Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A Honda bemutatóján kipróbáltuk az összefoglaló néven ADAS-nak (Advanced Driving Assist System) hívott legújabb biztonsági fejlesztéseket.
A rendszer egyébként csak a csúcsmodellhez jár alapáron, a többi új Accordba megrendelhető. És hogy ki rendelje meg? Az, aki nem szeret vezetni. Na jó, és az, aki hajlamos figyelmetlenül vezetni.
A rendszer három részből áll, adaptív tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control), sávtartó automatika (LKAS – Line Keeping Assistant) és egy, az ütközés erejét vészfékezéssel csökkentő elektronika (CMBS – Collision Mitigation Brake System) segíti a vezetőt.
Az adaptív sebességtartó automatika nem új fejlesztés, más autógyárak is alkalmazzák jónéhány éve. A lényege annyi, hogy a kívánt sebességre beállítva, a gázpedál kezelése nélkül halad. Amint utolérünk egy lassabb autót, az automatika magától lefékez egy előre beállított követési távolságot tartva, majd ha sávot váltunk vagy a lassabb jármű lekanyarodik előlünk, visszagyorsít a beállított sebességre.
Egészen más tészta a sávtartó LKAS rendszer. A belső visszapillantóban egy kamera figyel előre és nézi a felfestett vonalakat. Ha bekapcsoljuk a rendszert, 72 és 180 km/h között finoman átveszi az irányítást. Elméletben csak segít a sávban tartani a kocsit heves villogással és ellenkormányzással, a gyakorlat azonban még ennél is megdöbbentőbb: az autó ugyanis – és ezt ne tessék kipróbálni „otthon”! – teljesen elengedett kormánnyal is vette a kanyarokat az autópályán, ráadásul olyan finoman, mint egy hivatásos sofőr.
A hab a tortán az ütközés-elkerülő rendszer. Kívánom, hogy senki ne tapasztalja meg, mert az utolsó utáni pillanatban lép működésbe, egészen pontosan akkor, amikor az autó még éppen hogy elkerülhetőnek érzi az ütközést. Három másodperccel a karambol előtt hangjelzést ad a vezetőnek, ha ez sem használ, az övfeszítő megrántja az övet, ha pedig még ez sem, akkor az autó nagyot fékez. Állóra nem fékez (bizonyos nemzetközi jogszabályok miatt), de a lényeg, hogy az életveszélyt jelentősen csökkenti.
Természetesen a Honda is figyelmeztet, hogy ezek a technikai újítások nem helyettünk vezetnek, csak segítenek a biztonságos közlekedésben. Mégis lenyűgöző és egyben ijesztő volt az a tudat, hogy egy Accordban gyakorlatilag az ember hajnalban elszunyókál néhány percre az autópályán, és mikor felriad, még nagy valószínűséggel ugyanúgy halad 130-cal a belső sávban...
Mára az autózás eljutott arra a szintre, hogy ideális feltételek között az autónk haza tudna vinni minket. Azok, akik már ráuntak a vezetés örömeire, most biztosan elégedetten bólogatnak. Én csak azt remélem, hogy ezek a funkciók még 10 év múlva is kikapcsolhatóak lesznek...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu