Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Egy autó ami 0-99 éves korig mindenkiből 18 éves kamaszt csinál. És ki ne akarna újra 18 éves lenni?
Hét alatt van százon. Egy hajszálnyival, egy tizeddel csak, de akkor is. Elsőre mindenki ezt kérdezi, merthogy egy valódi hot hatch-nél ez a lényeg. És hogy mi is az a hot hatch? Egy mezei, népszerű autó gyári sportverziója, sok lóerővel és még több élménnyel. Aki komolyan veszi magát az autóiparban, gyárt ilyet. Ott a GTi Golf, minden hot hatch-ek ükapja, a Type-R Hondák, az RS Renault-k, az OPC Astrák, de sorolhatnánk még egy darabig. Itt elhalványul az ergonómia és a csomagtér-méret, helyette a kinézet és a teljesítmény kerül előtérbe. Itt pedig a Fiesta ST-nek nincs oka szégyenkezni.
A modellfrissített orr nekem az ST sportos kiegészítőivel lett teljes. Így már rögtön jól néz ki az aszfaltot zabáló harcsaszáj a fekete hűtőráccsal, amin ez a narancssárga fényezés is sokat dob. Van más látványelem is, mint például a szép felnik mögül kandikáló piros féknyergek, a szárny vagy az áldiffúzor hátul. Minden összejött amire csak egy frissjogsis, Megye 3-ban focizó, pénzes apukával rendelkező kamasz vágyhat.
Nekem tökéletes volt a Recaro fotel. Remekül tart mindenhol, vastagon párnázott és ráadásul még jól is néz ki, bár el tudom képzelni, hogy sokan vannak, akik szűkösnek találnák. A műszerfal sajnos ugyanaz, mint a hagyományos testvérben, én több dolgot sem szeretek benne. Egyrészt tele van szórva nagyon kicsi gombokkal, amiket megtalálni és rendesen megnyomni is nehéz, másrészt meg a kategóriában ennél már majdnem mindenki jobb anyagokkal dolgozik. A középső képernyő meg méltatlanul kicsi és halovány, nem lehet maradéktalanul szeretni. Viszont háromajtóssága ellenére egész kényelmes hátul és a csomagtér is majdnem 300 literes. De mit is mondtunk? A hot hatcheknél más a mérce.
Rrrrrrrooooooo, psssssz. Hiába próbálom kifigurázni az ST-t, egyre jobban kétségbeejt, hogy mennyire bejött. Hogy mennyire kihozza a hülyegyereket bárkiből. Mert lehetetlen ellenállni a határozottan kattanó váltónak, a gázpedál-taposásra megjövő hangversenynek és erőnek. Ha normálisan autózunk, akkor igazából csak a kemény futómű lehet zavaró, de amúgy csendes. Viszont ha elindulunk, egyből megjön a mélyen dörgő hangja (amit direkt úgy hangoltak, hogy jól lehessen benn hallani) és a váltások utáni óriási szisszenés. Ilyenkor dolgozik a lefújószelep, ami nemcsak jó hangja miatt fontos, hanem segíti a gyorsulást és növeli a turbó élettartamát is. A legjobban kanyarokban lehet vele játszadozni, könnyen megindul a fara, ilyenkor igazi kellemes kis házi-drift autóvá válik.
Hét alatt fogyaszt. Mi van? Igen, hét alatt, sőt nem kell nagyon erőlködni és lesz az 6 alatt is. Mondhatnám, hogy egy hot hatch-nél ez nem lényeg, de mivel momentán 425 a benzin, szerintem igenis fontos. És rácáfolva az elmúlt évtized tapasztalataira (miszerint minden Ford motor egy literrel többet fogyaszt a konkurenseknél), a kis turbós 1,6-os komoly meglepetést tudott okozni. Városban 6,8 lett az átlagom és ebben volt néhány kör hülyéskedés is. A vidéki körön meg 6 liter volt az érték, de ha egy lezárt autópálya-szakaszon nem próbálom ki a végsebességét, ment az volna lejjebb is. Elképesztő értékek. Az 1,6-os EcoBoost motor 182 lóerős, ami az 1,1 tonnás súllyal kombinálva azért magyarázat a nagy élvezet-faktorra. De ez önmagában nem lenne elég! Kell hozzá élvezetes kormányzás, egy nagyon jól sikerült váltó és a futómű, ami igazi áldás ha a határon autózunk. A Nürburgringen fejlesztett futómű rettenetesen masszív és élvezetes – egészen addig amíg le nem jövünk a Nürburgring tökéletes aszfaltjáról (vagy lépjük át a határt) és kanyarodunk fel mondjuk a Hungária-körútra. Mert ott kegyetlenül ráz, még a felfestéseket is lehet érezni benne.
Hét alatt vihető. Sőt, még jobb hírem van, 6,1 a listaára, szóval ha ügyesek vagyunk, simán befér hat millió alá is. Ha háromszor ennyi hibája lenne, azt is megbocsátaná neki az ember, de nincs. Kicsit kusza a műszerfal, nem annyira szuperek az anyagok és kemény a futómű. Viszont egy örök élmény az autó, amivel minden nap egy kicsit jobb. Legnagyobb ellensége fura mód az állam. A sok 30-as tábla, traffipax és korlátozás miatt ha ilyet veszünk, szokjunk hozzá, hogy harmincezres csekkekkel álmodunk.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu