Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Nemcsak a szélsőséges időjárás sokkolta az elmúlt hetekben a közvéleményt, hanem több repülőgép-szerencsétlenség is. Utasszállító gépek zuhantak le, földnek csapódó kisgépében szörnyet halt a lengyel honvédelmi miniszter, s nem kerültek el a tragédiák bennünket sem. Nyolc gépből álló kötelék repült a horvát tengerpart felé, közülük kettő lezuhant. Az áldozatok száma négy. Besenyei Péter műrepülő világbajnokot a kisgépek szaporodó tragédiáinak hátteréről faggattuk.
- A magyar áldozatokat követelő ügy részleteit nem ismerem - mondta a sportember -, így arról nyilatkozni sem tudok. Az azonban bizonyos, hogy aki betartja a szabályokat, s nem értékeli túl a tudását, az ugyanakkora, ha nem nagyobb biztonságban érezheti magát a repülőjében, mint aki reggel beül az autójába, s a munkahelyére hajt.
- Annak azonban, hogy autót vezethessek, van néhány feltétele...
- Akárcsak a kisrepülőknél. Rendelkezni kell egy géppel s megfelelő jogosítvánnyal is.
- Kezdjük ez utóbbival! Ennek milyen feltételei vannak?
- Mindenekelőtt egészségesnek kell lenni, amit az orvosi papírral kell igazolni.
- Ez mennyire szigorú?
- Szerencsére egyre enyhébb.
- Szerencsére?!
- Azért fejeztem ki így magam, mert volt olyan időszak, amikor csak a kifogástalan egészségűeknek akarták megadni a repülési engedélyt. Én már például tizenöt éve repültem, bajnokságokat is nyertem, amikor az egyik orvos kitalálta, hogy nem írja alá a papírjaimat, mert lúdtalpam van. Az ésszerű határokhoz azonban természetesen tartanunk kell magunkat.
- Tegyük fel, hogy megvannak az orvosi papírok. Mi a következő lépés?
- Elméleti és gyakorlati oktatáson kell részt venni, majd sikeres vizsgát tenni. Mindennek az ára a gép típusától függően körülbelül másfél millió forint.
- Aki azonban megteheti, hogy gépet vesz magának, annak nyilván nem okoz különösebb gondot ennek a kifizetése.
- Nem kötelező gépet venni, lehet bérelni is, akár egy-egy alkalomra. Aki azonban vételre szánja el magát, az néhány millió forintostól akár húszmillió dolláros kiadásra is számíthat.
{p}
- A szórás tehát óriási. Mennyire biztonságosak az olcsó gépek?
- Amennyire a forgalomba engedett személyautók. A repülőgépek műszaki állapotát ugyanúgy vizsgálják, mint azokét. A különbség nem a biztonságukban van, hiszen mindegyiknek abszolút biztonságosnak kell lennie, hanem a teljesítményükben.
- Fölröppent a hír, hogy a lezuhant kisrepülők tragédiáját a pilóták nyelvtudásának hiánya okozta. Állítólag nem értették a repülésirányítók figyelmeztetését: szálljanak le, mert kedvezőtlen az időjárás.
- Ismétlem, a konkrét ügy részleteit nem ismerem. Az azonban bizonyos, hogy a repülőjogosítvány megszerzésének feltételei közé tartozik az úgynevezett foniavizsga letétele. Vagyis az angol nyelv azon részének az ismerete, amely által a pilóta a repülésirányítókkal kommunikálni tud.
- Említette, hogy a legnagyobb veszély az, ha a pilóta túlértékeli a tudását. Közelebbről mire gondol?
- Például arra, ha nem veszi figyelembe az időjárási viszonyokat. A szélerősséget, a légörvényeket. A gyakorlatlan pilóta gyakran elvéti a kanyarodási íveket is.
- S mit tehet ez ellen a légi irányítás? Leparancsolhatja például az önveszélyes magánpilótát?
- Ilyesmire nincs lehetősége. Mint ahogy a felszállást sem engedélyezi, hanem csupán tudomásul veszi. Javasolhatja az út elhalasztását, ha az időjárás nem megfelelő. A döntés azonban a pilótáé.
- Semmit sem tehet tehát azért, hogy megóvja egy meggondolatlan repüléstől?
- Ha úgy ítéli meg, utólag feljelentheti a pilótát. Ha azonban az magánrepülőtérről magánrepülőtérre tart, lehet, hogy nyoma sem marad az útnak.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu