Az idén jó darabig úgy látszott, elmarad a tél. A január pozitív hőmérsékleti csúcsokat döntögetett, s a leghidegebb évszak legfőbb kelléke, a hó, csak messzi országokról szóló tévétudósításokban volt látható.

Hazai életDulai Sándor2005. 02. 04. péntek2005. 02. 04.
Hó

Az előrejelzésektől sem lettünk sokkal okosabbak. Akadt olyan, amelyik szerint még távol a tavasz, s februárban, sőt március végén is gyakran hullik majd a hó. De a hosszú távú prognózisok között volt olyan is, amely februárra szinte kora nyári időt ígért.
Nyílott a hóvirág, feszültek a rügyek, amikor egyszer csak felröppent a hír: Tél tábornok elindult észak felől. És másnap délután már meg is érkezett, viharos széllel, hózáporokkal.
Én az ilyen időnek örülni szoktam. Ez még valahogy gyermekkoromból maradt meg bennem; igaz, akkor is csak kevesen értették, mi az öröm abban, amikor az ember iskolába menet bőrig ázik a lezúduló lucskos hóban.
Kinézve a szerkesztőség ablakán ugyanaz a láz fogott el most is, mint egykor. Esteledett, hullámokban jött a hó, hordta, kavarta a szél a hatalmas pelyheket. Nem tartott az egész negyedóránál tovább, de mikor az utcára kiléptem, láttam, hogy a hegyen szinte megbénult a forgalom. Araszolva haladtak az autók a lejtőn, csúsztak a nyári gumik, hárommegállónyi távolságon a buszról két koccanásnak is szemtanúja voltam.
Másnap aztán hallhattuk, láthattuk, olvashattuk eleget, hogy - aki még nem tudná - bizony veszélyes a tél, készüljünk nagyon, mert napokon belül akár országos havazás várható. Az illetékesek sorra jelentették, ők már fel is készültek. Van elég só, szórják is már, gyógyszerekben, vérben nincs hiány, indulnak a mentők, ahová csak kell, s ha még ez is kevés lenne, bevetésre kész a hadsereg.
Mire a havazás ismét megkezdődött, Budapest útjain néhol centi vastagon állt a só. Latyak lett a letaposott friss hajnali hóból hamar, de a kisebb-nagyobb ütközések így sem maradtak el városszerte. Csuszkorászott a gyalognép, ácsorogtak a kocsik a dugókban, mert kedvenc járgányát ugyan kinek volna szíve otthon hagyni holmi felhívások nyomán. Havas szélvédővel ráadásul ingyen parkolhat az ember, mert azt az őr nem törölheti le, hogy a parkolócédulát láthassa. Hogyan is lehetne kihagyni az ilyet?
Buszra, villamosra várva nézegettem, hányan ülnek a vánszorgó autókban. Ugyanúgy, mint máskor, többnyire csak egy-egy embert láttam bennük. Lehet, hogy kocsi nélkül egyikük sem juthatna el céljához? Másnap reggel aztán volán mögé kellett ülnöm nekem is. Addigra már elállt a hóesés, de a jeges úton úgy száguldottak, előztek némelyek, hogy a hideglelés kerülgetett. Pest határán összecsattant két Opel, onnan két kilométerre meg négy-öt kocsi csúszott egymásba. Állt a forgalom egy óra hosszat, végül sokkal lassabban értem a munkahelyemre, mint előző nap busszal meg a HÉV-vel. S annyi ideges embert, mint aznap, már régen láttam.
A fővárosban és környékén csupán nyolc-tíz centi hó hullott, időnként mégis szinte megbénult az élet. Nem akarok gúnyolódni ezen, mégsem tudtam néha, bosszankodjam vagy nevessek. Mert a hírek rendkívüli helyzetről szóltak, ami a Nyugat-Dunántúlon, ahol heves hóvihar tombolt, igaz lehetett. De Budapesten? Tél közepe van elvégre, nem május.
S ha már említettem gyermekkorom, hadd fejezzem be azzal. A tanyáról nyolc kilométerről jártunk iskolába, olykor félméteres hóban, hófúvásban. Parasztkocsi, szánkó vitt bennünket, vagy mentünk gyalog. Volt olyan tél, hogy egy napot sem hiányoztunk. Nem volt benne semmi rendkívüli...

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek