Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Csak Magyarországon autók milliói feketítik a levegőt, egyszersmind gyilkolják lassan a Földet. Égető szükség van a változásra. Nézzük, mit ígérnek az elkövetkező évekre a tudósok és az autógyártók!
Kép: honda civic hibrid autó 2008 10 15 Fotó: Kállai Márton
Néhány évtizeddel ezelőtt a sci-fikben repülő autókat, kilométer magas toronyházakat vizionáltak arra a korra, amiben mi most élünk – ehelyett vannak, akik még mindig akkoriban gyártott járműveket nyúznak... Újdonságnak inkább a korlátok eltűnését tekinthetjük: ma már bárkinek lehet autója, nem kell rá éveket várni, évtizedeket spórolni.
Persze a fejlődés sem maradt el. Két éven belül kapható lesz az amerikaiak legnagyobb reménysége, a Chevrolet Volt. Nem, ez még mindig nem emelkedik a levegőbe, viszont olyat tud, amit mai társai nem: tisztán elektromos üzemmódban közlekedni. Nagy kapacitású akkumulátoraival 3-4 órás töltés után (az autót ugyanis otthon konnektorra kell dugni) nagyjából 60 kilométer megtételére képes egyetlen csepp benzin nélkül. A hoszszabb távtól sem ijed meg, ilyenkor azonban bekapcsol a hagyományos benzinmotor, és ugyanúgy működik, mint egy átlagos autóban. Az áram sincs ingyen – mondhatják, méghozzá jogosan –, de a gyártó számításai szerint így is hatodannyiba kerül egy kilométer megtétele, mint ásványi üzemanyaggal.
Nem pihennek a Föld másik felén a japánok sem, ők azonban más irányba indultak. A Honda bemutatta az FCX nevű tanulmányautót, ami ugyan – ilyen minőségének megfelelően – nem kapható még, de teljesen kész konstrukció, sőt a szigetországban egyes állami hivatalok már kaptak is belőle tesztelésre. Az FCX egy üzemanyagcellás hidrogénautó – ez elsőre eléggé „japánul” hangzik, pedig nem olyan bonyolult. Az üzemanyagcella sűrített hidrogénnel működik, amit ugyanúgy tankolni kell, mint a benzint, csak nem kerül olyan sokba. Maga a motor pedig akkora, mint egy nagyobb hátizsák, így több hely jut az utasoknak. De a legnagyobb előnye az égéstermék: a kipufogócsövön ugyanis tiszta víz jön ki. Az FCX-re szintén várnunk kell még, főképp, hogy a kúthálózatot is át kell hozzá alakítani.
Az ábrándozás után nézzük, mi is a hozzáférhető valóság. Napjainkban az egyetlen alternatíva a hibrid autó, amit többek közt a Honda is fejleszt, sőt már a százezer eladott darabon is túl van. A Civic Hybridet mi is kipróbáltuk, és nagyon érdekes tapasztalatokkal lettünk gazdagabbak…
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu