Nem elég csak magyarnak lenni!

A lakosság 52 százaléka, ha teheti, magyar terméket vásárol. Az élelmiszerek közül is kiemelkedik e tekintetben a hús, tej és a zöldség-gyümölcs – állapítja meg az Ipsos Zrt. felmérése.

GazdanetO. Horváth György2009. 11. 19. csütörtök2009. 11. 19.
Nem elég csak magyarnak lenni!

Az Ipsos kutatói azzal foglalkoztak, hogy mely termékkategóriákban fontos, hogy a termék magyar származású legyen? A lakosság körében mi számít magyar terméknek? Mi alapján ítéljük meg egy termékről, hogy az magyar-e?
A kutatás eredményeként megállapítható, hogy a lakosság mindenekelőtt a különböző élelmiszerféleségek esetében ragaszkodik a magyar áruhoz, ezek közül is külön kiemelve a hús- és hentesárut, a tejet és tejtermékeket, illetve a zöldség- és gyümölcsféléket. Magyar terméknek a válaszadók szerint elsősorban az számít, amit magyar alapanyagokból készítettek, illetve amelyik védjeggyel ellátott és hogy magyar tulajdonú vállalat gyártja-e.

Egy élelmiszer vételekor az ár a legfontosabb tényező, ezt követi a minőség, az akciók és a kedvelt íz. A termék származása az 5. helyen áll, mint prioritás. Az eredmények összesítése alapján elmondható, hogy nem könnyű felismerni a magyar termékeket. A válaszadók 2/3-a szerint a magyar és külföldi termékeket nehéz megkülönböztetni egymástól. A termék származási helyéről a csomagolás árulkodik, a válaszadók 85%-a is ezt tartja a megfelelő információforrásnak. A márkanév 31%-ban, a név maga pedig 21%-ban járul hozzá ahhoz, hogy el tudjuk dönteni, honnan származik az adott termék.

A megkérdezettek 52%-a ha teheti, magyar terméket emel le a polcról, míg 40%-uk terméktől függően dönti el, hogy a magyart vagy inkább a külföldit preferálja. A maradék 8% általában nem részesíti előnyben a magyar termékeket. A válság következtében a válaszadók 20%-a vásárol gyakrabban magyar terméket, 69% ugyanolyan mértékben, míg 11% vásárlásai során ritkábban választja a válság kezdete óta a magyar termékeket. A magyar eredet tehát minősíthető egyértelmű termékelőnynek, önmagában azonban még nem záloga a sikernek.

Ezek is érdekelhetnek