Hegedűs László évtizedeken át hozta Magyarországra a legnagyobb világsztárokat és zenekarokat. Angol üzletemberek segítségével hívta életre a Multimédia nevezetű koncertszervező cégét. Legnagyobb rendezvényük a Metallica és az AC/DC közös moszkvai fellépése volt 1991-ben, amelyen hivatalosan is 850 ezren gyűltek össze, és ezzel az esemény be is került a Guinness Rekordok Könyvébe. Kalandos életútjának hozadéka a Queen Magyarországra hozatala is.

Világsztárok behívója

– A szüleim a divatszakmában dolgoztak. Apámnak sikeres szabóműhelye volt a Pipa utcában. A Wesselényi utca 4.-ben, egy igazán zenés házban laktunk. Apámnak nagyon komoly, háború előtti gramofongyűjteménye volt: operák, Brahms és Beethoven összes szimfó­niája, rengeteg Mozart, tehát a komolyzene nem volt idegen, de például fölöttünk élt Freimann Magda zongoraművésznő. A közvetlen mellettünk lévő lakásban a nagyszerű író, Ráth-Végh István lakott. Felesége, Zipernovszky Mária a Zeneművészeti Főiskola hegedű tanszékének volt a vezetője. Magánórákat is adott, úgyhogy gyönyörű hegedű- és zongoraszó szállt nálunk állandóan. Az első emeleten pedig Ábrahámsohn Manó élt, a Dohány utcai zsinagóga legendás főkántora, csodálatos hangú, basszbariton énekes. Imádtam a hangját, libabőröztem, amikor az egész udvar megtelt az énekével. Tehát körül voltam véve komolyzenével.

– Miért döntött mégis a könnyű műfaj mellett?
– Ez csakis Zádor Gyurinak, a nálam kicsivel idősebb szomszéd gyereknek köszönhető. Ugyanis neki volt egy Vörös Szikra nevezetű magnója. A magnóhoz „tartozott” egy sor felvétel Elvis Presleytől, a Hurricanestől, a Shadowstól, nála hallottam először Buddy Hollyt, Chuck Berryt, Little Richardot és Jerry Lee Lewist. De mindez semmi nem volt ahhoz képest, amikor a Czeglédi Hanglemezudvarban meghallgattam egy Beatles nevű zenekar Love Me Do című dalát. A borítón négy srác, tudtam: ez az én zeném. Hogy aztán magam is zenésznek álljak… Ahogy mindenki más tette ezt akkoriban a gimiben: zenekart alapítottunk. És közben belekóstoltam az újságírásba is. Tizenhat évesen a Hungária kávéházban összetalálkoztam Köbcsivel, vagyis Kőbányai Györggyel, az Esti Hírlap legendás hírlapírójával, aki az egyik ötletemre azt mondta, írjam meg.

Freddie Mercury mellett, középen Hegedűs László. Forrás: facebook, freddiemercury

– Miről szólt az írás?
– Akkoriban tatarozták az Extra áruházat, és egy buliban megismerkedtem egy mérnökkel, aki piálás közben elfecsegte, hogy az a ház bauxitbetonból készült, és kész csoda, hogy nem omlik össze. A cikk meglehetős felfordulást okozott, mivel a Fővárosi Tanácsnál az illetékesek tagadták az egészet. Végül is, mivel megjelent, mehettem a pénztárhoz a 150 forintomért. Attól kezdve rendszeresen írtam. Visszatért az életembe a popzene, s mivel németül beszéltem és angolul tanultam, a New Musical Expressből, a Melody Makerből, a Bravóból és más popújságokból fordítottam cikkeket. Voltam gyakornok a Magyar Nemzetnél, végül is a Magyar Ifjúságnál fejeztem be az újságírói pályát: abból a pénzből, amit ott adtak, gyakorlatilag ennivalóra sem futotta.

– Hogyan kötött ki a könnyűzenénél?
– Ekkoriban kérdezte meg Novai Gabi, a Generál együttes basszusgitárosa: lennék-e az együttes menedzsere. Lettem. Mozgalmas világ volt, cserélődtek a tagok, új formációk születtek, néhány évre például engem is beszippantott az LGT. Sokat jártam Nyugat-Berlinbe, olyannyira, hogy feleségül vettem egy német lányt, konzuli útlevelet kaptam, s megalapítottam – angol üzletemberek segítségével – a Multimédia nevezetű koncertszervező cégemet.

– Melyik volt az első bulijuk?
– Egy remekül időzített lengyel turné. Bo Diddleyt, az amerikai blues & boogie sztárt vittük Lengyelországba azután, hogy Jaruzelski megdöntötte Lech Wałęsaék forradalmát. A Szolidaritás felszólította az embereket, hogy az állam által szervezett koncertekre ne menjenek el, így amikor Bo Diddleyék kiléptek a színpadra, a hatezres csarnokban talán 150 ember lézengett, miközben minden jegy elkelt. Ez volt az első hivatalos turnéja a Multimedia Organisationnek…

– Most a ’80-as év elején járunk. Hogyan kellene összefoglalni a következő negyven évet?
– Félek, hogy sehol sem férnének el a történések… Hiszen világsztárok sorát hoztuk el Magyarországra és vittük Kelet-Európába: Csehszlovákiába, Lengyelországba, az akkori Jugoszláviába, Romániába, Bulgáriába, de Nyugat-Berlinbe vagy Görögországba is. Hogy például Elton Johnt 1983-ban, Prágában, a kulturális miniszter miként vádolta meg homoszexuális propagandával a fülbevalói miatt; hogy egy évre rá az Iron Maiden a 12 és fél ezres Budapest Sportcsarnok helyett annak a parkolójában lépett fel 30 ezer ember előtt, ekkorra ugyanis már kinőttük a BS-t.

A Kisstadion annyira lerobbant, hogy nem volt alkalmas koncertekre, a Népstadion bejárata, a Maratoni kapu egy méterrel alacsonyabb volt, mint a felszereléseket szállító kamionok, a Fradi-pályán pedig az egyik kapu mögött – Springer Ferencnek, a Fradi első elnökének – állított szobor miatt nem tudtuk hová tenni a színpadot. Úgyhogy nekiálltunk keresgélni. Így jutottunk el az MTK-stadionba, ahol a kapu kellően széles volt, felette pedig a nagy semmi, így a kamionok be tudtak hajtani. Ide előbb 28 ezer, majd bizonyos bővítések után 35 ezer néző is befért. Úgyhogy indulásul 1986-ban a Jethro Tull adott fantasztikus koncertet 27 ezer néző előtt. Aztán jött a Metallica, Tina Turner, Rod Stewart, a Jethro Tull, a Scorpions, a Santana, Peter Gabriel, a Depeche Mode. Persze történtek őrületek is. A U2-t igyekeztük behozni, de az a hivatalos válasz érkezett – nem vicc –, hogy ez az egész egy amerikai kémrepülőgép propagandája.

– Ifjabb olvasóink kedvéért: a U2 nemcsak egy világhírű zenekar, hanem Lockheed U–2 néven egy valódi amerikai kémrepülőgép is volt, amelyet 1960. május 1-jén, mélyen a Szovjetunió területe fölött, kémfelvételek készítésének közepette lőttek le a szovjet légelhárítók… Honnan volt pénzük a külföldi sztárokra?
– Adtak valamennyit az állami intézmények, bankok, lehetett vásárolni cégektől, de például, amikor a Scorpions lépett fel, a 100 ezer dollárjukból hiányzott vagy 15 ezer. Emlékszem, jártuk a várost, és taxisofőröktől vásároltuk a márkát, a dollárt. A zenekar már a színpadon játszott, de még mindig hiányzott kilencszáz dollár. Az egyik simlis taxis haver a CB-rádióján, tolvajnyelven interjúvolta a haverokat, s a végére – négy különböző valutában – összehoztuk a fellépti díjat.

Az emlékezetes budapesti koncert. Forrás: facebook.com, freddiemercury

– Melyik volt a legnagyobb koncertjük?
– A Metallica és az AC/DC közös moszkvai fellépése 1991-ben. Hivatalosan 850 ezren gyűltek össze, és ezzel az esemény be is került a Guinness Rekordok Könyvébe. A méretekre néhány adat. Tizennyolc Jumbo videófalat tettünk ki. Európa minden nagy bérlő cégétől odahozattuk a hangrendszereiket. Az oroszoktól kaptunk hat fuvart az óriási Ruszlan teherszállító repülőgépükkel, amelybe nyolc kamion kompletten belefért, így vittük át mindenfelől Moszkvába a cuccokat. Mivel Oroszországban alig működtek a telefonvonalak, New Yorkból műholdas telefonrendszert hozattunk és építtettünk ki, hogy tudjunk kommunikálni a művészekkel és egymással. A Tusino reptéren se öltözők, se más helyiségek nem voltak, ezért a moszkvai polgármester kilencven autóbuszt küldött, azok lettek az öltözők, az irodák. A rekordunk sajnos csak addig tartott, amíg a Rolling Stones 2006-ban fel nem lépett Rio de Janieróban, a Copacabana Beachen 1 millió 500 ezer néző előtt…

– Azért a magyar koncertrajongók szerint mégiscsak a Queen 1986-os népstadionbeli fellépése volt a legnagyobb. Szinte mindent tudunk, hogy Bécsből hajóval jöttek Budapestre, hogy Freddie Mercury még a hajón meg akarta venni a Parlamentet. Amit még nem tudunk, hogy mennyiért lépett fel a Queen?
– Máig köt a titoktartási szerződés. De azért két szélső értéket elárulok. Az egyik: a Queen ötször-hatszor annyiba került, mint akik akkoriban jöttek ide. A másik: így is nagyjából a szokásos fellépti díjuk feléért játszottak, mert részesedtek, s máig is részesednek az akkor készült film forgalmazásából.

Hozzászólások

Friss cikkek

Piroska és a juhászok
Konténerek vízen és szárazföldön
Mivel horgássz hideg vízben? – Ellenállhatatlan hideg vízi aromák
A Szabad Föld az AGROmashEXPO vendége volt
Megjelent a Szabad Föld legújabb lapszáma
2023.01.27.
Használjuk a hideget
Ne várjon, amíg késő lesz!
Szerdától látogatható 41. AgromashExpo és AgrárgépShow
Meghallgat, társalog, inspirál és elkísér
Eltávozott az isteni Lollo
Az elfelezett alma
Protokoll síron innen és túl
Júniusig lehet pályázni
2023.01.20.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.