Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Csábításban nagyok! - Hatályba lépett június 13-tól az új európai uniós fogyasztóvédelmi irányelv szerint fogalmazott hazai jogszabály. Összeállításunk a változásokat szedte csokorba. Mi a végeredmény? Vásárlóként eztán kevésbé leszünk kiszolgáltatottak.
Kép: Ázsia Center Asia bevásárlóközpont kínai kinai termékek vásárlás ruhabolt cipőbolt cipöbolt cipobolt 2013.12.07. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter www.napocska.eu
„Üdvözlöm, ingyenes egészségügyi szűrést ajánlok a cégem nevében” – túl a sokadik X-en, többször csörög kéretlenül is a telefonunk, majd ehhez hasonló meghívást kapunk.
Ha bedőlünk az ismeretlen hangnak, rendszerint kiderül: árubemutatóra invitáltak, ahol jó fél napig zsibbasztják az agyunkat, majd kinéznek a jobbára nyugdíjasokból álló közönség soraiból, ha nem vásárolunk csodamatracot, szuper gyógykencét vagy csillogó edénykészletet, még hitelre sem. Tavaly a vidéki fogyasztóvédelmi felügyelőségek 173 esetben vizsgálódtak a termékbemutatókon, és az esetek kétharmadában találtak kifogásolnivalót.
Idéntől már minden olyan rendezvényt, utazást be kell jelenteni a helyi jegyzőnél, ahol terméket is eladnak, így a fogyasztóvédők is szemmel tarthatják a programot. Most újabb változások várhatók, hogy kevesebben dőljenek be az efféle trükköknek.
Az uniós irányelv célja, hogy mi, fogyasztók – vagyis a magánszemélyként vásárlók – tisztában legyünk jogainkkal. Az új hazai rendelet azokban az esetekben hoz változást, amikor az eladó és a vevő nem állnak szemtől szemben egymással egy üzlethelyiségben.
Így például az ajándékkal kecsegtető utaztatós termékbemutatókat, valamint a házaló kereskedővel otthon vagy a vevő munkahelyén kötött szerződéskötést szabályozzák eztán szigorúbban. Az interneten vásárlókat is fokozottabb védelem illeti meg, hiszen úgy rendelnek meg egy terméket, hogy azt nem is látták. Ha utóbb mégis rájönnek, hogy nem is azt az árut kapták a csomagban, amelyre vágytak, az eladó pedig az elérhetetlenség homályába burkolózik, akkor a peches vevők gondban lehetnek.
Milyen változásokat hoz az új rendelet?
A vevő immár nem 8, hanem 14 napon belül gondolhatja meg magát, megtartja-e a terméket. De ha az eladó erről a lehetőségről nem tájékoztatja őt, akkor egy évre nyúlik az elállás határideje. Ha a vevő nem tart igényt a termékre, az eladónak 14 napon belül vissza kell térítenie annak árát, sőt a szállítási díjat is. A védelem a külföldről rendelt holmik esetén is megilleti a magyar vevőt. Ha nyaraláskor külföldön veszünk valamit, és az, mondjuk, meghibásodik, a kis értékű – kétezer euró alatti – követelések európai eljárásának köszönhetően viszonylag egyszerűen visszaigényelhetjük a termék vételárát.
Nem lehetnek rejtett költségek: a szerződésnek részletesen tartalmaznia kell többek között a fizetési, szállítási, teljesítési feltételeket, a teljes költséget és minden egyéb díjat. A vállalkozás emelt díjjal sem nehezítheti, hogy a vásárló utóbb felhívja telefonon.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu