Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A válság hatására kevesebb áru kerül a kosarakba, de nem fogy több az olcsó, sajátmárkás termékekből.
Sosem látott mélyponton van a vásárlói hajlandóság. A válság hatására sokan elnapolják a tartós fogyasztási-cikkek beszerzését, de az élelmiszerekből és a háztartási vegyiárukból (pl. mosóporból) is kevesebbet vásárolunk - derül ki a GfK Piackutó Intézet legfrissebb kutatásából. A napi fogyasztási cikkekből 2009 első két hónapjában 4,2 százalékkal kevesebb fogyott mint tavaly ilyenkor, ami két százalékos értékbeli csökkenést jelent.
A csökkenésben szerepet játszik a viszonylag alacsony infláció is - mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere. Bár az élelmiszerek átlagosan 5,2 százalékkal drágultak az előző évhez képest, a növekedés messze elmarad a tavalyi, 12 százalékos áremelkedéstől. A legfőbb ok mégis az, hogy a „takaró rövidülésével” a vásárlók visszafogták fogyasztásukat, és a legtöbb árucikkből kevesebbet tesznek a kosárba.
A válság ellenére azonban a vásárlások nem tolódtak el az olcsóbb árkategóriájú termékek irányába. Bár Magyarországon évek óta megfigyelhető az alacsonyabb árszintet képviselő sajátmárkás termékekből fokozatos térnyerése, de ez a tendencia nem erősödött fel az elmúlt hat hónapban. Vagyis a válság hatására a háztartások inkább kevesebbet vásárolnak a megszokott napi fogyasztási cikkekből, de jellemzően nem helyettesítik azokat olcsóbb márkákkal.
A különböző kereskedelmi csatornák részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából is a tavalyi év második felében tapasztalható tendenciáknak megfelelően alakult. A szupermarketek erősödése folytatódott, a 2008 első negyedévében mért 17 százalékos piaci részesedésük idei első negyedévben 19 százalékra nőtt. A növekedés mögött egyrészt az áll, hogy több lánc is jelentős számú új üzletet nyitott, illetve alakított át szupermarketekké, másrészt a vásárlási szokások változása is a kisebb kosárméret és a gyakoribb vásárlások irányába mutat. A hipermarketek részesedése a tavalyi szinten maradt, míg a diszkontok részesedése 1 százalékkal csökkent.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu