Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Aki katonai repülésre adja a fejét, rendkívül szigorú egészségügyi feltételeknek kell megfelelnie a kecskeméti „repülőkórház” alkalmasság-vizsgáló osztályán.
Kép: Kecskemét, 2000. október 11. repülőkorház, repülőorvosi vizsgálat, baron kamra. Fotó: Ujvári Sándor
Már a pilótajelölteknek sem lehet semmilyen betegségük. A jelentkezők leggyakrabban a gerincoszlop veleszületett kisebb-nagyobb deformáltsága miatt akadnak fenn a rostán, de nem ritka a szemészeti vagy valamilyen pszichológiai gondra visszavezethető alkalmatlanság sem. Nem lesz vadászpilóta, aki több mint 89 kilogramm, mert ennyi a katapultülés maximális terhelhetősége – vagy netán magasabb 180 centiméternél, mivel efelett nem fér el a pilótafülkében.
A makkegészséget bizonyító későbbi vizsgálatokról soha nem maradhatnak el a repülőállomány – vadászpilóták, fedélzeti szakemberek, műszaki beosztottak, ejtőernyősök – tagjai, miként a hivatásos búvárok sem. A legszigorúbb ellenőrzés alatt a vadászpilótákat tartják: ők minden évben háromnapos ellenőrzésen esnek át. Klinikai – röntgen, ultrahang, teljes körű laboratóriumi, belgyógyászati, szemészeti, neurológiai, fogászati, fül-orr-gégészeti –, majd egész napos pszichológiai vizsgálatok sorakoznak eléjük, végül aztán az úgynevezett barokamrában a légnyomáskülönbségnek és az oxigénhiánynak a szervezetre gyakorolt hatását mérik rajtuk.
– A vadászpilóták bárki másnál jóval korábban használódnak el – mondja dr. Pozsgai Attila nyugállományú orvos ezredes, a kecskeméti Repülőorvosi, Egészségvizsgáló és Kutató Intézet osztályvezető főorvosa. – Lehetetlen leküzdeniük az állandó életveszélytudatot, míg a fizikai hatások – mint például a gyorsulás – túlterheltséget okoznak a szervezetükben. Negyven év felett roppant alaposan kell felügyelni az alkalmasságukat. A látásélesség minimális csökkenése vagy jelentéktelen szívritmuszavar miatt még nem tiltjuk el őket a repüléstől. Ám akinél magas vérnyomás, érelmeszesedés, szemészeti probléma lép fel vagy a feszített munkától kialakult lelki sérülés figyelhető meg, végleges letiltásra számíthat.
Mondhatnánk, hogy az ejtőernyősöknek, netán a búvároknak könnyebb, de ez nem igaz, csak náluk másféle az igénybevétel. Az ejtőernyős a zuhanáskori megterheléssel, míg a békaember lemerüléskor az erős nyomásváltozással dacol: tízméterenként egy-egy újabb atmoszférányi nyomást kell kiállnia a szervezetének.
A kecskeméti „repülőkórház” leginkább arról nevezetes, hogy ott végzik az űrhajósjelöltek alkalmassági vizsgálatát is – ámbár Farkas Bertalan és Magyari Béla óta nem volt újabb magyar aspiráns. Aki pedig a saját szakállára buzgólkodna, először is komplett vizsgálaton esik át, majd valamelyik űrközpontban – például az orosz Csillagvárosban – tesztelik le alaposan a gyorsulási tűrőképességét.
– A hetvenes években csúcstechnikának számító berendezéseink mára igencsak elöregedtek – ránt vissza a földre Pozsgai Attila, akinek szakmája a szenvedélye: immár negyvenhat évet töltött a repülőorvosi pályán. – Az oxigénhiány elviselésének vizsgálatára alkalmas barokamra műszerparkját felújítottuk ugyan, de az alaprendszerhez nem érdemes hozzányúlni, újonnan nyolc-tíz millió dollárba kerülne.
A fennmaradásért a kecskemétiek ugyanolyan hétköznapi harcot folytatnak, mint bárhol másutt. Néhány éve a honvédség a fenntartás jogát átruházta Bács-Kiskunra. Meglehet, adandó alkalommal a megye túlad az egészségügyi központon, ahol sok az idősebb orvos, többen nyugdíjasként dolgoznak. Szerencsére a fiatalokra náluk nem jellemző a külföldre vándorlás...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu