Felejtés ellen sétáljon!

Régebben bebizonyosodott, hogy a gyerekeknél a mozgás serkenti az agyműködést. Most amerikai kutatók rájöttek: a testmozgás idős korban is használ, mert segít karbantartani a memóriát, megállítja az agy leépülését.

Család-otthonPalágyi Edit2011. 03. 10. csütörtök2011. 03. 10.
Felejtés ellen sétáljon!

A Pittsburghi Egyetem munkatársai 50–80 év közötti, jobbára ülő életmódhoz szokott, egészséges korosakat vontak be a kísérletbe. Kiderült, hogy azok, akik hetente három alkalommal legalább 40 percet gyalogoltak, jó eséllyel dacoltak az időskori memóriavesztéssel.

A kutatók azt tapasztalták, hogy néhány év alatt az emlékezetért felelős rész, a hippokampusz térfogata kissé megnövekedett. Ez azért nagy szó, mert idős korban ez az agyterület fokozatosan zsugorodik. Meglepő módon azok agyának térfogata, akik mozogtak ugyan, de csak tornáztak – az izmaikat erősítették és nyújtógyakorlatokat végeztek –, nem nőtt, hanem csak kis mértékben csökkent. Következtetés: gyaloglás közben benyomások érik az embert, s ez élénkíti az agyi területek közti kapcsolatot, azaz fiatalít.

Más kutatások arra jutottak, hogy különösen áldásos a zöldben sétálni: ekkor ugyanis csökken a vérnyomás, a pulzusszám és a stresszhormonok szintje. Az agyérkatasztrófák esélyét hasonlóképpen mérsékli a rendszeres és kiadós gyaloglás. Angol tudósok szerint aki 50 évesen kap rá a mozgásra, 60 esztendősen már éppúgy dacol a szív- és érrendszeri betegségekkel, a szellemi hanyatlással, a cukorbetegséggel és a depresszióval, mint akik egész életükben aktívan éltek. Ehhez persze le kell tenni a cigarettát, és megszabadulni a túlsúlytól is.

Ezek is érdekelhetnek