Az évszázad képrablása

Negyven éve, 1983. november 5-én éjjel hét felbecsülhetetlen értékű festményt lopott el a Szépművészeti Múzeumból egy magyarokból és olaszokból álló banda. Azóta is az évszázad bűncselekményeként emlegetjük az esetet.

TörténetekHabik Erzsébet2023. 11. 22. szerda2023. 11. 22.
Az évszázad képrablása

Két éjjeli és egy fegyveres őr is vigyázott a Szépművészeti Múzeum kincseire azon az emlékezetes estén, amikor szinte karnyújtásnyira tőlük meglovasították a világhírű festményeket. Elvitték Raffaello Esterházy Madonnáját és Ifjú képmását, Gianbattista Tiepolo Mária hat szenttel és Giandomenico Tiepolo a Pihenő szent család Egyiptomba menekülés közben című alkotásait, valamint Tintoretto Női mellképét és Férfi mellképét, továbbá egy ismeretlen festő művét, Giorgione képmását. Az őrök nyolc és kilenc óra között bejárták a termeket, de semmi gyanúsat nem vettek észre. A következő ellenőrző körútra éjfélkor indultak, akkorra azonban a képeknek már csak a hűlt helyét találták.

A két időpont között az elkövetők bemásztak az első emeleti olasz terem ablakán, amit előbb üvegvágóval gondosan kivágtak, leakasztották a falról a festményeket, majd ugyanazon az útvonalon angolosan távoztak. Nem volt nehéz dolguk, a körülmények a kezükre játszottak: az épület tatarozása miatt a hátsó szakaszt még 1982-ben felállványozták, s mivel sejtették, hogy az állványzat csábító lehet az esetleges tolvajoknak, a régi képtárat riasztóval szerelték fel. A berendezés azonban november 1-jén elromlott, és a javítása még váratott magára.

A közvélemény november 6-án este a Magyar Televízió A Hét című műsorából értesült a képrablásról. A példátlan bűntett óriási felháborodást keltett, a rendőrségnek már csak emiatt is gyorsan kellett cselekednie. A nyomozás hatalmas erőkkel indult.

Fantasztikus érték

A meglovasított műalkotások összértéke mintegy másfél milliárd forintot tett ki, ami elképesztően nagy összeg volt akkoriban, amikor az átlagkereset 4-5 ezer forint között mozgott.

Azt gondolnánk, hogy egy ilyen nagyszabású akció kitervelése és véghezvitele mögött profi bűnözők állnak, ám szerencsére kiderült, hogy a festménytolvajok amatőr hibákat vétettek: a rendőrök ujjlenyomatokat, egy olasz csavarhúzót, olasz feliratú műanyag zsákot és zöld-fehér-piros fonallal átszőtt kötéldarabot is találtak a helyszínen. Öt nappal később előkerült egy zsák a Dunából a százhalombattai hőerőmű zsilipjénél, amibe az Esterházy Madonna hátlapját, valamint az ellopott képek vakkereteit rejtették. A zsákról megállapították, hogy a múzeumban bizonyítékként lefoglalt zsák párja. Nyilvánvalóan olasz állampolgárságú tagjai is voltak a bandának, így összegyűjtötték azoknak az olaszoknak az adatait, aki az előző két hétben Magyarországon jártak.

Az olasz szál gyanúját erősítette egy aggódó apa bejelentése is, hogy eltűnt a 17 éves lánya. Jónás Katalin szorgalmasan tanult olaszul, feltett szándéka volt ugyanis, hogy Olaszországba megy majd férjhez. Amikor december 6-án letartóztatták, elismerte, hogy ő tolmácsolt az olasz megbízók és a magyar tolvajok között. Nem sokkal később rács mögé kerültek a tettestársak is, Kovács Gusztáv és Raffai József, akik szintén vallomást tettek. Ennek köszönhetően került elő Érd határában Raffaello képe, az Ifjú képmása, amit egyfajta zálogként ástak a földbe egy nejlonzacskóba csomagolva arra az esetre, ha a megrendelőjük nem fizetne a „munkájukért”. Rendőrkézre kerültek az olasz bűntársak is, elfogásukkal a szálak egy milliárdos görög étolajgyároshoz, Efthimiosz Moszkoklaideszhez vezettek. Egy telefonbejelentés után 1984. január 20-án a görögországi Panagia Tripiti kolostor kertjéből végül előkerültek a festmények, melyeket – mint kiderült – az olaszok egy Lada és egy Fiat csomagtartójában szállítottak oda.

Az Ifjú képmását a rendőrök a saját kezükkel ásták ki a földből, nehogy baja essen

A műkincstolvajok pere az 1984. április 16-án kezdődött a Fővárosi Bíróságon. Mint kiderült, az olaszok tíz-tízezer dollárt ajánlottak fel Kovács Gusztávnak és Raffai Józsefnek, ha segítenek végrehajtani az akciót. Kovács 12 év fegyházat, Raffai 7 év börtönt, Jónás Katalint 6 hónap felfüggesztett büntetést kapott. Olaszországban Morinit és Sciantit 4 év és 6 hónap, a banda másik három tagját 4 év és 9 hónapos elzárásra ítélték. Kihallgatták Moszkoklaideszt, a feltételezett orgazdát is, de nem tudtak rábizonyítani semmit.

A magyar rendőrség 78 nap alatt sikeresen felgöngyölítette az esetet. A súlyosan sérült képeket a Malév különgépével szállították haza, és rögtön megkezdték a restaurálásukat. Garas Klára, a Szépművészeti Múzeum akkori főigazgatója még abban az évben maga kérte a nyugdíjazását, mert felelősnek érezte magát a képlopás miatt. „Azt hiszem, én vagyok a világon az egyetlen, akitől egyszerre két Raffaellót is elloptak” –nyilatkozta.

A legnagyobb kárt az Esterházy Madonna szenvedte el, fatáblája függőlegesen megrepedt. A helyreállítására egy nemzetközi konzílium tett javaslatot: a repedést nyúlenyvvel ragasztották össze, és a képhez készített préssel szorították össze a felületeket. A díszkeretet is komoly sérülések érték. Mivel az eredeti keret szintén nagy értéket képvisel, ezért a cseréje helyett a felújítását választották.

A műkincsrablás nemcsak megdöbbentette a közvéleményt, hanem egyúttal a Kádár-rendszer kiváló közbiztonságáról alkotott képet is szétrombolta. A rablásnak szerte a világon híre ment. Többek között az amerikai Time magazin is beszámolt róla, tudósítója kissé maliciózusan így fogalmazott: „Az illetékesek azon kívül, hogy nem segítettek a tolvajoknak a kocsiba rakni a zsákmányt, minden mulasztást megtettek a képrablás sikere érdekében”.

Minden jó, ha jó a vége: a festmények szerencsésen előkerültek, a rablók megbűnhődtek. Csak a megrendelőként gyanúsított Moszkoklaidesz úszta meg a felelősségre vonást, aki azt állította, hogy egyáltalán nem érdeklődik a festészet iránt, nem gyűjt képeket, azt sem tudja, kicsoda Raffaello.

A visszakerült képek bemutatása a Szépművészeti Múzeumban. Jobboldalt Garas Klára főigazgató

Epilógus: a hazakerült festményeket újból kiállították, immár jóval komolyabb biztonsági intézkedések mellett.

A história utóélete

A műkincslopást azóta is az évszázad bűnügyének emlegetik, amelyről könyv, mozifilm és kabaréjelenet is született. 1984-ben jelent meg Zombori Attila Képes könyv című kötete, a Képvadászok című krimivígjátékot pedig egy évvel később mutatták be a mozik a Szurdi fivérek rendezésében. A Notre Dame-i teremőrök című kabaréjelenetben Selmeczi Tibor, Markos György és Nádas György nevettették meg a nézőket. Az esetről olasz–magyar dokumentumfilm is készült Budapest-művelet címmel, melyben az egykori résztvevők is megszólalnak.


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek