
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

Gyermekként szeretett bele a gőzösökbe. Azokból több mint száz darabot saját kezűleg meg is valósított vasúti terepasztalán. A bátonyterenyei Szabó József hosszú évtizedek óta hódol hobbijának. Az egykori műszaki szakember, nyugdíjas pedagógus számára ez jelenti az elfoglaltságot és a gyógyírt lelki bajaira.
Kép: Szabó József egyszemélyes műhelyének hatalmas terepasztalát fő- és mellékvonalak sokasága hálózza be , Fotó: Németh András Péter, Forrás: Szabad Föld
Megmondani szinte lehetetlen, hány mozdonymodellt, váltókart, villanyvezeték-oszlopot és a vonatvilág mennyi részletét készítette már el élete során. Valóságos „vasútgyárat” működtet. Imád az egyszemélyes műhelyében bütykölni, és műszakilag igazgatni, építgetni, javítgatni a csaknem négy méter hosszú, egész helyiséget elfoglaló terepasztalát. Kisfiú korától gyűjt és készít gőzösöket. Szülővárosában, Balassagyarmaton rendszerint a vasúti felüljárón járt-kelt, s tátott szájjal bámulta, ahogyan a füstölve zakatoló gépek élettel töltik meg a pályaudvart.
A vonatok technológiai megvalósítása ragadta meg a jó műszaki érzékkel megáldott fiatalember figyelmét. A salgótarjáni Stromfeld Aurél Technikumban végzett 1958-ban. Ott tanult meg esztergálni, így tudta elkészíteni első mozdonyát 1966-ban.
Iránymutatásul szolgált számára az a tömérdek, vasútról szóló irodalom és modellezési szakkönyv, amelyeket gondos igyekezettel összegyűjtött. Akadt azonban néhány füstös gép, amelyekről nem rendelkezett pontos műszaki rajzzal, így a működésben lévő, eredeti változatukat tekintette mintának. Egyszer a 377-es számú „szoborvonatot”, amely máig a salgótarjáni állomáson áll, közelebbről akarta tanulmányozni. Felmászott rá, ám az állomásfőnök hamar letessékelte. A balassagyarmati pályaudvaron dolgozó jó cimborája azonban megengedte neki, hogy felülnézetből megvizsgálja egy hasonló gőzös szerkezetét.
1966-ban megnősült, és feleségével, Máriával Bátonyterenyén kezdték meg közös életüket. Itt építette fel vasútmodellműhelyét. Vásárolt két rossz állapotú esztergagépet: az egyiket fogaskerékmaróvá alakította át, s a másikat is kizárólag mozdonykészítésre használja a mai napig. A vonatokat fő „jellemvonásaik” mintázásával, illetve saját magának tetsző módon alkotja meg.
Hűvösebb időben jobban szeret a konyhájában kézi szerszámokkal bütykölni. Az asztalon egy meztelen mozdony hever éppen. A karosszériát sárgaréz lemezből hajlítja vagy (ennek hiányában) hajlakkosflakonból, az alapot fotómaratással mintázza – ezt a technikát sok, hasonló hobbit űző tőle tanulta el. A kerekeket szintén maga fröccsönti. A legegyedibb műveletfázis mégis „a mozdony lelkének” megalkotása. Tágra nyílnak szemeim, amikor elárulja, hogy azt hajszárító, walkman vagy CD-lejátszó motorjából készíti, némi technikai átalakítással. Egy magnóban ő azt látja, hogy kitelne az alkatrészeiből egy-két 424-es mozdony, a kedvence.
Főállása mellett kevesebb ideje jutott a szenvedélyére. A technikum elvégzését követően a Jobbágyiban működő lőszergyárban kezdett, és annak bezárásáig, 1961-ig ott dolgozott. Utána a Nógrád Megyei Moziüzem Vállalatnál vezetőként alkalmazták. A salgótarjáni mozi 1970-ben az ő irányítása alatt készült el. Szerette a munkáját, de az nem volt gondtalan: ha bármilyen műszaki probléma adódott, mennie kellett. A biztonsága, a családja nyugalma érdekében inkább a helyi Fűtőber vállalathoz szegődött el műszaki vezetőnek.
Pedagógus úgy lett, hogy felesége biztatására elkezdte az akkori Bánki Donát Műszaki Főiskolán a forgácsolószakmát tanulni. Nem sokkal később meghívták a bátonyterenyei Fáy András Középiskola és Kollégiumba műszaki tanárnak. Egyebek mellett anyagismeretet, gépszerelést, elektrotechnikát oktatott diákjainak. A korábbi szakmai gyakorlati tapasztalataira jól tudott támaszkodni, a hivatásra pedig hamar ráérzett. Soha nem emelte fel a hangját tanítványaival, tekintély és tisztelet övezte őt. Vérében van az oktatás: anyai nagyapját neves kántortanítóként ismerték Tolmácson. Fia, Zsolt szintén ezt a szakmát választotta: magyar nyelv és irodalmat oktat a dorogházi általános iskolában.
József nyugdíjaséveibe lépve még nagyobb figyelemmel fordult a vasútmodellezés felé. Bevezet abba a helyiségbe, ahol a forgalmas terepasztal áll – az alkotó mindannyiszor lenyűgözve szemléli a pályaudvar zsúfoltságát, mozgalmasságát. Fő- és mellékvonalak ágaznak el, az egyik sín a hegybe vájt alagút felé tart, a másik a makettváros felé fut. Látni vasúti fordítót is, amilyen annak idején a szomszédos Kisterenye vasútállomáson működött. Felsővezeték-rendszert kreált a vasútpálya felé, hogy villanymozdonyok is tudjanak közlekedni. S a vezérlőszerkezet egyetlen gombnyomásával felgyullad a gőzös fénye, kigurul a sínen, és egyszeriben életre kel a modellvasút.
Bár magának készítette a mozdonyvilágot, azzal másoknak is sok örömöt szerez. A szétszedhető terepasztal egy részletét először 1996-ban a helyi Ady Endre Művelődési Központban állították ki. Azóta mozdonyai a díszlettel együtt jártak már Budapesten – kétszer is –, Hatvanban, Szegeden, és még sorolhatnánk. A tulajdonos számára a legnagyobb dicsőség mégis az, hogy szülővárosában is bemutathatta szenvedélyből végzett munkája eredményét.
Felesége nemcsak eltűrte a férje hobbiját, hanem még be is állt mellé szépíteni, építeni a terepasztalt. A precízen megfestett dombok, városrészletek őrzik finom kezei munkáját. Napjainkban már örök gyertyaláng pislákol csendesen a modellvasút fölött az odaadó asszonyért, akit öt éve elszólított József mellől a halál. Nagy űrt hagyott maga után. Az idén nyolcvanötödik életévét betöltő férfi az elmúlt években sokat betegeskedett. A panaszai mögött nem fizikai ok állt, lelki sebek okozták rosszulléteit – ezt jelenti annyi békében, boldogságban együtt töltött év.
Újra életet öntött belé, amikor hossz abb idő után ismét elkezdte a modellvasutat bütykölni, javítani. Szól a rádió a háttérben, és a foglalatosság kikapcsolja a rossz gondolatait. A terepasztalon tevékenykedve, amelyet még Máriával együtt készítettek, úgy érzi, hogy szeretett felesége lelkének egy darabja itt maradt örökre ővele.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu