Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A sátoraljaújhelyi csodarabbi, Teitelbaum Mózes halála után több mint 160 évvel is képes csodára. Mert mi más, ha nem kész csoda az, hogy a haszidok tanítójának a sírját ezrek keresik fel halála évfordulóján szerte a nagyvilágból, cipőjükön hozva a sok ezer kilométeres út porát, arcukon pedig a zarándokok konok eltökéltségét?
Varga Elek István, az emlékhely gondnoka július 31-én 24 órás szolgálatban volt. Számára nem szokatlan az ilyen hosszú ügyelet, hiszen rendőrként szerelt le, így fiaival könnyedén intézett minden óhajt, sóhajt, panaszt. Varga úr azért megér egy misét: valamikor Szolnokon Furkó Kálmán katonája volt, és ha már Furkó, akkor karate is. Az ötvenéves férfi leckét adott számomra kyokushinkai jártasságából: úgy bemutatóként akkorát ütött tenyerével a közelünkben álló betonoszlopra, hogy beleremegett az imaház.
– Ez egy medvemancs. Kiöltem belőle minden fájdalomérző ideget – mutatta a kezét. – Amikor huszonnyolcan verekedtek egy bodrogközi kocsmában, rendőrként beszálltam én is hivatalból, és a végén egyedül maradtam.
Elhiszem.
Miközben a zarándokok érkeztek, megtudtam a gondnoktól, hogy Sátoraljaújhely a haszid zsidóság központja volt. A lakosság számarányához képest Budapest után itt élt a legtöbb zsidó, az 1860-as években a legtöbb hívőt számláló felekezetnek számított, kevéssel megelőzve a katolikusokat. Foglalkozásukat tekintve korcsmárosok, fuvarosok alkották a legnagyobb létszámú kasztot. Az 1930-as népszámlálás adatai szerint 4690 volt a számuk, a város lakosságának negyedét tették ki. A vallási irányzatok közül a haszid lett az uralkodó Zemplénben, köszönhetően éppen Teitelbaum Mózes munkásságának. A haszidok hűen teljesítették a vallási parancsolatokat, és szorgalmatosak voltak a tóra tanulásában, mind a 613 parancs betartásában, de nyitottak voltak a befogadásban, és nem vetették meg az élet örömeit sem.
A csodarabbi a Máramarosszigethez közeli Przemyslben született, 1759-ben. A fiú lángésznek számított, talán a korai érettsége miatt is jegyezték el 13 évesen egy borkereskedő lányával. A fiatal vőnek azonban nem ízlett a poharak töltögetése, visszatért tanulmányaihoz, amit 16 éves koráig folytatott. Újhelybe érkezve megszerkesztette a közösség tagjaitól elvárt viselkedési kódexet, különösen nyesegetve benne a szabados életstílust, ami a fiatalok körében jött divatba. Ne feledjük, 1808-at írtunk… A rebe (a rabbi jiddis neve) következetes volt: közösségében szigort tartott, és ennek köszönhetően tíz év alatt összeforrt haszid hitközség alakult ki.
Csodatételeinek hosszú a sora. A városban a legismertebb történet az, amikor a kilencéves, beteg Kossuth Lajost vitte hozzá az édesanyja, állítólag az apa tudta nélkül. A rabbi megkérdezte a gyermek nevét, és egy megfelelő zsoltárverssel – melyben nevéhez hasonlatos szó található volt – megáldotta. A históriát a kor szellemének megfelelően színezte a szárnyaló fantázia, volt, aki szerint a rabbi ezt is mondta: „Olyan leszel, mint aki meglátta az égő csipkebokrot. A szavad kiáltani fog, a Seregek Ura naggyá tesz, és hosszú életet ad neked a Bábel vizei mentén.” Bármiként is volt, szép a történet, és mint minden szárnyaló legenda, mély értelmű. A bölcs Teitelbaumhoz külföldről is jöttek tanácsért, Komáromból Alexander rabbi érkezett egy jó kis eszmecserére, de váratlanul elhunyt. A csodarabbi 82 éves korában adta viszsza lelkét teremtőjének, pontosan 1841. július 16-án (Tammusz hó 28.). Jövendölésének beteljesedését Kossuth Lajossal kapcsolatban nem érte meg, most ott nyugszik a régi temetőben, Alexander rabbi, egykori vendége társaságában és felesége, a rebecen mellett. Halála szent szombaton következett be, utolsó útjára ezrek kísérték. Hogy aztán miért július 31-én emlékeznek mostanság halálára, erre a magyarázatot minden bizonnyal a két naptár közötti különbségben kell keresni. Ne feledjük, a zsidók már az 5600-as években járnak.
Akkor tehát vissza a mába. Ültünk Varga Elek Istvánnal az imaház előtti kupola alatt, amikor a közeli házból – ami a szatmári szent egylet támogatásával lett a hitközösségé – jókedvű nótaszó hallatszott. A közös étkezésen egymásnak örültek a hívek. Sietve érkezett egy kalapos, kaftános úr, fekete kabátja alól fehér cérnák lógtak ki. Letett mellém egy nejlonszatyrot – egyszerű, sárga zacskó Kodak felirattal, olyan, amilyet a fényképészszalonokban adnak, ha valaki előhívat két tekercs filmet. Próbáltam volna vele szóba elegyedni, de sietett be az imaházba.
– Ő ki volt? – kérdeztem Varga urat.
– Egy osztrák pénzember. Az egyik leggazdagabb Ausztriában.
Csodálkozásomat látva a gondnok mesélni kezdett. Elmondta, hogy beállított egy messze földről érkezett vendég. Ima közben végigszakadt a fenekén a nadrág. A házigazda hazavitte és megkérte a feleségét, varrja meg a tönkrement ruhadarabot. A kedvességéről Újhely-szerte elhíresült hölgy zavartan kérdezte a férjét:
– Hát mihez varrjam, hiszen olyan kopott, hogy újságot lehetne rajta keresztül olvasni?
Varga úr megkérdezte a pórul járt zarándokot:
– Hát nincs másik nadrágod?
A válasz ez volt:
– Van, de ebben szeretek járni.
Hogy ki volt az illető? Ja, hát a Rio de Janeiró-i tőzsde tulajdonosa. Mielőtt azonban messzemenő következtetést vontam volna le a dologból, a gondnok elém tette a lábbelijét:
– Mit gondol, ez a könnyű szandál hány éves?
Valami nagyot akartam mondani, hát rávágtam:
– Öt!
Kiderült, hogy a cipő huszonkét éves, már ötször volt talpalva. Legutóbb nem sikerült valami jól a művelet, válik is le a talpa, vissza kell vinni a mesterhez.
Megérkezett egy jelenség: olyan ember, aki a történelemből lépett elő. Hófehér haja, hófehér szakálla szinte anyagszerűtlen. Arcán ötezer év bölcsessége, hóna alatt a tóra. Ahogy elnézett mellettem, mintha az örökkévalóságba tekintett volna. Ő volt David Meisels, a szatmári hitközösség főrabbija Londonból. Tőle kérdeztem: mi a titka annak az időtlenségnek, melyben él?
Nevetett:
– Nagyapám volt Sátoraljaújhelyen a főrabbi Hitler előtt (az időszámítás nála Hitler előttre és Hitler utánra tagozódik). Apám Szarvason volt rabbi. A gettóban nagyapám a tórát olvasta, miközben mindenki riadtan rohangált, pakolt, szervezkedett. A sógorom, aki Bodrogkeresztúron volt rabbi, odament hozzá:
– Te miért nem készülődsz, nemsokára visznek bennünket.
Nagyapám így válaszolt:
– Nem tehetem, mert éppen egy nagyon szép dolgot találtam a tórában…
Azt hiszem, megértettem a példabeszédet.
Varga úr sorolta a városból elszármazott hírességeket: Estée Lauder, a kozmetika nagyasszonya, Kálmán Imre és a Latabár család.
Hát persze, a Latabárok! Gimnazista koromban, ami az 1950-es évek első felére esett, évente egyszer Latabár-estet rendeztek a Filmszínházban. Nem volt még akkor tévé, nem volt elcsépelve a napi megjelenítéssel egy-egy művész, így hát földi valóságukban igazi csodaként fogadtuk őket. A Latabár testvérek szívesen jártak Újhelybe, és most már azt is tudom, miért. Emlékszem, hogy készülődtünk az ünnepre: gyűjtögetés a belépődíjra, aztán pótszék becsempészése a kislánynak… Majd az előadás! Megjelent a két testvér, Árpád végigmutatott magán és megkérdezte:
– Jó nagy marha vagyok, mi?
Fetrengés a nézőtéren, már ebből az egyetlen poénból megélhettek volna egész este. De nem: sziporkáztak, vibráltak, a politikai eretnekség mezsgyéjén egyensúlyoztak, de aztán, amikor az emberben megállt az ütő, úgy forgatták a szót, hogy kiderült, én értettem félre őket. Hál’ istennek. A városban nem volt szálloda, így az egyik éjszakát a kollégiumunk betegszobájában töltötték a testvérek. Ott viszont „csak” vacsora nem várta őket. Sebaj, a szekrények mélyéből előkerültek a dugesz kaják, szalonna, szilvalekvár, hozzá nyikorgóan száraz kenyérvég. A két Latyi mindenért fizetett: poénokkal, viccekkel, de legelébb is a közelségükkel. Árpád hosszú, csontos lábát ma is látom, ahogy kilóg a csíkos pizsamából. Most a városban színház őrzi a nevüket. Igen, az a színház, ahol annak idején felléptek.
A dolgok eddig a város Sárospatak felé eső végén történtek, a régi zsidótemetőben. A Széphalom felé eső végen viszont az ország második legnagyobb zsidótemetője található. Azt is megnéztük, de talán nem kellett volna: az embernagyságú gazban alig látszanak a síremlékek, pedig ott található a holokauszt áldozatainak mementója is. Tudomásunk szerint négyezer embert hurcoltak el koncentrációs táborba a városból. Egy részüket az újhelyi vasútállomáson, legtöbbjüket viszont a ma Szlovákiához tartozó Nové Mesto pályaudvarán vagonírozták be. Az egykori virágzó megyeszékhely, Sátoraljaújhely a határ meghúzásával eljelentéktelenedett. Évtizedekig lemaradt valamennyi fejlesztési listáról, Pulai elvtárs, az egykori közlekedési miniszter a halálos döfést azzal adta a régiónak, hogy 1980-ban megszüntette a Füzérkomlós–Zemplénagárd kisvasutat.
Beszédbe elegyedtem több Meisels leszármazottal, akik elmondták, hogy Amerikában százezer követője van a haszid irányzatnak. Csak Brooklyn Williamsburg városrészében 35 ezer haszidot tartanak számon. Megkérdeztem Varga Elek Istvánt is: Sátoraljaújhely, hány zsidó vallású emberrel számolhat? A választ szó szerint leírom, mert szinte hihetetlen:
– Ha a három fiam itthon van, vagyunk kilencen férfiak, márpedig egy minye (vagyis istentisztelet) megtartásához tíz férfira lenne szükség.
Az ember azt hinné, a fekete öltözethez komor hangulat dukál. Hát nem: a találkozások közepette zsidó viccek is felröppentek. Íme, egy közülük:
Az ifjú ember nősülni készül, egy ilyen nagy vállalkozás előtt azonban a rabbihoz fordul:
– Ugyan mondd, bölcs rabbi, kit vegyek el: egy bombázót, aki fűvel-fával megcsal, vagy egy rusnyát, aki élete végéig hűséges lesz hozzám?
– Hát döntsd el, fiam, mi jobb: barátaiddal megosztani egy szép tortát, vagy egyedül enni egy kalap szart.
Zarándokok jöttek, zarándokok mentek, az öt földrészre szállította őket a vonat, hajó, repülőgép. Hívni senkit nem kellett, a családi legendáriumban piros betűvel írták be már a gyerekek, hogy Teitelbaum Mózes sátoraljaújhelyi csodarabbi halálának pontos dátuma mikorra esik. A zsebekben ott lapulnak az összehajtott üzenetek, melyeket a sírra tesznek egy-egy kavics alá.
A siratófal kívánságai ezúttal Zemplénből indulnak útnak. Fölfelé, mert szent meggyőződése annak, aki ide érkezett, hogy „Mojse” odafönn átadja az üzenetüket annak, akinek címezték. Azért csodarabbi!
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu