Magányos ökoautó

Keresd 2012-ben! – írta az amerikai Time magazin másfél évvel ezelőtt. Hogy mit? Hát a magyar fejlesztésű ökoautót, amit 2008-ban mutattak be, majd két évvel később a világ ötven leginnovatívabb találmánya közé választottak. Szót fogadtunk a felhívásnak. Ám rajtunk kívül nem sokan.

Zöld FöldKemény Krisztina2012. 03. 06. kedd2012. 03. 06.

Kép: Solo magyar tervezésű hibrid autó, kocsi, személygépjármű, Antro - Őriszentpéter, öriszentpéter, környezetvédelem, közlekedés 2012.02.24. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter

Magányos ökoautó
Solo magyar tervezésű hibrid autó, kocsi, személygépjármű, Antro - Őriszentpéter, öriszentpéter, környezetvédelem, közlekedés 2012.02.24. fotó: Németh András Péter
Fotó: Nemeth Andras Peter

Nem kígyóznak a sorok az őriszentpéteri telephely előtt. De hiába is tennék, odabent egyetlen Solo parkol – szólóban. Letakarták, hogy ne porosodjon. Hivessy Géza, az autót megálmodó és kifejlesztő Antro csoport egyik vezetője rántja le róla a leplet, majd arról is, miért késik a 2012-re ígért sorozatgyártás. Előtte azonban beülök a prototípusba, vagy ahogy itt nevezik: a koncepció­autóba. A fejem fölött – nem sokkal – panorámatető napelemekkel. A kilátás anyagi szempontból is kecsegtető: a városi elektromos kisautó üzemeltetése – legalábbis az első huszonöt kilométeren – semmibe nem kerül. S ha netán menet közben beborulna, mármint az ég, akkor se kell elkeseredni, csak szorgalmasan pedálozni, az utasülések elé szerelt szerkezettel ugyanis további áramot lehet generálni. Szerencsére nem kell belőle sok, mert a karosszéria ultrakönnyű, ami a szénszálas kompozitszerkezetnek köszönhető: a jármű súlya alig haladja meg az ötszáz kilogrammot.

Ennek ellenére nem mondható törékenynek: szilárdsága a hagyományos acélszerkezetekkel is felveszi a versenyt. Tépni azonban egyelőre nem lehet vele, ötvennyolc a végsebessége. Ennyit tudnak a motorok, amik a kerekekbe vannak építve. Máris kipróbálnám, de nem lehet – kiszedték az elektronikáját, hogy javítsanak a teljesítményen. Ám össze már nem rakták, mert a pénz elfogyott. Áll hát az autó, akárcsak a projekt. S hogy mitől indulna be? Eltalálták: ha befektető érkezne.

– Tárgyaltunk nagy autógyárakkal, de ők saját fejlesztőcsapattal dolgoztatnak. Kerestünk befektetőket, de a magyarok félnek a kockázattól, a külföldiek pedig a magyar viszonyoktól. A nagy márkák szakemberei most dolgoznak azon a könnyűszerkezeten, amit mi évekkel ezelőtt kifejlesztettünk. 2013–14-ben jönnek ki az autóikkal, nekik majd elhiszik, hogy jó. Nekünk nem. A ké­telkedők azt is mondogatják, hogy az autópiacra ilyen kis cégnek, Magyarországról még nem sikerült betörnie.

Kik ők, akik ezt mégis megpróbálták? Három mérnökember – Hivessy Géza, Hegedűs Zsolt és dr. Slezák Tamás –, akik egy őriszentpéteri pajtából néhány év alatt a nemzetközi szabadalomig és egy formatervezési díjig jutottak. Közben pedig nemcsak autót építettek, hanem egy fiatal, tehetséges szakemberekből álló lelkes csapatot is. Ám lelkesedésből nem lehet családot eltartani. Így a hatvanfős létszám a tizedére csappant. Az Antro pedig közben négyről két kerékre váltott: kifejlesztette az elektromos robogót, ami néhány mozdulattal bőrönd méretűre csukható össze. Három prototípus készült belőle. Egyikről Hivessy Géza lekapja az ülést, majd felhúzza a hátára, mint egy hátizsákot. Közben elmeséli, hogy az aranyszínű változatból sztár lett: főszereplőként ünneplik a Mérnökszínházban.

Hogy ünnepelhessen végre az Antro is, már csak egy aláírás hiányzik – a Fejlesztési és Hitelbanktól. Ez remélhetőleg heteken belül megvalósul, így legalább a robogó kisszériás sorozatgyártása beindul. És egyszer talán ezt teszi majd az autó is.

Ezek is érdekelhetnek