Piacvezetők a söriparban

Egy hét múlva öldöklő árharc veszi kezdetét a hazai sörpiacon, ahol három, a világ legerősebb söripari vállalkozásaihoz tartozó gyártó verseng.

Egyéb2004. 04. 23. péntek2004. 04. 23.
Piacvezetők a söriparban

A Borsodi Sörgyár Rt., a világ legerősebb söripari társulását maga mögött tudva, az utóbbi hónapokban átvette az elsőséget a budapesti Dreher Sörgyárak Rt.-től.  A bőcsi gyár belga tulajdonosa, az Interbrew és a dél-amerikai piacon vezető AmBev sörgyártó-óriás tavaszi fúziójával ugyanis évi 198 millió hektoliter sört előállító vállalatbirodalom jött létre, amely egymaga öt kontinens sörkereskedelmének 14 százalékát ellenőrzi.

{p} Mi, magyarok évente 7,3 millió liter körül fogyasztunk, fejenként évente 73 litert. E gigantikus cégcsoport tagjaként vált vezető magyarországi sörgyártóvá a borsodi üzem, melynek tavalyi kétszázalékos értékesítés növekedése  éppen ötszöröse volt annak, amit a hazai sörpiac szereplői felmutattak.
Szakértők szerint a hazai sörpiac évek óta tartó zsugorodása miatt a különleges minőségű és a világos sörök piacán van értelme a további termékbővülésnek. A Borsodi Sörgyár Rt. ezért egy itthon vadonatúj, prémium sörmárka, a német Beck's bevezetését határozta el. A cég egy kuriózum, a sörcsomagolást forradalmasító Q-Pack műanyag palack piacra dobásáról is döntött. A 7,5 decis csomagolóanyag nemcsak könnyű, de törhetetlen is.
{p} A hagyományos műanyagokkal szemben a Q-Pack alapanyaga tartósan megőrzi a benne tárolt ital minőségét.
Az uniós csatlakozásra várva a szakemberek pontosan tisztában vannak vele: Magyarországon erős versenyt keltenek az unióból egy hét múlva szabadon, vám nélkül behozható szlovák, cseh, osztrák, német sörök. A verseny azért is éles lesz, mert a világ öt legerősebb söripari vállalkozásából három jelen van Magyarországon. Az Interbrew-é a Borsodi Sörgyár Rt., a dél-afrikai SABMiller óriáscégé a Dreher Sörgyárak Rt., és tavaly óta a holland Heineken tulajdona a komáromi, a soproni és a martfűi sörgyár.
{p} A három szereplő közel harmincszázalékos piaci részt tud magáénak, mellettük öt-hét százalékkal részesedik a Pécsi Sörfőzde Rt., amely osztrák családi tulajdonban van. Jelentősebb struktúraváltozásra tehát elvileg nem kell számítani, bár a dán Carlsberg nemrégiben váratlanul kereskedelmi irodát nyitott Budapesten, és tervei egyelőre ismeretlenek. (A Carlsberg korábban megvásárolta a Holsten sörgyárakat Németországban. Ezt a vezető sörmárkát nálunk több mint egy évtizede a Borsodi Sörgyár gyártja licencszerződés  alapján.)
{p} Figyelembe véve a világban végbemenő globalizációs folyamatokat, a sör forgalmazásában bizonyosan sor kerül további koncentrációra. Ám a mintegy 7-7,4 millió hektoliteres magyarországi éves sörfogyasztás biztosan nem kényszeríti rá alapvető stratégiaváltásra a gyártókat, a technológiai korszerűsítésre eddig fordított forint milliárdokról önszántából egykönnyen nem mond le senki.
Bognár Gyula, a borsodi gyár vezérigazgatója szerint a sörfogyasztás alig érzékelhető emelkedése mellett az uniós csatlakozás után is számolni kell az olcsó cseh és szlovák sörök (megjósolhatóan átmeneti kereskedelmi zavarokat okozó) megjelenésére.
{p} Emellett a kisebb, üzleti (és a termékdíjjal sújtott fémdobozos kiszerelés miatt környezetvédelmi) gondokkal küszködő német sörgyárak további erős offenzívája is várható. A magyarországi gyártók mindenesetre reménykednek, hogy például a Szlovákiában is jelen lévő Heineken (Amstel) nem lesz képes sokáig tartani a két ország kereskedelmi árai között meglévő árkülönbséget.  Ami vélhetően azt jelenti: nem a szlovákiai 72-90 forint (12-15 korona) közötti átlagos árhoz fog csökkenni a magyarországi sörök ára, hanem fordítva, előbb-utóbb a magyar 130-160 forintos átlagárat közelíti meg az ottani palackos söröké.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek