Egy pikoló jövedéki adó

Évente 82 liter sört iszunk meg, és jó fejek vagyunk, ha józanul ülünk a volán mellé.

GazdálkodásT. Dögei Imre2008. 05. 23. péntek2008. 05. 23.

Kép: sör világossör árnyék a falon nyár üdítő vendéglátás Fotó: Habik Csaba 200403 20

Egy pikoló jövedéki adó
sör világossör árnyék a falon nyár üdítő vendéglátás Fotó: Habik Csaba 200403 20

A közterhek, az energia- és az anyagköltségek növekedése ellenére 2007-ben is növekedést ért el a hazai söripar: a Magyar Sörgyártók Szövetségének tagjai 4,7 százalékkal gyarapították termelésüket. A növekedés több mint fele exportból származott. Ennek ellenére újabb nehéz évet tudhat maga mögött a söripar – jelentette ki Sivó Imre, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnöke. Az iparág 3,5 milliárddal több – összesen 60 milliárd forintra rúgó – adót fizetett be 2007-ben, mint egy évvel korábban. Az ágazat szereplői szerint fájdalmasan túladóztatják a hazai söripart. A környező országokban általában alacsonyabb a jövedéki adó: Ausztriában éppúgy, mint Szlovákiában, ahol a magyar sörök adójának pontosan a felét fizetik – jegyezte meg az elnök.
A tavaly hazánkban eladott 7,3 millió hektoliter sör több mint felét továbbra is a közkedvelt hagyományos sörmárkák – a borsodi, a dreher, a soproni és az arany ászok – adták. Az említett mennyiség döntő része hazánkban készül. A múlt év nagy megrázkódtatása a mezőgazdasági alapanyagok – a sörárpa, a maláta, a komló – és az energiaárak lendületes emelkedése volt. A sörgyárak kiadásaik növekedését képtelenek voltak továbbhárítani – hallhattuk az egész élelmiszeriparra érvényes panaszt. Az év első felében s a forró, száraz júliusban még egészségesen nőtt a fogyasztás, később azonban a vásárlókedv rohamosan csökkent.
A magyarországi sörfogyasztás évek óta stabil, fejenként 82 liter körüli.
A szövetség az iparági érdekvédelem mellett 2006-ban önszabályozó kódexet adott ki, ami azt jelenti, hogy a gyárak önmérsékletet gyakorolnak a reklámozásban. Az érdekvédelmi szervezet tavaly is megrendezte a három éve indított JÓFEJ (Józan, felelős járművezető) elnevezésű kampányát, amelynek keretében ötven budapesti és vidéki helyszínen hívta fel az ittas vezetés veszélyeire a fiatalok figyelmét. Ugyanakkor megpróbálja népszerűsíteni a mértékletes és a minőségre igényes fogyasztást, például a budai Várban rendezett Szent Arnold napi – kóstolással, kiállításokkal és koncertekkel tarkított – ünnepségen. Ezek az akciók az idén is folytatódnak: a JÓFEJ-kampány már elindult, és június 15-én a budai Várban ismét megtartják a Szent Arnold Napot.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek