Keserves út az M6-osig

- Maradjon itt tíz percet! Ne többet, csak tízet. Meglátja, mennyi teherautó halad át a falunkon - mondja házának bejárata előtt álldogálva Perkátán egy idősebb férfi.

Hazai életB. Tóth Máté2005. 06. 03. péntek2005. 06. 03.
Keserves út az M6-osig

- Jöttünk volna haza Budapestről egyik délután, de a 62-es főút felől a falu le volt zárva. Egy ismerősöm mesélte, akinek nagyobb autója van, s arra ment, hogy egyszerűen eltűnt alatta az út; még a nagy szállítójárművek is fennakadtak Perkáta és Adony között - teszi hozzá szomszédja, akitől megtudom azt is: kerülhettek Dunaújváros vagy Dinynyés felé. A körülbelül egy hónapos útlezárás miatt reggel, este harminc-harminc, azaz naponta hatvan kilométeres kerülőre kényszerültek a falubeliek. - Nem merjük átengedni a gyerekeket az út egyik oldaláról a másikra a kamionok miatt. Csak jönnek, és, hiába van kint a sebességkorlátozó tábla, nem lassítanak, inkább dudálnak, hogy ugráljanak félre előlük az emberek - mondja a Dózsa György utcában egy fiatalasszony.
- A mi falunkban senki nem ellenzi az autópálya-építést, hiszen az ittenieknek is lehetőséget ad az M6-os, jöhetnek a befektetők, s a falu határában az autópálya menti területek már most felértékelődtek - mondja hivatalában Radeczky György perkátai polgármester. A falubeliek legfőbb problémája, hogy - állításuk szerint - a megnövekedett gépjárműforgalom következtében a Lenin, az Engels, a György utcában repedezésnek indultak a házfalak. Az egyik lakó - mint mondja -, ha jön a kamion, máris nyúl a kredenchez, nehogy leessenek az üvegpoharak. S ha le nem is esnek, de egyik-másik összetörik a koccanástól.
A polgármester megoszt velünk még egy nagy gondot: a falubeliek szeretnék ugyan, ha megépülne a dunaújvárosi Duna-híd, ám nincs megfelelő rávezető út: "Mi, itt élők, attól tartunk, hogy a Győr-Szeged útvonalon közvetlenül közlekedni kívánó járművek Budapestet kikerülve erre jönnek majd, s ötven százalékkal is nőhet a forgalom; ez a házakban, a mindennapi életünkben rendkívül komoly változásokat okoz majd." A falu első embere szerint 1974 óta léteznek tervek a Perkátát elkerülő út megépítésére, ám eddig minden csak vázlat. A perkátaiak közül a lehetetlen helyzet miatt többekben a polgári engedetlenség igénye fogalmazódott meg. Eddig mintegy háromszázan írták alá azt az aláírásgyűjtő ívet, amely a faluban indult el az elkerülő út szorgalmazására.
{p}
Perkáta és Adony között félúton, a földúton járunk. A Fejér Megyei Állami Közútkezelő Kht. fenntartásában álló út egy szakasza ugyanis földút. Legalábbis azzal majdnem egyenértékű kátyúdzsungel: néhány hónappal ezelőtt le is zárták a két falut összekötő utat, merthogy járhatatlanná vált. A lakossági és közútkezelői tiltakozást követően az építtető konzorcium elvállalta a hibák kijavítását, s az érintett szakaszig el is végezte. A fel nem újított területen ma hatalmas a kamionforgalom, az M6-os autópályát építtető cég alvállalkozói szállítják a környékbeli bányákból az útalapba valót.
- Mi értelme ezt felújítani? Két-három hónap múlva megkezdődik az autópálya-csomópont építése, és a jelenlegi útszakasz teljesen új nyomvonalra kerül, a legkorszerűbb útépítési technológiával - magyarázzák az építkezésen dolgozók. - Igaz. Csak addig ki kell bírni valahogy - teszi hozzá egy, a területen biciklijét toló idősebb asszony.
Adony város központjában, a négyes útkereszteződésben járunk. A zebrán gyerekek, a visszapillantó tükörben kamionsor látszik: az egyik Velence felé kanyarodik, a másik Perkáta felé indul. Az egyik büfénél kérdésemre többek is - egymástól eltérően - kommentálják a látottakat:
- Mit nem lehet érteni ezen? Még éjjel is mennek a kamionok. De menjenek csak, mert lesz autópályánk - fejti ki véleményét egyikük.
- De hát addig tönkremennek az utak, neked meg úgysem lesz arra pénzed soha, hogy megvedd a matricát - kontráz vissza másikuk.
- Nem akar telket venni? - kérdi tőlem egy meglett férfiember. - Az apámmal 1950-ben együtt építettem a 6-os főutat - tudom meg tőle; a szeme könnybe lábad, amikor eszébe ötlik a múlt, s látja a mai munkásokat. - Menjenek csak, végezzék a dolgukat - mondja tömören, engem pedig megkér: nézzek el a szőlőhegyre, ahol minden második telekre ki van írva, hogy eladó. - Azt mondják, hogy most nem szabad eladni, mert két év múlva a dupláját kapom majd érte. De azért nézzen körül... Kapálni tud-e? Mert az a legnagyobb bajom, hogy a földet senki nem gondozza, csak azt lesi mindenki, mikor mennyit kapunk érte...
A Fejér Megyei Állami Közútkezelő Kht. és az M6 Autópálya Rt. illetékesei szűkszavúan annyit mondtak: folyamatosan egyeztetnek a felmerülő problémákról, keresik a megoldást. Az M6-ost építtető cég vezetői információink szerint a közeljövőben tárgyalóasztalhoz ülnek a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékeseivel.
A helyzet a mainál rosszabbra is fordulhat, mivel - mint több szakmabeli is véli - ez csak a jéghegy csúcsa, a dömping majd az M6-oshoz szükséges aszfalt szállításakor érkezik: óvatos becsléseik szerint is a jelenlegi tízszeresére fog majd

Ezek is érdekelhetnek