni. Az ember a húszas éveiben bármit bevállal” – idézi fel a kezdeteket Varga Szabolcs.

Ám míg a zenekar többi tagja lubickolt a sikerben, az érzékenyebb, alkatilag visszahúzódóbb, inkább az önálló alkotásban elmélyülő fiatalember lelkileg nehezen bírta feldolgozni a korán jött sztárságot. Azt, ami a mai napig is a popzenészek életmódjával jár: a sok koncertet, a hétvégi fellépéseket, a sekélyes kapcsolatokat. „Az ismertség varázsa hamar elmúlt. Egy-két évig izgalmasnak találtam, hogy az emberek felismernek, de mindez hamarosan legalább annyi terhet is rótt rám. Nem jó érzés, amikor belekarcolják a kocsidba azt, hogy mit is gondolnak rólad. Pár év múltán lelkileg nagyon mélyre kerültem.”

Ami tehetség adatik, azt a sors vagy fönt az Isten előbb-utóbb jól alakítja, még ha a bajban mindez nem is látszik rögtön. A Manhattan után csak nehezen körvonalazódott az újrakezdés iránya. Ami sok tapasztalatlan fiatallal előfordul, abba a hibába Szabolcs is beleesett: a zenekarral jól kerestek ugyan, ám a békéscsabai fiatalemberből is hiányzott a felkészültség, a bölcsesség, hogy előrelátóan bánni tudjon a lehetőséggel. „Magamra maradtam azokra a hónapokra.” Addig egy komplett kiadó intézett mindent, majd hirtelen nem volt kihez fordulnia.

A menekülőutat ezúttal is a zene jelentette. Kassai Róbert zenésztársával reklám- és alkalmazott zene írásával kezdtek el foglalkozni, s egyéb, háttérstúdiós munkákat készítettek. A folytatás, még ha a színfalak mögött is, de tartogatott újabb páratlan sikereket: oroszlánrészük volt Cserháti Zsuzsa 1995–96-os visszatérésében, a Hamu és gyémánt, valamint a Mennyit ér egy nő? fő zeneszerzőjeként működtek közre.

Az idők változnak – ez már Varga Szabolcs első szólócédéjének is a címe, mindamellett, hogy a zenész élete is újabb s újabb fordulatokat vett. „2000 körül életemnek egy nagyon fontos időszaka kezdődött meg – ami azóta is tart –, és minden szempontból nagy változást hozott, mert megtértem. Volt egy barátom, és sokat beszélt Jézusról. 29 éves lehettem akkoriban, s egyre erősebbé vált bennem a meggyőződés, hogy a bibliai dolgok nem légből kapottak. Teljesen egyértelművé vált a szívemben, hogy meg kell térni, Istennel rendezni kell a dolgokat, és Isten az ember mellé áll segítőül. A rossz szokások elmúltak, kitisztult az életem, már nem voltam depressziós, leszoktam az alkoholról és a cigarettáról. Mintha teljesen újjászülettem volna. Olyan embereknek meg tudtam bocsátani, akik károkat okoztak nekem, becsaptak. Ebből az élményből fakadt ez a cédé.”

Az Istennel való kapcsolat átalakította a zenéről alkotott képet is. „Addig a zene rólunk szólt. A megtérésem után hallottam először Istenről szóló zenét, amiből békesség és nyugalom áradt. Belecsöppentem a gospel műfajba. A cédén néhány saját dalon kívül a keresztény világ nagyszerű dalait fordítottuk le magyarra.”

A fiúzenekar egykori frontembere majd’ tíz év szünet után, 2000-ben újra színpadra lépett, de ekkor már nem Varga Szabolcs állt a középpontban, hanem Isten. Azóta ötször annyi időt töltött el a gospelegyüttesben, mint a Manhattanben, mára ez sokkal meghatározóbb része lett az életének. „Az ember felismeri Isten létét, azt, hogy minden tőle származik. Isten ott van a természetben, ő tartja fenn az egész látható világot anélkül, hogy sokan ezt elfogadnák. Amikor ezt felismerjük, öröm fakad a szívünkben, és ezt az örömet fejezi ki ez a fajta zene.”

Ennek az időszaknak lett a gyümölcse házassága és két kisgyermeke. A korábbi időszak egyik negatív hozadékaként tartja számon azt is, hogy nem születtek tartalmas, mély emberi kapcsolatok. Hiába élt már akkor is nagy vágy benne arra, hogy megtalálja a társát, az igazit, abban a közegben lehetetlen volt bizalmi kapcsolatba kerülni bárkivel.

A folytatás? 2018 nyarán megjelent második szólóalbuma. Az ember sorsát megjelenítő elbeszélőlemez született meg a Vándor dalaiban. Elkészítését ugyanaz a belső inspiráció hajtotta, mint amikor annak idején azt érezte, le kell zárnia a fiúbandát a véget nem érő turnékkal együtt. „Melletted van egy életen át, / Boldogság mindennap látni őket, / Kiket tőle kaptál, / Ahogy melletted felnőnek” – milyen messze áll a Hűség című dal üzenete a Rossz vagyok, de használható című egykori Manhattan-sláger mondandójától: „Ez nekem jó, így jó. / Úgy szeress, hogy fájjon, ha jó. / Az neked is jó, legyen jó.” Az ember képes akár egy életen keresztül is szeretni – míg a régi nótában egy héten keresztül sem

Nagyon ritkán adatik meg egy könnyűzenével foglalkozó embernek, hogy hatvanhetven zenészből álló zenekar kísérje. Varga Szabolcs abban a megtiszteltetésben részesült, hogy gyülekezetének szimfonikus zenekara, a Vidám Szimfonikusok is felkérte, énekeljen velük szólót. A zene nem tűnt el soha, csak átalakult. „Hitéletem során nagyon sokat zenélek, hetente kétszer sok ezer ember előtt énekelek. Körvonalazódik már egy új album is, jó néhány dal vázlata meg is van hozzá, de a szövegek, üzenetek megírásához elég idő, inspiráció, elmélkedés szükségeltetik, ezért szerintem őszre fog összeállni a teljes kép. Sikerült nyáron elkészíteni a mostani lemez egyik húzódalából (Nézz az égre) egy videoklipet, de látom magam előtt a másik három-négy dal klipjeinek képeit, helyszíneit is, amit megcsinálnék. Koncerteket igazán akkor terveznék, ha már elkészül a következő album, hogy legyen elég dal, amiből lehet válogatni, összeállítani egy programot. Úgyhogy ez inkább a következő év zenéje.”

NÉMETH ANDRÁS PÉTER FELVÉTELE

Ezek is érdekelhetnek