Magyarországon csaknem minden európai élelmiszer-kiskereskedelmi hálózat jelen van. A piac mind nagyobb szeletét uralják, szervezettségük nagyfokú, alkuerejük félelmetes. Velük szemben a szétesett, egységes fellépésre képtelen magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar áll. Az áruházláncok a gyengeség láttán nyilván megteszik, amit megtehetnek. Először is a minimálisra szorítják a beszállítóik úgynevezett átadási árait. Ám ezzel nem elégszenek meg: a beszállító cégek bevételéből még 15-30 százalékra igényt tartanak – polcpénz, belistázási díj, reklámköltség-térítés és más visszatérítések címén.
A beszállító élelmiszer-ipari, mezőgazdasági és más vállalkozások már régóta háborognak és tüntetnek a megalázó gyakorlat ellen. Külön-külön azonban nem mernek ellenszegülni, mert az számukra egyenértékű lenne a kilistázással, vagyis meghatározó piacaik elvesztésével. A hálózatok későn fizetnek, olykor három hónapig is használják partnereik pénzét, és gyakran megsértik a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmát is.
A tarthatatlan helyzet miatt, a Földművelésügyi Minisztérium bábáskodása mellett a termelők és kereskedők 2009 áprilisában írták alá az Élelmiszer Termékpálya Kódexet. Ám a szankciók nélküli „etikai kódex” csakhamar az enyészeté lett. Miért is?