Fékezni veszélyes?

A fékek kopásával a levegőbe kerülő nehézfém-részecskék is jócskán hozzájárulnak a légszennyezéshez. Svájci tudósok szerint a fékpor – mely belélegezve súlyosan károsítja a tüdősejteket – a közlekedés szennyező anyag kibocsátásának 20 százalékáért felelős.

Zöld FöldRomvári Orsolya2010. 03. 18. csütörtök2010. 03. 18.
Fékezni veszélyes?

A fékezés során a fékbetétek és a fékpofák kopnak, s apró részecskék válnak le róluk. A The Institution of Environmental Sciences adatai szerint teljes élettartamuk alatt a súrlódó fékalkatrészek 80 százaléka kopik el, így – becslések szerint – a személygépkocsikból évente 45 000, a teherautóéból 7600, a buszokból 3330 kilogrammnyi fékpor kerül a levegőbe. A legszennyezettebb területek a közlekedési csomópontok, az autópálya kijáratok, s azok az útszakaszok, ahol gyakran kényszerülnek fékezésre az autósok.

S bár a fékek gyártásához ma már nem használnak azbesztet, számos nehézfémet és vegyi anyagot igen – többek között antimont, ólom-szulfidot, fenol-formaldehid gyantákat, báriumot, grafitot, szilícium-dioxidot, magnézium-és króm-oxidot, kormot, kevlárt, kerámia- és kálium-titanát szálakat, valamint egyéb fém porokat.

A fékek kopásával a levegőbe kerülő nehézfémrészecskék a tüdőbe kerülve gyulladást okoznak, károsítják a sejteket, ami hosszú távon rákos megbetegedésekhez vezethet. A kutatók ezért arra hívják fel a figyelmet, hogy – a kipufogógáz-részecskék mellett – a fékek kopása során a levegőbe kerülő anyagoknak is mindenképpen nagyobb figyelmet kell szentelnünk.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek