Erőfölény a müzlipiacon

Az óvatos derűlátás jellemzi a magyarországi müzlipiacot az ország európai uniós csatlakozását követően. A nagyobb hazai gyártók magabiztosnak tűnnek, de nem tartják kizártnak az esetleges együttműködést a piacot szondázó multinacionális cégekkel.

GazdálkodásVarjú Frigyes2004. 06. 25. péntek2004. 06. 25.
Erőfölény a müzlipiacon


A hazai édesipar növekedési ütemének elmúlt években tapasztalható megtorpanásával szemben a kiegészítő táplálékokat, cereáliákat, müzliket, gabonapelyheket előállító vállalatok piaca dinamikusan fejlődik. Az ország unióba lépésével megszűnt vámok nem zavarták meg a forgalmat, mivel már 2003 második felében életbe lépett a "dupla nullás" megállapodás az alapanyagok kereskedelmére. A snackek, müzlik, müzliszeletek forgalma meghaladja az évi húszezer tonnát, a termékcsoport mintegy felét a reggelipelyhek, harmadát a müzlik adják. Az egészséges táplálkozás iránti igény itthoni terjedésével különösen a szeletes müzlik iránt nőtt a kereslet, a két nagyobb, hazai tulajdonú, rivális gyártó az utóbbi időben szembeötlően ezen a fronton erősít.
A magyar piacon nagy a verseny, évek óta jelen van a Cerbona Rt., a Nestlé, a Kellog's, a Corny, a Cornexi Fortunate és a Vepy Brüggen. Közülük a két legnagyobb a magyar tulajdonú Cerbona és a külföldi Nestlé. A Cerbona piacvezető a müzliszelet és a müzli termékkategóriában, második a reggelipelyhek kereskedelmében. A snackek területén a Chio-Wolf Kft. vezeti a mezőnyt, míg a hagyományos termékek előállításában a  kalocsai Karamell Snack Kft. jeleskedik. Müzli előállításából közel azonos arányban részesedik a magyar tulajdonú Cerbona Rt. és a Cornexi Rt. Király József, a Cerbona Rt. marketingvezetője nem tart az uniós csatlakozás kereskedelmi következményeitől, bár nem tagadja, hogy rövidesen megjelennek nálunk az olcsóbb külföldi élelmiszerek. Ez a gyártók számára kellemetlen tendencia biztosan érinteni fogja a lisztes termékek forgalmazását.
{p}Halbritter Mátyás, az Édességgyártók Szövetségének elnöke szerint stabilitása ellenére kiélezett verseny jellemzi a magyar piacot, bár Európában a gazdag rosttartalmú anyagok fogyasztásának jóval mélyebbek a hagyományai. A müzliknek és a cereáliáknak érzékelhetően növekszik az aránya a korszerű táplálkozásban, bár jellemző, hogy a fogyasztók csak elvétve ismerik név szerint a termékeket. Szerencsére a hazai gyártók mára viszonylag széles áruválasztékkal rendelkeznek. Ennek ellenére várható, hogy a piacunk felkelti majd azon európai cégek érdeklődését, amelyek még nem próbáltak szerencsét Magyarországon. Valószínűnek tűnik, hogy előbb csak feltérképezik, megszondázzák a magyar piacot, és az eredmények alapján jelennek meg a lényegesen bőségesebb nyugat-európai termékválasztékkal - véli Halbritter Mátyás. A most helyet kereső cégeknek azonban figyelembe kell venniük, hogy hazánkban jóval nagyobb a fogyasztók árérzékenysége, mint az unió régebbi tagországaiban. Ez pedig a magyar vállalatok piaci pozícióit erősítheti, hiszen a külföldi termékek nem biztos, hogy képesek lesznek felvenni a versenyt a magyar termékekkel.
Kedvező a gyártók szempontjából, hogy Magyarországon egyre inkább terjedőben vannak az egészséges táplálkozási szokások, s újabban a tejtermékek mellett az édesipari termékekben is megjelentek a nagy rosttartalmú anyagok. Növekvő és stabil fogyasztóközönség alakul tehát ki - erősíti meg Kiss Zoltán, a müzli és cereáliapelyhek előállításában jeleskedő Cornexi Rt. kereskedelmi igazgatója. Mint mondja, nem tagadható az sem, hogy már jelen van az igazi külföldi konkurencia is Magyarországon. Szerencsére az eddig forgalomba hozott termékek nem tükröznek valami kimagasló minőséget - véli. A kereskedelmi vezető szavaiból kitűnik, egyáltalán nem tartanak újabb, a piacot alapjaiban átrendező, tőkeerős multinacionális vállalatok megjelenésétől. Azért sem veszélyesek az új keletű konkurensek, mert megvan az esélye annak, hogy valamiféle együttműködésre törekszenek a piac régi szereplőivel: már meg is történt az első komolyabb kapcsolatfelvétel a magyar és külföldi gyártók között.
A Kiss Zoltán által elmondottak megerősítik azokat a szakértői véleményeket, amelyek szerint a magyar cereáliapiac fejlett és fejlődőképes, főleg a szeletes áruk terén tapasztalható keresletnövekedés. Igaz, az utóbbi években a piac kissé telítődött - mutat rá a nem mindenben kedvező irányvételre Kanyó Gyuláné, az Édesipari Szövetség ügyvezető titkára -, ezért a korábbi 14-15 százalékos növekedési ráta tavaly közel a felére csökkent. Ugyanakkor mára kialakult egy szinte állandónak tekinthető fogyasztói réteg, amelynek tagjai rendszeres vásárlói a gabonatermékeknek. A gyerekek és fiatalok körében a müzliszeletek a keresettebbek magas tápértékük és nagy rosttartalmuk miatt. A magyar édesipari piac egyébként nagyjából 150 ezer tonnás, és nagy előnye, hogy a fogyasztás szerkezete mindenben európai. A fajlagos csokoládéfogyasztás az utóbbi öt évben érzékelhetően nő hazánkban, újabban pedig egyre többen térnek át a hagyományos édességek fogyasztásáról az olyan "egészséges nassolásra", amely nem okoz számukra lelkiismeret-furdalást.

Ezek is érdekelhetnek