Nagy kár értük, ők ketten a Megasztár mai kiesői
ripost.hu
VITÁT GERJESZTETT, hogy egy egyházi kórházban nem végeznének abortuszt a szülészek. Meddig terjed a gyógyítók lelkiismereti szabadsága? Milyen erkölcsi kérdéseket feszeget a bioetika?
Kép: 2008-09-22 MAASTRICHT - A researcher at the IVF-department of the Academic hospital of Maastricht (azM) is working on embryo selection. The hospital selects embryos for mothers who want to prevent their children to get a hereditary form of breast or intestinal cancer. ANP PHOTO XTRA LEX VAN LIESHOUT, Fotó: LEX VAN LIESHOUT
A betegeket is érintő kérdésekről rendelkezik az orvosi etika: a titoktartásról és a betegek kötelező tájékoztatásáról éppúgy, mint az eutanázia és a hálapénz elfogadásának ügyéről. Miért van szükség az orvosetika mellett már bioetikára is? – erről kérdeztük dr. Szebik Imrét, a Semmelweis Egyetem (SE) Magatartástudományi Intézet tudományos munkatársát, aki orvos végzettsége mellett etikával foglalkozik.
– Az utóbbi évtizedekben az orvosbiológia fejlődése és az emberjogi mozgalmak is számos olyan kérdést vetettek fel, amelyekre a klasszikus orvosi szakmán belül már nehéz volt válaszolni. Így jogászokat, filozófusokat, teológusokat, pszichológusokat, szociológusokat is bevonnak a társadalmi vitába.
Az abortusz kérdésében azt látjuk, hazánkban a '90-es évek óta az orvosnak joga van ahhoz, hogy deklaráltan ne végezzen művi terhességmegszakítást. Kivételt képez, ha az anya életveszélybe került, például méhen kívüli terhesség miatt. Az életmentés itt felülírja a szülészorvos lelkiismereti szabadságát.
Akadnak már orvosok, akik vallási okokból, illetve az emberéletet tiszteletben tartva nem vállalnak abortuszt. Ehhez joguk van, de egy kórházon belül konfliktust okozhat, ha e feladatot a kollégákra hagyják. Akad orvos, aki azért nem választotta a nőgyógyászszakmát, mert nem kívánt részt venni abortuszban – mondja az orvos, bioetikus.
Mikor dönthet úgy az orvos, hogy nem végez el egy beavatkozást, kezelést? Többször megesett, hogy a szerintük „tétlenkedő” orvosra kezet emeltek az agresszív páciensek vagy azok rokonai.
A gyógyító pedig joggal visszautasíthatja, ha olyan kezelésre próbálják – akár erőszakkal – rábírni, amelyet szakmailag nem tart indokoltnak.
Nem köteles olyan beteget sem ellátni, aki őt szidalmazza, becsmérli, hacsak nem pszichiátriai esetről van szó, akinél ez tünet.
Maga dönthet az orvos arról, ellássa- e a saját hozzátartozóit, szakmai vélemények szerint ugyanis nem mindig tesz jót, ha a gyógyító érzelmileg túlzottan érintett. Egy sor bioetikai kérdést vet fel a szervátültetés mellett a mesterséges megtermékenyítés és az embriókutatás is. Emberi lénynek számít-e már a megtermékenyített petesejt?
Megengedhető-e az embriók szelekciója? – ennek megítélése világnézeti meggyőződéstől is függ. Országonként eltérő ezért annak szabályozása, lehet-e több petesejtet megtermékenyíteni, mint ahányat beültetnek, majd a feleslegeseket elpusztítani vagy lefagyasztani. Németországban például nem hozhatnak létre olyan embriókat, amelyeket nem ültetnek be. Az embriók emellett kutatás tárgyai is lehetnek, de ennek szabályozása sem egységes. Nálunk a megtermékenyítés után 14 napig megengedett kutatási célra használni a petesejteket.
A katolikus és keresztyén egyházak ez ellen érvelnek, mondván: a megtermékenyített petesejt már emberként védendő.
Rohamosan fejlődik a biotechnika, s ez újabb dilemmákat szül.
Kifejlesztettek már olyan művégtagokat, amelyeket „gondolatokkal”, azaz agyi elektromos tevékenységgel mozgatnak a betegek. Sokan azt feltételezik: az agy és a számítógép később akár összekapcsolódhat, s ez új, izgalmas területet nyit a bioetikában is. Akaratunkon kívül beavatkozhat-e a technika a gondolatainkba, átírhatja-e az emlékeinket, módosíthatja-e a személyiségünket?
Ezek a felvetések már nem a sci-fik világába tartoznak…
ripost.hu
borsonline.hu
origo.hu
vg.hu
teol.hu
koponyeg.hu
nemzetisport.hu
vg.hu
nemzetisport.hu
origo.hu
metropol.hu
origo.hu