Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Rejtélyes bányarendszer húzódik fővárosunk alatt: háromszázezer négyzetméteren, több mint harmincöt kilométer hosszan tekeredik a járatrendszer Kőbányán. Innen termelték ki a XIX. században a nagy pesti árvízben elpusztult épületek újjáépítéséhez szükséges mészkövet, most pedig a bringások veszik birtokukba a föld alatti világot. Negyedszer rendezik meg ugyanis a MOFÉM Underworld Kupát.
Kép: MOFÉM Underworld Kupa Merkapt Maraton Sportközpont Maglódi út kerékpárverseny bicikliverseny kőbánya köbánya pince föld alatt barlang 2013.08.10. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter
Óvatosan leskelődöm a pincerendszer épp nyitott bejáratánál – sok errefelé a száguldozó bringás –, mikor kislány fut el mellettem, kezében éktelen hangos kereplő. „Szeretnéd kipróbálni? – néz rám. – Nagyon jól lehet vele szurkolni!” Inkább kihagyom, e helyett megkérdezem, valamelyik szülőjének szurkol? „Á, dehogy – legyint –, mindenkinek. Meg amúgy is jólesik, ha biztatnak.” Ő csak tudja, tizenhárom éves létére ez már a harmadik futama. Petra ugyanis kőkemény hegyi bringás, évek óta teker hegyről le és hegyre fel. Úgy tűnik, nem ijedős fajta, legalábbis a hepehupás magaslatok nem rémítik meg. Főleg, ha két kerék van alatta. „Általában van egy limit, hány éves kortól lehet nevezni a versenyre – tudom meg Fülöp Miklós főszervezőtől –, de néhány esetben kivételt teszünk.” Az ez évi a negyedik alkalom, hogy a mountain bike-osok csapata beveszi a kőbányai Merkapt Maraton Sportközpontot. A hatalmas területen az egyáltalán nem egysíkú útviszonyok kétségkívül legizgalmasabb szakasza a pincerendszer. A föld alatti szakaszon a járatok belmagassága változó, átlagosan két-két és fél méter, de van, ahol érdemes mélyre hajolni, mert csak 160 centi.
Ugyanígy a szélesség is változik: van, hol három, máshol nyolc méter, megint máshol nyolcvan centiméteren kell átpréselnie magát a bringásnak. Akik persze földfelszínen is próbára teszik gyorsaságukat, állóképességüket. Bár a tapasztaltabb, régóta versenyzők szerint a körülbelül két kilométer hosszú pálya nem tartozik a legnehezebb versenyrendszerek közé, mégis érdemes a futamok előtt körbetekerni párszor, nehogy defekt vagy nagy esés legyen a megmérettetés vége. Ebben segít a próbafutam is, ami más hegyi bringás versenyeknek nem része. És hogy hogyan lehet legjobban felkészülni a futamokra? „Sokat kell biciklizni! – avat be a titokba nevetve a próbafutam leggyorsabbja, Kakukk András. – Lehetőleg terepen, hegyekben, a budai hegységrendszer például kiváló gyakorlótér. Persze nem árt, ha az embernek van állóképessége és odafigyel a kanyarokban.” Nem is kell olyan komolyan venni, ahogy egy idősebb induló fogalmaz, az egész egy nagy játék. Lényeg, hogy jól érezzék magukat, együtt legyen a csapat, szurkoljanak egymásnak, aztán közösen ünnepeljenek. Mert a bringás közösség különösen összetartó csapat. Most, az augusztusi szombaton körülbelül kétszázan jöttek össze, hogy közösen tekerjenek egy jót, ünnepeljék a leggyorsabbat – aki szintidőn belül a legtöbb kört teszi meg a pályán –, és hogy közös szerelmüknek, a biciklizésnek hódoljanak.
„Azért kicsit izgulok – vallja be Petra –, bár nincs mitől. De most rohannom kell átöltözni, bocsi!” És már száguld is tovább. Legközelebb már két keréken látom suhanni.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu