Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
JOCÓ BÁ – ahogyan a diákok hívják – először akkor került az érdeklődés középpontjába, amikor jelentkezett egy tévés vetélkedőbe, hogy az osztályának pénzt nyerjen kirándulásra. Bár nem sikerült, viszont talált támogatókat, így kaptak szállást Balatonlellén. Élménypedagógiai módszerekkel tanít, emellett népes rajongótábort vonzott a közösségi oldalán.
Kép: Balatoni József történelem tanár fiatal oktató Jocó Bá 2016 03 11 Fotó: Kállai Márton
A budapesti Kontyfa Középiskola, Szakiskola és Általános Iskola pedagógusa, a 28 éves Balatoni József celebtanárnak számít a szó legjobb értelmében. Tanít, fejleszt, könyvet írt a diákok aranyköpéseiről, történeteiről. Az oktatás időszerű problémáiról is van véleménye. Sarkalatos kérdés például, hogy a hatalmas tananyag mellett nemigen jut idő a személyes készségek, képességek – mai szóval kompetenciák – fejlesztésére.
– A tananyag valóban rengeteg, történelemből mindenképpen. Most ott tartunk, hogy az ötödik év végére el kell jutnunk a középkorig, hetedikben pedig a II. világháborúig. Ez azért baj, mert a gyerekek nem érthetik még e korszakok összefüggéseit. Az idén a nyolcadikos tankönyv csak szeptemberben jelenik meg, akkor szembesülünk vele, mit is kell oktatnunk – világít rá a nehézségekre. – Sokkal színesebben is taníthatnánk, hiszen jó ideje létezik az élmény- és a játékpedagógia, amikor a tanár nem visz központi szerepet, csupán egyfajta segítő, aki a háttérből irányít. Az óráimon a diákok rakják össze a tudnivalókat, amit én kiegészítek néhány adalékkal. Igaz, hogy ezek a játékok sok előkészülettel járnak: eszközöket kell készíteni, beosztani a csoportokat, a feladatokat. Bizony, sokkal kényelmesebb kiállni és előadni. Amikor a 12. évfolyamon az eszmerendszereket tanítottam, megkértem a gyerekeket, válasszák ki, melyiket követve éljen az osztály egy hétig. A liberalizmust választották. Ha úgy döntöttek, hogy kimennek az udvarra vagy elfoglalnak egy másik termet, megtehették. De amikor odajöttek, hogy segítsek elintézni valamilyen iskolai ügyet, figyelmeztettem őket: már nem vagyok a vezetőjük, hiszen elzavartak. Hamar megértették, hogy bármilyen rendszert is választanak, annak lesznek hibái.
A legtöbb szülő támogatná, hogy játékosan, élménydúsan teljenek az órák, de aztán aggódni kezdenek, hogyan lehet ezt értékelni, jegyet adni rá. – Ám ha van kézzelfogható eredmény, mint például egy plakát vagy videó, azt máris lehet osztályozni. Másrészt a gyerekek egymás munkáját is elbírálják, ami nagyon fontos az önértékelés kialakításához – világít rá a fiatal tanár.
Az osztályában három éve bevezette, hogy a diákoknak az óra elején a tanári asztalon álló dobozba kell tenniük a telefonjaikat. Alkalomadtán aztán kézbe vehetik, és kereshetnek információkat, képeket, fényképezhetnek, videózhatnak.
– A tekintélyalapú világnak jó ideje befellegzett, a mai gyerekek se a felnőttekre, se a tanáraikra nem úgy tekintenek, ahogy régen a szüleik vagy a nagyszüleik tették. Ma egy pedagógus csak úgy képes érvényt szerezni a mondanivalójának, ha a személyiségével hat. Meg kell találni azt az arany középutat, amikor még vicces, jó fej, akivel lehet beszélgetni, de húzni kell egy határt, amit tilos átlépni. Ennek a legjobb módja, ha a diák és a tanár között partneri kapcsolat alakul ki. Őszintének kell lenni velük, akkor is, ha jó történik, akkor is, ha rossz. A jót pedig mindig észre kell venni, nem szabad természetesnek tartani, mert idővel a gyerekek sem fogják értékelni megfelelően a saját teljesítményüket – mutat rá a hazai pedagógia egyik legnagyobb hiányosságára, a hibát kereső szemléletre Balatoni József. Pedig talán ezen a legkönnyebb változtatni…
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu