Mi legyek: alkalmazott vagy vállalkozó?

Többségünk ódzkodik attól, hogy vállalkozást alapítson. Pedig sokszor csak egy jó ötlet, hit és kitartás kell a sikerhez! Bizonyára nem véletlen, hogy a világ leggazdagabb embereinek listáján egyetlen alkalmazott sem található…

PénzforgatóRomvári Orsolya2009. 03. 16. hétfő2009. 03. 16.
Mi legyek: alkalmazott vagy vállalkozó?

Vannak olyanok, akik szerint a válság egyben lehetőség is – csak rajtunk múlik, hogy az újonnan kibontakozó rendben milyen helyet foglalunk majd el. Talán éppen az állásvesztés lesz az, ami elindít minket a sikeres vállalkozásunk felépítéséhez vezető úton. A „maszekság” nagyobb önállóságot, rugalmasabb munkaidőt tesz lehetővé, ráadásul munkánk gyümölcsét is mi magunk élvezhetjük. S ha belegondolunk, hogy a világ leggazdagabb embereinek listáján egyetlen alkalmazott sem található...

Jó ötlet-e krízis idején vállalkozást alapítanom? Számos gyümölcsöző vállalkozás nőtt fel recesszió idején, mert ilyenkor viszonylag könnyű a tehetségeket magunkhoz csábítani, és a költségek is kisebbek lehetnek.

Nincs befektetni való tőkém! – mondják sokan, miért is nem alapítanak vállalkozást. Pedig az eredményes üzlethez sokszor elég egy jó ötlet, ami ellensúlyozza a kezdeti tőkegyengeséget. Nem feltétlenül kell nagy dolgokra gondolnunk, gyakran az apró-cseprőnek tűnő kérdések megoldásából születnek a nagy üzletek. Számos gazdag ember van, aki egy jó ötletre alapozva, szinte fillérekből épített fel ma már dollár milliárdokat érő vállalkozásokat. A Nutellát feltaláló Michele Fererro, vagy az Amazon internetes könyváruházat alapító Jeff Bezos is egy-egy jó ötletnek köszönheti milliárdos cégbirodalmát.

Milyen területre érdemes összpontosítanom? A világ tele van gondokkal –  környezetszennyezés, szegénység, energiakrízis, időhiány, stresszes életmód, egészségügyi problémák stb. Aki képes az emberek nehézségeire hathatós választ adni, nyert ügye lehet.

Honnan tudjam, hogy jó-e az ötletem? Mielőtt nagy erővel hozzálátnánk vállalkozásunk felépítéséhez, érdemes tesztelni a piacot. Kérdezzük ki leendő vevőinket és üzletfeleinket, hogy mi a véleményük az ötletünkről. Bátran nézzünk szembe a tényekkel, ne próbáljuk kutatni vagy megmagyarázni a válaszokat, csupán értékeljük azokat. Ha a visszajelzések alapján mégsem tűnik olyan jónak az ötletünk, mint amilyennek elképzeltük, próbálkozhatunk mással, hiszen még nem buktunk el semmit. Hogy képesek vagyunk-e meghallani a vevők hangját, megismerni problémáikat és azokra jó megoldást kínálni, mindvégig meghatározza cégünk sikerét.

Hogyan fognak megismerni a vevők, ha nincs pénzem reklámra? A falvakban és a kisvárosokban hamar híre megy egy-egy jó ötletnek, tisztességes vállalkozónak. De a nagyvárosokban élőknek sem kell aggódniuk a kommunikáció miatt, hiszen az internet igen hatásos, ráadásul ingyenes eszköze lehet a leendő vevőink elérésének. Nem feltétlenül kell drága pénzért weboldalt készíttetnünk magunknak, hathatós eszköz lehet egy tartalmas blog is, amelyre töltsünk fel minél több, a vállalkozásunk témájához illeszkedő információt. Ha az oldal hasznos tartalmat kínál leendő ügyfeleink számára, biztosan megtalálják. Jó módszer, ha a blog segítségével lehetőséget teremtünk rá, hogy a látogató kérdéseket tehessen fel, mert a tanácsadással előbb-utóbb a téma avatott szakértőjévé léphetünk elő.

Hogyan győzhetem le a félelmeimet? Csak úgy lehetünk hitelesek mások szemében, ha hiszünk abban, amibe belefogtunk. Valahányszor képesek vagyunk a jó dolgokra összpontosítani ahelyett, hogy a problémáinkon és a kockázaton rágódunk, akkor pozitív hozzáállásunk másokra is átragad. S ne feledjük: egy üzlet attól jó, ha minden résztvevője nyer vele. Amennyiben hosszú távon szeretnénk sikereket elérni, mindig tartsuk szem előtt mások érdekeit is!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek