Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Sajátos módszerhez folyamodott egy zalai cég annak érdekében, hogy az útépítésből járó pénzéhez jusson: követelését eladta egy vállalkozásnak, amely elkezdte bontani az utat, hogy eladja a benne lévő anyagot. A körbetartozásos ügy végül, úgy tűnik, megoldódik: a sor elején álló megrendelő kétszer fizet.
Kép: zalakomár M7 autópálya alvállalkozók útépítés bontás mészkő vállalkozók csalás szerződés markoló infrastruktúra 2010 04 30 Fotó: Kállai Márton
Két markológép áll egymással szemben, Zalakomár határában, az M7-es autópálya közelében, a lehajtóút tövében.
– Az én gépem erősebb – húzza ki magát Gaál Zoltán, a Zalasprint M. Kft. építésvezetője –, a ceglédieké a gyengébb. Nem is mertek nekem jönni, amikor elálltuk az útjukat. Egy 2800 méter hosszúságú mezőgazdasági feltáró út elején állunk. A szakkifejezés azokat az utakat jelöli, amelyek a gazdáknak az autópályák által kettévágott földjeit kötik össze. Tömörített földdel megalapozott, zúzott mészkővel leszórt utak ezek, elejükön-végükön 20-30 méternyi aszfalttal, ahol az esetleges sár lerázódik a járművek kerekeiről.
Az M7-es autópálya ezen szakasza két-három évvel ezelőtt készült el, a feltáró utak építése tavaly ősszel kezdődött, s ezekben a hónapokban fejeződne be. Ezen utak egyikét kezdte el bontani április végén, két nappal a tervezett átadás előtt az Ittasofőr Kft. Ők vették meg 35 millió forintért a Zalasprint 43 milliós követelését. Gondolták, annyit megér a beépített föld és mészkő.
A bontásból persze balhé lett, az építtető Kutas B.B.B. Kft. kihívta a rendőröket. Azok viszont nem állapítottak meg bűncselekményt, mondván, hogy az utat még nem vette át a megrendelő, mivel az még nem készült el teljesen. A bontás tehát nem számít rongálásnak, az anyag a szerződés szerint a munkálatok kifizetéséig az építő cég tulajdona. A rendőrök pedig, ahogy jöttek, úgy szépen el is vonultak.
– Most tehát folytatják a bontást? – kérdezem az építésvezetőt. Összesen öt környékbeli feltáró út építésének munkájáért járó maradék összeget várják.
– Délután kettőig biztosan nem, addig tárgyalnak a főnökök. Viszont a ceglédiek sem aszfaltoznak, ebben egyeztünk meg. Aztán majd meglátjuk.
A markolók esetleges összecsapásáig van még néhány órám, addig is igyekszem Gaál Zoltán segítségével kibogozni a kacifántos történet előzményeit. Kezdjük talán ott, hogy a feltáró utak építésére az osztrák érdekeltségű Porr Építési Kft. kapott általános kivitelezői megbízást. A cég az érdemi munkálatokat alvállalkozóknak adta tovább.
– Gondoltuk, mi is megpályázzuk – avat a részletekbe Gaál Zoltán. – A munkát azonban a balatonfüredi Kutas B.B.B. Kft. nyerte el. Legalábbis akkor még így tudtuk. Bármelyik cég nyerte volna is azonban a pályázatot, a Zalasprintet a földbányája miatt nem tudta megkerülni. Így a Nyírút Kft. sem.
– Ezt nem egészen értem – nézek az építésvezetőre. – Hogy kerül a képbe a Nyírút?
Gaál Zoltán alapvetően jó kedélyű férfi benyomását kelti, ám most láthatóan elönti az agyát a méreg.
– Mi sem tudjuk, miért kellett bevonni azt a két kalapos, kulitár bakcigányt az üzletbe – sziszegi a foga között.
Akár tudta, akár nem, a szerződést már az Osztrokáj György és Herceg Attila által képviselt Nyírúttal kötötték meg, amely cégre a Kutas B.B.B. kezességet vállalt. A Zalasprint az első esedékes összeghez még hozzájutott, a másodikhoz már csak részben, akárcsak a harmadikhoz. Az ügylet vége: a 80 millión felüli követelésének több mint a fele az ügyletben ragadt.
– Kerestük a Nyírutat, de hiába. Kiderült, hogy január közepén a rendőrség más ügyekből kifolyólag behívta őket egy kis baráti beszélgetésre, ami azóta is tart – jegyzetelem az újabb részleteket.
Mit tehettek a Zalasprint vezetői – a Porrhoz fordultak. Ekkor érte őket az újabb meglepetés. A Porr ugyanis nem a Kutas Kft.-vel kötött szerződést, hanem egy Mezőbau Invest 09 Kft. nevezetű céggel, az bízta meg a munkával a Kutas B.B.B.-t. Van azért egyéb kapcsolat is a Mezőbau és a Kutas Kft. között: a Mezőbau tulajdonosa ugyanis az a Győri Sándor, aki a Kutas építésvezetője.
Igen, jól érti az olvasó: Győri Sándor az egyik cég alkalmazottjaként dolgozott annak a cégnek, amelynek a vezetője…
– És a ceglédiek hogyan kerültek a képbe? – kérdezem Gaál Zoltánt.
– Amikor építés helyett bontani kezdtünk, a Kutas őket hívta a munkálatok befejezésére.
– Most már csak egyvalamit nem értek. Ha önök eladták a követelésüket az Ittasofőrnek, akkor miért önök bontanak mégis?
– Egyszerű. Mert az Ittasofőr napi tízezer forintért kibérelte a gépeinket, és bennünket bízott meg a munkálatok elvégzésével…
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu