Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Mondák, hőskor, világmárka, tulajdonosváltás, válság - így jutottunk el Ikarosztól az Ikarusig. S lassacskán vége is a történetnek...
Kép: Ikarus autóbusz gyár Budapast Mátyásföld sztrájk az elbocsátások ellen munkabeszüntetés munkásgyűlés Fotó: Habik Csaba 1995 12 07
Azt aztán nem lehet mondani, hogy unalmasan éltek volna a görög mondák hősei… Itt van például Minósz király, aki vagy négyezer éve uralkodott Krétán. Nejére, Pasziphaére egynémely istenek őrületet bocsátottak, ezért aztán (hiába no, ilyenkor ez már csak így történik arrafelé) egy bikába lett szerelmes. Ekkor csöngetett be a palota kapuján Daidalosz, az athéni mester, aki korábban sajnálatos módon megölte Taloszt, az unokaöccsét, a fazekaskorong és a fűrész feltalálóját, mert nem szerette volna, ha a rokon nála is híresebb lesz… Ugyan halálra ítélték, de ő Krétára menekült. A legjobbkor. Pasziphaé bevallotta neki furcsa szerelmét, erre az ezermester csinált neki fából egy belül üres fatehenet, s így végre összejött a nász, hogy a frigyből egy szörny szülessen: Minótaurosz. A jó Minósz király is úgy találta, hogy gyermeke sokkalta inkább hajaz egy bikára, mint rá, valamit hát tenni kellett, hogy ne röhögjön rajta az egész görög mondavilág…
Ekkor Daidalosz új feladatot kapott: valahová rejtse el a szörnyszülöttet. Mire föltalálta a bulvársajtót is távol tartani képes labirintust… Jó tett helyébe jót várj: Daidaloszt, a titok legfőbb tudóját, Minósz többé nem engedte el. Ő azonban szökni akart, ezért elhatározta, hogy szárnyakat készít és elrepül. Így is lett: tollakat rakott egymásra, azokat lenszállal összekötötte és viasszal megerősítette.
Igen ám, de itt volt Daidalosz kicsit hülyére sikeredett fiacskája, Ikarosz is. Akinek Daidalosz ugyan szépen elmagyarázta, hogy nem szabad ám majd túl alacsonyan repülni, mert a hullámok átnedvesítik a tollakat, s nem szabad túl magasan sem repülni, mert a nap sugarai megolvasztják a szárnyakat. Ikarosz csak bólogatott, ne magyarázzon neki, tud ő mindent, így hát felszálltak. Már messze jártak, a fiú egyre vakmerőbb lett, egyre magasabbra repült, ám a Nap közelében a forró sugarak megolvasztották a viaszt, a tollak szerteszét szálltak, s bár Ikarosz – ugye mondtam, mekkora hülye volt – megpróbált kezeivel madár módra csapkodni, de lezuhant.
Mondhatnám némi bravúros átkötéssel: tulajdonképpen a mátyásföldi Ikarus gyár történetét olvasták fentebb, de ez azért, lássuk be, nem volna a teljes igazság. Meg valószínűleg nemcsak erre a rosszul sikerült második generációs Ikaroszra akartak emlékezni a névadáskor, hanem vélhetően a karosszálni ige is a szemük előtt lebegett, ami a járművek felépítményének a gyártását jelenti. Ikarus, aki karosszál – vagyis a karosszériaépítő Ikarus, aki nagyratörő vágyai miatt elpusztul – nagyjából kész is a történet…
Ugyan ez már ’89-ben történt, de a rendszerváltás előtti utolsó „kommenista” miniszterelnök, Németh Miklós bizony megtiltotta, hogy például a Komi Köztársaság fizetés nélkül vihesse el a buszokat. Lett is világraszóló botrány. Mindenesetre a politikai „dafke” már akkor is működött: ahogy Antallék következtek, a húszmillió dolláros export azonnal kiment, az oroszok természetesen nem fizettek, ebbe aztán bele is rokkant az Ikarus, az exportáló Mogürt meg tönkrement. Mesélik, hogy például a győri iparbáró, Horváth Ede, amikor kifogyott a pénzből, a gyár udvarán egyszerűen húzatott egy piros vonalat, arra ráírták: határ, áttolták rajta a félig, negyedig kész alkatrészeket, s máris kiállították az azonnali inkasszót. A működő szocializmus…
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu