Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A rák megelőzésének fontosságára kampányok igyekeznek felhívni az emberek figyelmét. Azt hihetnénk, minél intenzívebb egy ilyen akció, annál nagyobb a siker. Ám kutatók állítják, hogy gyakran nem érik el a kívánt hatást, sőt a céllal ellentétesen hatnak az emberekre.
Ennek oka nagy valószínűséggel az, hogy a kampányokban általában arra panaszkodnak, milyen kevesen vesznek részt a megelőző vizsgálatokban. Az emberek pedig az egészség kérdésében elsősorban a többiek viselkedése alapján cselekszenek,: vagy a tekintélyt évező, példaképnek számító személyek elvárásainak igyekeznek megfelelni, netán a magukhoz hasonlóak viselkedését követik.
A kutatók a vizsgálat során azt kutatták, milyen mértékben befolyásolja az azonos korúak vagy neműek viselkedéséről alkotott tudás a rákmegelőző vizsgálatokon való részvételi arányt a férfiaknál.
Összesen 2400, 45-65 év közötti férfit kérdeztek a témáról. Akik még sohasem vettek részt ilyen betegségmegelőző vizsgálaton, abból indultak ki, hogy rajtuk kívül is csak nagyon kevesen (28 százalék) vizsgáltatják meg magukat.
Egy 185, 45-70 év közötti férfiakból álló csoportnál pedig azt vizsgálták, hogy mások viselkedése hogyan befolyásolja a vizsgálatokon való részvétel motivációját. A kutatók szerint ennek egyértelmű a hatása: azoknál, akik azt az információt kapták, hogy az elmúlt évben csupán minden ötödik férfi vett részt a rákvizsgálaton, csökkent a részvételi hajlandóság. Azok viszont, akik úgy tudták, hogy a férfiak kétharmada elmegy a szűrésekre, lényegesen nagyobb érdeklődést mutattak a vizsgálatok iránt.
A szakértők szerint tehát a vizsgálatokon megjelenő személyek túl alacsony részvételi arányát nem szabad a kampányban felemlegetni, az emberek ugyanis azt gondolhatják: ha olyan kevesen mennek el, annak biztosan megvan az oka.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu