Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Magyar tervező rajzasztalán született a Ceed, a koreai autóipar legnagyobb sztárja, amely azóta is a legsikeresebb modell a Kia palettáján. Enyhén egyterűsített testvére, a Venga a családosokat célozza meg.
A sikermodell farvizén evezve érkezett tavaly a Soul, és az idén a Venga, amelynek a formájért szintén Kovács Miklós a felelős. Az autó Európának készül a szolvákiai Hyundai-Kia üzemben. Ennek megfelelően európai szemmel nézve modern, kissé bumfordi formáját a praktikum mellett a divat határozta meg. Aktuálisan ez hosszú tengelytávot, magas övvonalat és összehúzott, nagy lámpatesteket jelent.
A Vengára elölről jó ránézni, de hátulról kicsit összecsapták: a feneke úgy gömbölyödik, mint iskoláskoromban a konyhás néni hátsója. Az autó viszonylag rövid, magas, a kerekeket pedig kitolták a sarkokba, ennek köszönhetően az utastér igazi paradicsom egy többgyerekes családnak. Fejtér elöl-hátul bőségesen jut, a hátsó ülések tologathatóak. Általában csak nyaraláskor kell egyszerre sok embernek és cuccnak elférni, azon kívül kedvünkre csinálhatunk fejedelmi lábteret a hátsó sorban ülőknek vagy kibővíthetjük az alapjáraton 320 literes csomagtartót csaknem 600 literesre! Ötletből, zsebből, rekeszből a Vengában egyébként sincs hiány: a tesztút végén negyed órán át szedegettem ki a holmimat.
Kár, hogy az ötletes belsőt borzalmas műanyaggal fejelték meg, itt aztán rendesen érződik a spórolás. Nem nagyon sikerült olyan gombot találnom, amit élvezet lenne nyomkodni, egyedül a szellőzés dupla tekerenytűje a kivétel. A kormányt sem szerettem, s a sok hely ellenére sajnos a Venga inkább városi autó marad. Sokat vezetni kényelmetlen elfoglaltság.
S ezzel az értékeléssel az 1,4-es alap benzinmotor is egyet ért velem. Alapjáraton ugyanis hangtalan, s a rövid fokozatoknak köszönhetően gyorsan ötödikben vagyunk, ahol 60-nál kétezret (!) forog. Ilyenkor 5 liter körüli fogyasztást mutat a pillanatnyi fogyasztásjelző. Autópályán viszont embertelenül szenved, üvölt és erőlködik a 90 lóerő. A tesztút abszolút vegyes átlagfogyasztása végül nyolc liter körül alakult, amiért nem érdemel dicséretet a családi Kia. Átlagos a futómű, se nem puha, se nem kemény, de a nagy tengelytáv miatt stabil az autó a kanyarokban is.
A Venga ára gyakorlatilag megegyezik a Ceed-ével – ami a Kia hagyományos ütőkártyája. Mert fanyalgunk a műanyagokon meg a fapadosságon, de ezeket simán elviseljük, ha sok százezret megspórolhatunk. Hárommilióról indul mindkét modell, alapmotorral és a tesztelt felszereltséggel 3,5 millió körüli szám szerepel az árcédulán. Akik napi használatra veszik, érdemes az 1,4-es dízellel kérni, amihez hatsebességes váltó jár, s a motor felára csak félmillió.
A Venga utastere jóval tágasabb, magasabban ülünk benne, viszont a Ceed kombi csomagtere tekintélyesebb. A hét év vagy 150 000 km garancia mindkettőhöz jár, a döntés tehát nem egyszerű. Most mindkettőhöz ajándékba adnak egy LCD tévét is. Gondolom, koreait: nagy ugyanis a nemzeti összetartás arrafelé.
Bármelyik fotóra kattintva megnyílik a képgalériánk!
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu