Ezt szánja a vidéknek az unió!

Az Európai Bizottság november közepén közzétette az Európai Unió 2013 utáni agrárpolitikájára vonatkozó elképzeléseit, melynek lényeges elemeit legutóbbi ülésén tekintette át a Magyar Agrárkamara elnöksége. A köztestület szakértői brüsszeli, hazai szakmai főrumokon és legközelebb december 2-3. között Brnoban, az unió 10 újonnan csatlakozott országának tanácskozásán fejtik ki véleményüket. A Közös Agrárpolitika várható átalakításának módozatairól olvashatnak a kamara közleményében.

GazdanetO. Horváth György2010. 12. 01. szerda2010. 12. 01.
Ezt szánja a vidéknek az unió!

Sokat formálódott az a javaslattömeg, melyet az utóbbi két évben az egyes tagországok agrárszakértői felvetettek. A november közepén, Brüsszelben, Dacian Ciolos agrárbiztos által bemutatott kiindulási dokumentumban – a mostani dokumentum végeredményben a programalkotási joganyag alapjaként fogható fel - három alapváltozat található. (A csatolt táblázatban a három KAP-változat lényege jól összehasonlítható.) Ezek egyike a mérsékelt reformokat, azok fokozatos bevezetését tartalmazó KAP-változat. Lényege, hogy a KAP továbbra is két alappillért tartalmaz, viszont az eddigieknél nagyobb súlyt kapna benne a környezetvédelem, az élelmiszerbiztonság, az éghajlatváltozás hatásainak kezelése, valamint erőteljesebben jelenítené meg a területi különbözőségek kiegyenlítését. Emellett természetesen szolgálná az EU 2020 stratégia tervezett kötelezettségeit.

A gazdálkodókat közvetlenül érintő támogatásokat a következő szerkezetben képzeli el ez a javaslat. Megmaradnának a közvetlen támogatások, ugyanakkor a nemzeti támogatás lehetőségének nem adna olyan szerepet, mint azt egyes országok korábban felvetették.

A második lehetőség szerint a támogatások több elemből tevődnek össze. Lenne például egy, az egész EU területén alkalmazott egységes átalánytámogatás, mely nagyjából hektáronként ~100 euró összeget tenne ki. Ezen felül tartalmazna egy úgynevezett zöldkomponenst, mely a környezettudatos gazdálkodást segítené, egy harmadik elem lenne a kiegészítő támogatás a különleges természeti korlátok ellentételezésére, valamint egy önkéntes alapú, termeléstől függő, speciális ágazatokra és régiókra vonatkozó komponens. Ugyanakkor kialakítanának egy, a törpegazdaságoknak szánt egységes támogatási szintet. Mindezeket a pénzeket a termelők a mostaninál lényegesebben egyszerűbben igényelhetnék, ugyanakkor nemcsak az agrár-környezetgazdálkodást vállalókra, hanem mindenkire kiterjesztenének bizonyos alapszintű környezetkímélő megkötéseket.

Nagy kérdés, hogy mi lesz a piaci támogatásokkal, intézkedésekkel! Az biztos, hogy megmarad bizonyos szintű intervenciós lehetőség, de már a mostani szint sem sokat segít a magyar termelőknek. Ugyanakkor piaci zavaroknál alkalmazott eddigi eszközök alkalmazását szigorítanák, ilyen például a magánraktározás körülményeinek újragondolása. Igen hangsúlyos, de eszközeiben eddig nem részletezett elem az élelmiszerláncban keletkezett jövedelmek újraosztása úgy, hogy a termelőknek, gazdálkodóknak a mostaninál nagyobb arány jusson.

Újdonság az is, hogy a KAP-ba bekerülne egy kockázati alap rendszer, vagyis az éghajlatváltozás és piaci zavarok miatt kiszámíthatatlan károk központi kezelésének lehetősége. Ennek részletei szintén kidolgozatlanok még.
Az eddigiek az első pillérre, az agrárgazdálkodásra vonatkoztak. A második pillérről, azaz a vidékfejlesztésről a bizottsági szakértők úgy vélekednek ebben a változatban, hogy abban hangsúlyosabb szerepet kell kapnia környezetvédelemnek és az innovációnak.
 
A KAP másik két markáns változatából az egyik szintén a reformok fokozatos bevezetését szorgalmazza, ugyanakkor egy drasztikus környezetvédelmi szigorításokat javasolja be vezetni. A harmadik változatot azon országok képviselik, amelyek az azonnali, drasztikus reformot, a közvetlen kifizetés leépítését javasolják.

A Magyar Agrárkamara szerint örvendetes, hogy a nemzeti támogatás növelését szorgalmazó országok a háttérbe szorultak, ugyanis ez a módszer csak a gazdag tagoknak lenne érdekük, márpedig Magyarország költségvetése nem lenne képes az agráriumot, a vidékfejlesztést a mostani szinten sem finanszírozni. Ugyanakkor egyre inkább érződik, hogy erősödik a régi, gazdag tagországok érdekérvényesítése. Ez tetten érhető az unión belüli támogatás-kiegyenlítés lehetőségének vitájánál. Magyarul a régi tagok nem nézik jó szemmel, hogy az új tagországok gazdálkodói is annyi támogatást kapjanak, mint a régiekéi. Felmerült már, hogy 2013 után is még 1-2, illetve akár 7 évig elhúzva történjen meg a kiegyenlítés. Ez utóbbi főként, de az első megoldás sem fogadható el Magyarország számára, mert az óriási versenyhátrány konzerválását jelentené.

A vitás kérdések számát tekintve a 2011. első félévében a magyar uniós elnökségre óriási munka vár, ugyanakkor esélyt ad arra, hogy az új tagországok érdekei előtérbe kerülhessenek a tárgyalások során (különösen, hogy utánunk Lengyelország veszi át az elnökséget). Így a magyar érdekeknek megfelelő tervezési anyag jöhet létre, melynek alapján 2011 júliusában már közös nevezőre hozott KAP-program jöhet létre, melyet a későbbi hónapokban önthet jogszabályi köntösbe az unió.

 

 

A három szakpolitikai lehetőség leírása

 

 

 

Közvetlen kifizetések

Piaci intézkedések

Vidékfejlesztés

1. lehetőség

A közvetlen kifizetések tagállamok közötti méltányosabb elosztása (a közvetlen kifizetések jelenlegi rendszerének megváltoztatása nélkül)

A kockázatkezelési eszközök erősítése

Adott esetben a meglévő piaci eszközök korszerűsítése és egyszerűsítése

Az állapotfelmérésen alapuló azon tendencia fenntartása, mely az éghajlatváltozással, a vízzel, a biodiverzitással, a megújuló energiával és az innovációval összefüggő kihívások kezelésének fokozott támogatását jelenti.

2. lehetőség

A közvetlen kifizetések tagállamok közötti méltányosabb elosztása és a rendszer jelentős átalakítása.

A közvetlen kifizetések a következőkből állnának:

•       jövedelemtámogatásul szolgáló alaptámogatás,

•       Kötelező további támogatás egyszerű, általános, éves és nem szerződéses alapú agrár-környezetvédelmi intézkedéseken keresztül megvalósuló, speciális, zöldebb közjavakra, mely az intézkedések végrehajtásához szükséges többletköltségeken alapul,

•       kiegészítő támogatás a különleges természeti korlátok ellentételezésére,

•       valamint egy önkéntes alapú, termeléstől függő, speciális ágazatokra és régiókra vonatkozó komponens[1];

Új rendszer bevezetése a kis méretű gazdaságok részére.

Alaptámogatási korlát bevezetése, a nagy mezőgazdasági üzemek vidéki foglalkoztatáshoz való hozzájárulásának figyelembevételével.

Adott esetben a meglévő piaci eszközök javítása és egyszerűsítése

A meglévő eszközök kiigazítása és kiegészítése az EU prioritásainak való jobb megfelelés érdekében, a támogatás középpontjába a környezetvédelmet, az éghajlatváltozást és/vagy a szerkezetátalakítást és innovációt helyezve, a regionális/helyi kezdeményezések támogatása mellett.

A jelenlegi kockázatkezelési eszközök megerősítése és egy opcionális, a WTO „zöld dobozával” összeegyeztethető bevételstabilizáló eszköz bevezetése a jelentős bevételveszteségek ellentételezésére.

A támogatásoknak a tagállamok közötti bizonyos mértékű, objektív kritériumok alapján történő újraelosztása is szóba kerülhet.

3. lehetőség

A közvetlen kifizetések fokozatos megszüntetése jelenlegi formájukban

Helyettük korlátozott kifizetések nyújtása környezetkímélő közjavak céljára, valamint a további, különleges természeti korlátokra vonatkozó kifizetések

Valamennyi piaci intézkedés eltörlése, a súlyos válságok esetén aktiválható, piaci zavarokra vonatkozó záradékok kivételének lehetséges fenntartásával

Az intézkedések elsősorban a környezetvédelemre és az éghajlatváltozásra koncentrálnának

 

 


[1]  Ez megegyezne a jelenlegi, a 68. cikk alapján kifizetett termeléstől függő támogatással és egyéb, termeléstől függő támogatási intézkedésekkel.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek