Áfát is kap a regisztrációs adó

Tovább nőnek az autósok terhei, ha a parlament januártól emelni fogja a regisztrációs adó mértékét, sőt még áfát is kivetnének az új adónemre. A szakértők az autókereskedelem drámai visszaesésétől tartanak.

Hazai életVarjú Frigyes2004. 09. 24. péntek2004. 09. 24.
Áfát is kap a regisztrációs adó


Nincs sikere az ebben az évben bevezetett regisztrációs adóval az autóstársadalomnak. Mindjárt az új adó februári hatályba lépése után nem sokkal ugyanis olyan tiltakozási hullám söpört végig az autókereskedelemmel foglalkozók körében, hogy a parlament májustól módosítani volt kénytelen eredeti elképzelésein. A helyzet azonban nem lett jobb, sőt bizonyos autókategóriákban még nőttek is az adófizetési terhek. A kormány legutóbb úgy döntött, hogy - bevallottan költségvetési bevételnövelési céllal - tovább növeli az autósok terheit.
A most még csak körvonalazódó elképzelés szerint várhatóan hét-nyolc százalékkal nő januártól a regisztrációs adó, amire az Európai Unióban rendhagyó módon további 25 százalékos áfát is kivetnek. Vagyis összességében a ma érvényben lévő új adó 32-36 százalékkal emelkedhet - amennyiben lapzártánk után ezt a változatot terjesztik a parlament elé. Emellett további, szakmai körökben meglepetéssel fogadott fontos változás, hogy jövőre már a motorkerékpárok vásárlását is drágítja a regisztrációs adó. Becslések szerint az adóemeléssel 8-15 milliárd forinttal nőhet a központi költségvetés bevétele, bár a büdzsé az új adónem májusi bevezetése miatt amúgy is nagyjából 55-60 milliárdos többletbevétellel számolhat ebben az évben. Vagyis jövőre legkevesebb 68-70 milliárd körüli összeggel gazdagodhat a központi kassza csak az autókereskedelem jóvoltából.
Balogh Árpád, az új autók forgalmazásával foglalkozókat tömörítő Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének alelnöke szerint eddig a gyári vezérképviseletek voltak kötelesek megfizetni a regisztrációs adót a költségvetésnek, januártól azonban változik a helyzet. Adóalanynak immár nem az importőr, hanem a vásárló számít majd, a kereskedők tehát az ártól elkülönítetten kezelik az adó összegét. Kérdés, mit szól az Európai Unió a regisztrációs adó "áfáztatásához". Szakértők már régóta figyelmeztetnek: az adó megadóztatása egyértelműen ütközik az uniós előírásokkal.
Egy biztos: évtizede nem volt ennyire alacsony a járműpiac bővülése, mint az idén. Augusztus végén az időarányos tavalyinál alig 0,8 százalékkal több új autót adtak el. Tavasszal, az új adónem bevezetésekor már kaotikus helyzet alakult ki, és legalább két héten keresztül állt a teljes autóértékesítés. Szakértők úgy vélik, jövőre akár húsz-harmincezerrel is visszaeshet az újautó-értékesítés, ami pedig kellemetlen hatással lehet a költségvetés remélt bevétel-növekedésére is.
A használt autókat forgalmazó vállalkozások érdekvédelmi szervezete, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete minden szempontból elfogadhatatlannak tartja a regisztrációs adó tervezett emelését. Fojt Attila elnök szerint a használt- és az újautó-kereskedelemben egyaránt tragikus következménye lesz a tervbe vett adóemelésnek, és a költségvetés várakozásai sem teljesülhetnek. A regisztrációs adó bevezetése óta harmadára esett vissza a használtautó-kereskedelem, már-már pang a piac, az árak pedig elszabadultak. (A tavalyi első féléves 34 ezer darabos importtal szemben a behozatal az idén alig érte el a 11 ezret.) A tapasztalatok azt bizonyítják, a helyzeten sok kereskedő nem tudott úrrá lenni, és sorra zárnak be a kereskedések. A kilátástalan helyzetben főleg a korszerűtlen Ladák, Wartburgok és Trabantok tulajdonosainak csökkent minimálisra az esélye arra, hogy viszonylag elfogadható műszaki színvonalú, használt, de környezetkímélőbb járműbe ülhessenek át.
Az érvényben lévő regisztrációs adó áfatartalma körül már korábban volt vita. A márkaimportőrök többsége hónapokig tisztességesen befizette a 25 százalékos áfát, mígnem a Pénzügyminisztérium egy nyár közepi állásfoglalásban váratlanul az érintettek tudtára adta, hogy mégsem képez áfaalapot a regisztrációs adó, így nem kell megfizetni. A hír kedvező volt a vásárlók szempontjából, ám addigra a kereskedelem túladott vagy hetvenezer autón. A jövő évi tervezett adómódosítás ennek ellenére mégis visszahozza a 25 százalékos áfafizetési kötelezettséget, csupán a befizetés technikája változik - bár a szakmai érdekvédelmi szervezetek egyöntetűen tiltakoztak ellene.

Ezek is érdekelhetnek