A polgármester, aki kedves volt a fákkal

Bárki jelentkezhet fáért, ha szeretne egyet a háza elé - hangzik Boris Johnson újabb terve. London polgármesterének ez már a sokadik elképzelése, amivel élhetővé szeretné tenni a brit fővárost. Johnson akár a kormánnyal is szembeszáll a londoniak érdekében - nem csoda, hogy olyan sokan rajonganak érte.

EgyensúlyIlijin Kinga2009. 05. 07. csütörtök2009. 05. 07.

Kép: MINOLTA DIGITAL CAMERA

A polgármester, aki kedves volt a fákkal
MINOLTA DIGITAL CAMERA

Tízezer utcai fa a négy éves polgármesteri ciklus alatt - ígérte a londoniak Boris Johnson. A fatelepítésre kijelölt körzetekben 500 ezren élnek, és a program részeként indított honlapon bármelyikük kérheti, hogy a fákból az ő háza elé is jusson. A javaslatokat eljuttatják majd a kerületi önkormányzatoknak, amelyek akkor kaphatják meg részüket a „fa-költségvetésből", ha vállalják, hogy ahol csak lehet, a lakók által javasolt területre ültetik a fákat. Az utcazöldítés ráadásul nem csak a városperemnek jár: a főváros 32 kerületének mindegyikében akadnak kijelölt területek. Egyedül a történelmi belváros, a nem egészen három négyzetkilométeres City maradt ki, itt ugyanis szinte lehetetlen faültetésre alkalmas helyet találni. A Trees for Cities (Fákat a városoknak) szervezet eközben azért kampányol, hogy minél több londoni támogassa körülbelül ezer forintnak megfelelő összeggel a faültetés ügyét. Céljuk, hogy az adományokból még 37 ezer utcai fát ültethessenek a polgármester által beígérteken felül.

- Nem volna ellenemre, hogy úgy vonuljak be a történelembe, mint a polgármester, aki szerette a fákat és a bicikliket, lelkesedett az elektromos járművekért, a piros emeletes buszok új generációját hozta el Londonba, és aki - így vagy úgy - végre megoldotta a város légiközlekedési problémáit - mondta Boris Johnson szerdán egy rádióinterjúban. A mondat tömör összefoglalása mindannak, ami miatt a bohém, botrányhős polgármester olyan népszerű a városában: egy éve választották meg, de egy pillanatig sem tétlenkedett, hogy megvalósítsa a kampányában ígérteket, élhetővé tegye Londont és visszaadja a várost az embereknek. Hivatalba lépése után egy hónappal már tiltott volt az alkoholfogyasztás a tömegközlekedés járművein, és megkezdődött a közösségi közlekedés fellendítése, az autó-és biciklikölcsönző rendszer kiépítése.

Az utóbbi hónapokban a szigetország talán legnagyobb, óriási felhördülést kiváltó botránya  volt a legnagyobb brit reptér, a londoni Heathrow tervezett terjeszkedése. A harmadik futópálya megépítése élénkítené a légiforgalmat, ami a károsanyag-kibocsátás és a zajszennyezés drámai növekedésével járna. Az építést a kormány támogatja, de valamennyi környezetvédelmi szervezet ellenzi. Az ügyben Boris Johnson is a zöldek és a londoni ellenzők mögé sorakozott fel, nyíltan szembeszállva Gordon Brown miniszterelnökkel.

A faültetés mellett Johnson legújabb terve, hogy új hidat épít a középkori London Bridge mintájára. A boltokkal, lakóházakkal telezsúfolt régi híd képe Mark Twain regényeiből lehet ismerős: kétoldalról mintegy kétszáz üzlet szegélyezte, az adás-vétel az ablakon keresztül folyt, és boltjaik felett a kereskedők laktak. A híd 1209-ben készült el és házait csak a XVIII. század közepén bontották le. Johnson azt szeretné, ha a Temzén egy új híd épülhetne üzletekkel és lakásokkal, amelyek eladása fedezné az építés költségeit. A hagyományok ápolása mellett ez azt is jelentené, hogy egy különleges teret hoznának létre - a járművek helyett ezúttal az embereknek.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek