Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Luxus, fényűzés, presztízs – talán e fogalmak segítségével lehetne a legjobban ábrázolni az Andrássy út épülő divatnegyedét. Mint korábban már számot adtunk róla, itt a világmárkák mellett a magyar tervezők is megvetették ia lábukat.
Budapest legrégebbi sugárútja mindig is a főváros egyik legfontosabb, legmeghatározóbb része volt. Hívták már Sztálin útnak és Magyar Ifjúság útjának, itt indult el Európában a második földalatti 1896-ban, itt találjuk a „pesti Broadway”-t és a turisták nagy örömére a Hősök terét – de még sorolhatnánk tovább.
Az elmúlt évektől kezdve azonban egyre inkább a divaté a főszerep. A megkopott boltok helyén nemzetközi divatmárkák üzleteit találjuk, luxuscikkeket és prémium termékeket kínáló kirakatok sorakoznak az Oktogontól a Bajcsy-Zsilinszky útig. Itt nyitott üzletet Roberto Cavalli, a Gucci, Burberry, Jud Marceu, az exkluzív ékszerekkel kecsegtető Bulgari, a táskamágnás Louis Vuitton, vagy a prémium telefonokat kínáló Vertu.
Jelenleg összesen 11 luxus márkaboltot találunk a divatnegyedben, ám a sornak ezzel még nincs vége. A nagy nemzetközi divatcégek mellett magyar tervezők is helyet kaptak. Náray Tamás ruhatervező munkáiból az Opera melletti üzletében válogathatunk, a nőiességet mindenek elé helyező Tóth Bori, tervező és iparművész alkotásait pedig novembertől Hajós utcai szalonjából szerezhetjük be.
Tóth Bori azon tervezők közé tartozik, akiktől ha gyerekkorukban megkérdezték „Na és mi leszel, ha nagy leszel?”, már kész volt a válasszal: „Divattervező!”. Ez még nem is olyan ritka dolog, hiszen valamenyiünknek vannak álmai, de nem mindenkinek válnak valóra. Neki azonban igen. 2002-ben végzett az Iparművészeti Egyetemen, azóta szalont nyitott, ahol egyedi megrendelésre készített esküvői és alkalmi ruhákat. De ezen kívül sorra tartja divatbemutatóit, most készül legújabb üzletének megnyitására, de mindezek mellett boldog édesanya és feleség is.
– Mire számíthatnak a vevők a most nyíló üzletében?
– Az új kollekció irányvonala egy nappali ruhatár, az üzletasszonyok kényelmes viseletének megtervezése volt, mely szélesebb célcsoporthoz, az aktív, dolgozó nőknek szól. Olyan leegyszerűsített formákról van itt szó, melyek jól kombinálhatóak a hétköznapokban, mégis rendkívül nőiesek. Lényeges a ruhák hétköznapokban való használhatósága, a funkció, hiszen ezek a nők állandó mozgásban vannak, helyt kell állniuk a munkahelyükön, emellett pedig a családjukról is gondoskodniuk kell.
– Milyen anyagokhoz fordult a kollekció készítése közben?
– Mivel őszi-téli kollekcióról van szó, fontos, hogy meleg, puha anyagokat használjak. Ilyen a kasmír, a tweed, a gyapjú. Ezeket egészítettem ki csipkével, szaténnal, melytől a ruha egyedi és különleges lesz. Fontos az egyszerű, szimpla vonalvezetés, ami letisztult formát eredményez, mégis szép, nőies.
– Milyen színeket használt a legszívesebben?
– A tél színei, azaz a fekete, szürke dominálnak majd az új kollekcióban. Könnyen párosíthatók, mindenhez mennek. Ezeket egészítik ki a rozsdabarnák és az okker különböző árnyalatai.
– Ezek szerint az alkalmi és esküvői ruhák tervezése már a múlté?
– A bolt nyitása egyfajta szükséges fejlődési lépcső, más rendszerben való gondolkodás, de azért az alkalmi ruhák sem szorulnak háttérbe. Az üzlet kétemeletes: a felső szinten lesznek majd az estélyi és esküvői ruhák, az alsón pedig a hétköznapi viseletet találják a vendégek..
– Eddig egyedi ruhákat tervezett, most mégis boltot nyit. Nem nehezebb célközönségnek tervezni?
– Egyedi megrendelésre és a célközönség számára tervezni ugyanakkora kihívás. El kell találni egy szélesebb réteg ízlését, megfelelni az elvárásaiknak. Mindkettő kreativitást igényel.
– Ki a példaképe a nagy tervezők közül?
– Armani. Harminc éve álmodja meg a modern nő ruhatárát, mégsem válik unalmassá. Ő az az élő legenda, aki egyszerre képviseli az időtlen eleganciát és nőiességet, mégsem erőltetett. Egyszerű, mégis gyönyörű ruhákat alkot.
Tóth Bori szerint egyáltalán nem lehetetlen, hogy a magyar fővárosban épüljön ki Európa egyetlen tervezői negyede: a nagy nemzetközi tervezők mellett magyar kollégáik sem maradnak el. Ehhez azonban elengedhetetlen a divatnegyed kialakítása:
– Fontos, hogy ne csak a nagy, nemzetközi brandek képviseletei uralják a hazai piacot. Van néhány nagyon tehetséges magyar tervező, akik prémium márkákkal jelennek meg a piacon. Ezek a hazai termékek pedig tökéletesen beleillenek a nagy divatdiktátorok által megrajzolt képbe. Amikor luxustermékekről beszélünk, olyan elsődleges jelentéstartalommal rendelkező, státuszszimbólumok uralta világról beszélünk, ahol a terméket körülölelő világ éppoly fontos, mint maga a termék. Egy egyszerű példa: ritkán teszünk ezüstkanalat műanyagtálcára. A környék önmagában nem garancia, de hitelesen képviselheti a tervező által meghatározott minőség minden körülmények között biztosítását.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu