Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A legújabbkori, részben magyar Mercedesek előtt született meg a GLK, a közepes méretű SUV, amely a közelmúltban esett át egy alapos felújításon. Lelke mélyén mégis maradt a tradícionális Merci-értékek mellett.
A Mercedesnél elég zsúfolt a terepjáró kategória, van ugye az ML, a GL és a G, ez utóbbinak a formája a hetvenes évek óta változatlan és mind a mai napig állatira jól néz ki. Na dizájnban a G-osztály kistestvére a GLK, a vonalai szögletesek, arányai messziről felismerhetőek. Érdekes, hogy a ráncfelvarrással a fényszórók pont hogy lágyabbak, gömbölyűbbek lettek, de látványos változás általában a lámpák újrarajzolásával érhető el.
Nagyon tetszik a GLK mérete. Nem egy bűnöző méretű SUV, de ahhoz kellőképpen nagy, hogy elég legyen a családnak. Legalábbis kívülről mindenképpen. Aztán meglepve tapasztaltam, hogy ugyan elöl fejedelmi a kényelem, a hátsó sor keskenyebb mint vártam, így két normál gyerekülés közé már nem fért be a feleségem (nem, nincs 100 kiló felett, 50 kiló szegénykém). Ugyanez a mutatvány a 301-es Peugeot-ban simán ment. Igaz, hogy két személynek a hátsó rész is tökéletes, de én kicsit többre számítottam. Elöl viszont tényleg nagyon jó lenni, külön kiemelném az egyébként feláras komfort fejtámlákat, amik nélkül az autó visszaadása óta egy szenvedés az életem. A szintén feláras tűzoltókészülék hasznos lehet, de elég hülye helyre került: a vezető ülése alatt van, nekem néha nyomta a lábamat. Igaz, hogy itt van a leginkább kéznél, azaz lábnál. Nagyon jó, hogy a váltókar a kormányoszlopra került a középkonzolon és a könyöklőnél így rengeteg a hely. Némi megszokást azért igényel, én rendszeresen ablakot akartam törölni a hátramenettel autópályán.
Nagyon nem vagyok viszont kibékülve a képernyővel. Az a probléma, hogy az Audi és a BMW már tűéles, ultravékony, Google Maps-szel működő ipad méretű monitorokat szerel a kocsijaiba, itt viszont még mindig egy kicsi, pixeles, nem túl okos és nagyon ronda navigációs térképpel felszerelt cucc van. Ez nagyjából a Peugeot és a Renault szintje, prémium kategóriában ennél azért több kellene.
Gyönyörű, de nagyon kényes a világos bőrborítás. Illetve elnézést, műbőrborítás. Nekem is a totalcar.hu cikke nyitotta fel a szememet, miszerint a modern autókba a legritkább esetbe kerül valódi bőr, inkább egyfajta bőrdarálékkal dolgoznak. Nekem mondjuk nem tűnt fel és így a lelkiismeretünk is nyugodtabb lehet. Sokkal jobban zavart a rengeteg fényes mű-fa borítás a műszerfalon és az ajtókon, pláne a középkozol tárolórekeszén. Elavult és ízléstelen megoldás szerintem, de nagy szerencse, hogy feláras extra, vagyis alapból nem kell vele együtt élnünk.
Teljesen új a 250 CDI Bluetec motor, amely elnevezés egy 2150 köbcentis, négyhengeres dízelmotort takar. Szériafelszerelésként jár hozzá a 7G Tronic nevű automataváltó, ami ennek megfelelően 7 sebességes, viszont nem duplakuplungos, ebből következik, hogy vannak nála gyorsabbak, de egyáltalán nem tűnt ez sem idegesítően lassúnak. A motor egészen elképesztően jó, egyrészt nem ismerek ennél izmosabb négyhengeres dízelt (ez itt 204 lóerő), de az 500 Nm nyomaték az igazán durva. Megdöbbentő, hogy egy majd’ két tonnás kocsit meggyőzően tud mozgatni egy alig kétliteres motor, de itt ez a helyzet. Nem rúg hátba, de nagyon rendesen meglódul minden fordulatszám-tartományban a két turbónak köszönhetően. A fogyasztása is szuper, sok várossal, de még több autópályával kerek 7 liter volt az igénye.
Vezetése és hangulata egyértelműen nem sportos, de erre még két dolog rá is erősít. Az egyik ugye a váltó, eről már volt szó. A másik pedig az elektronikus gázpedál bő egy másodperces gondolkodási ideje, ami túl sok. Padlógáznál érezni ahogy száguldanak az elektronok, parancsokat osztanak és kisvártatva megérkezik a nyomaték a kerekekre.
A tesztautó végösszege 17 millió felett van, az alapár viszont befért 14 millió alá. A régi vicc meg már nem igaz, a GLK-ban alapáron is egy rahedli extrát találunk, köztük olyanokat is, mint az Agility control-nak hívott változtatható lengéscsillapítású futómű, a start-stop funkció vagy az emelkedőn elindulást segítő rendszer. A naviért mondjuk mér fizetni kell 236 ezret és horror az intelligens fényszórók felára (439 000 Ft) viszont tényleg nagyon sokat segítenek ha leszáll az este. Egyrészt konkrétan nappali fényt csinálnak a legsötétebb éjszakába, másrészt automatikusan veszi le az országúti fényeket, ha szembejönnek.
Lehet, hogy a CLA és az új A-osztály a fiatalokat célozza, de a GLK egyértelműen a régi kaptafára készül. Klasszikus, kényelmes Mercedes ami kizárja a külvilág rohanó tempóját. Bentről nevetségesnek tűnik a Q7-esek, X6-osok tolakodása, erőszakos nyomulása. Mert a két nagy német konkurens elfelejti, hogy sokan vannak akiknek még ez a fontos és akik végül a Mercinél kötnek ki. Remélem, a Mercedes paletta egy része megmarad ezek mellett a hagyományos értékek mellett. Bízom benne, hogy az olyan Mercik, mint a GLK az új generáció megjelenésével sem fognak kihalni. Új vásárlókat nem a GLK fog szerezni, de akinek tizen-, huszon-éve Mercije volt, nagyon fogja csípni.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu