Az ezüst generáció

Az ötvenes korosztály vásárlási és médiahasználati szokásait vette górcső alá a GFK Hungária nemrég elkészült kutatása.

ÉletstílusRomvári Orsolya2009. 04. 21. kedd2009. 04. 21.
Az ezüst generáció

Miközben külföldön egyre több hirdetés célozza meg az ötvenes korosztályt, a magyar reklámokban még mindig csak elvétve találkozunk az ezüst generáció tagjaival. Pedig az ötvenen felüliek itthon is meghatározó fogyasztói csoportot alkotnak. Olyannyira, hogy a magyar háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek értékének 51 százalékát az 50 év felettiiek háztartásai adták.

Vajon milyen fogyasztási szokások jellemzik őket? Mire költik leginkább a pénzüket, és mire spórolnak? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ a GfK Hungária Piackutató Intézet, az ezüst generációt górcső alá vevő kutatása.

Az ötven éven felüli korosztály az anyagi lehetőségek és az életkörülmények szempontjából két, egymástól meglehetősen eltérő csoportra oszlik. Az egyik a még dolgozó, magasabb jövedelmű és státuszú családok, akik változatos fogyasztást engedhetnek meg maguknak. Ebbe a csoportba az 50-54 év közöttiek háromnegyede, az 55-59 évesek fele tartozik. A 60-64 éves korosztályban azonban már csak 15 százalék az aktívak aránya. A másik csoportba pedig a szerényebb anyagi körülmények között élő nyugdíjasok tartoznak.

Az ezüst generáció vásárlási szokásaira jellemző, hogy a teljes lakosság átlagánál többet vásárolnak állateledelből (90%), a hagyományos konyha alapanyagaiból, valamint hagyományos termékekből, mint például szifo patronból (76%), illetve ecetből (66%). Kevesebbet fogyasztanak viszont a modern étkezési szokásokra épülő termékekből: készételekből (35%), fagyasztott pizzából (31%), vagy reggeliző pelyhekből (21%).

Az 50 felettiek az átlagnál gyakrabban végeznek nagybevásárlást, csaknem al felük havonta tölti fel így az éléskamráját. Az ilyen vásárlások alkalmával az 50-59 évesek átlagosan 16 ezer, a 60 év felettiek 15,3 ezer forintot költenek. A nem tervezett vásárlás az életkor előrehaladtával egyre ritkább, az 50 év felettiek felére ez egyáltalán nem jellemző.

Az 50+ korosztály médiahasználati szokása is eltér a fiatalabb generációkétól. A rádiók közül az életkor előrehaladtával egyre nagyobb arányban részesítik előnyben a közszolgálati csatornákat. Míg az 50-59 évesek körében a legnépszerűbb a Sláger Rádió, addig a 60 éven felüliek már inkább a Kossuth rádiót hallgatják.

A kedvenc tévéadók között már inkább a kereskedelmi csatornák szerepelnek, e téren jelentős a hasonlóság a fiatalabb generáció szokásaival. A kereskedelmi csatornák közül a nézettségi listák éllovasát, az RTL Klubot részesítik előnyben a tv2-vel szemben. A lista harmadik helyén a közszolgálati m1 szerepel, amely csak a 75 év felettiek esetében előzi meg a tv2-t.

Az 50 év felettiek csupán egynegyedének, a 65 év felettiek mindösszesen egytizedének van internet hozzáférése. Hasonlóan a fiatalabb korosztályokhoz, az ötvenes internetezők is elsősorban az általános információk, hírek elérésére, valamint levelezésre használják az internetet. A hírkeresésen túl az 50 és 59 év közöttiek még munkavégzésre is használják a világhálót, illetve a munkához kapcsolódó információk keresésére úgyszintén.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek